Vi byggde nytt för 6 år sedan. Efter 3-4 år dök det upp fläckar i området kring skarvar på fasaden. Efter ett tag fick vi reda på att dessa berodde på att hustillverkaren smetat akrylfog utanpå fasaden i anslutning till skarvarna. Jag tog upp detta med hustillverkaren strax innan det gått 5 år sen huset var färdigt. Som åtgärd har man föreslagit att rugga till ytan. Själv tror jag inte så mycket på att detta kommer lösa problemet utan att fläckarna kommer återuppstå vid framtida ommålning.
Vad är rimlig åtgärd som löser problemet permanent?
Är det rimligt att kräva ommålning av hela fasaden när den gamla målningen gjordes för ca 6 år sen?
Tacksam för all input
Är det rimligt att kräva ommålning av hela fasaden när den gamla målningen gjordes för ca 6 år sen?
Tacksam för all input
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag måste få fråga om du löst problemet och isf hur? Jag upplever samma problem nämligen 🙂E erikfrankster skrev:Vi byggde nytt för 6 år sedan. Efter 3-4 år dök det upp fläckar i området kring skarvar på fasaden. Efter ett tag fick vi reda på att dessa berodde på att hustillverkaren smetat akrylfog utanpå fasaden i anslutning till skarvarna. Jag tog upp detta med hustillverkaren strax innan det gått 5 år sen huset var färdigt. Som åtgärd har man föreslagit att rugga till ytan. Själv tror jag inte så mycket på att detta kommer lösa problemet utan att fläckarna kommer återuppstå vid framtida ommålning.
Tacksam för all input![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden