K
klapp: Tack, det blir nog till att köpa/låna de böckerna! Tack för tipsen.
3 svar · 9,6k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Behöver det bytas en vacker dag så blir det ju till att riva eller gå utanpåliggande. Varför inte göra det ordentligt på en gång, det går säkert lika fort för en erfaren.
9 svar · 1,6k läst
Kloge
Kloge: Jag beställde den ifrån www.elnu.se för 75 kr och 99 kr i frakt
8 svar · 8,1k läst
Y
yxis: Tips: om du skruvar bort skenan mellan de två 'separata' propparna så kan du ha en tvåpolig jordfelsbrytare på varje sådan propp. En trefasljordfelsbrytare för resten av centralen, en enfasjordfelsbrytare för badrum, kök och utomhus, och ytterligare en för kyl och frys?
10 svar · 2,3k läst
Y
yxis: Eftersom fas och tändtråd ligger invid varandra från kopplingsdosa till strömbrytaren så bildar de tillsammans en liten kondensator. En sådan leder viss ström vid växelspänning. Om du är nyfiken så kan du först prova att belasta med en lampa (ej lågenergi), om spänningen går ner till 0V så är det garanterat denna "kondensatorverkan". Om du vill så kan du prova att mäta ström i
6 svar · 5,8k läst
D
dj_cash: Hej igen. Tack för alla tips, gjorde ett försök på vardera av dessa förslag men det misslyckades. Försökte även dra igenom en björntråd med damsugaren men med uteblivet resultat. Det hela slutade med att jag dosfräsen och tog upp ett hål i närheten av dosan. Detta resulterade i att det bara blev lite att komplettera med spackling och målning. Än en gång, tack för alla tips! /PEEK
12 svar · 2,3k läst
L
Ljusbåge: Kan det ha varit så att den nya byglingen mellan jord och nolla i den nya centralen var bristfällig? Kanske var noll-skruven inte åtdragen? I så fall hade hade de en flytande nolla.
15 svar · 2,1k läst
S
Slugge: Men egentligen ska grävaren ha BB3-behörighet för detta, annars behövs behörig närvara vid förläggning och dragning. VP 20 låter ju bra om det är en liten kabel men detta framgår ej.
11 svar · 1,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Vi brukar sätta plåtkapslade Hager-centraler. Bättre brandskydd, har sett skräck-propaganda från länsförsäkringar, en film där man får se hur bra en plastcentral brinner (var gjord i så kallad "självslocknande plast") :cool:
20 svar · 6,4k läst
·
B
BigGitt: Det blir skönt och varmt vintertid! Bara öka på volymen och man sliper elda i kaminen :D:D:D
20 svar · 2,9k läst
C
claddaren: Svensk Standard säger 1150 ög. Jag håller med resten - sätt dem på en, för dig, vettig höjd.
7 svar · 2,4k läst
Y
yxis: [citat] Sant. Vid denna spänning så sker normalt genombrott, d.v.s. lysdioden fungerar ungefär som en zenerdiod (med usla data). Med cirka 100k från 230V (eller motsvarande högre från 400V) så blir det ändå bara drygt 2mA ström, det verkar lysdider tåla i backström. Men visst, en antiparalell diod är nog en bra idé. Min erfarenhet är att även billiga lysdioder tillverkade
20 svar · 3,8k läst
spinout
spinout: VADSBO dos-dimmer
2 svar · 1,2k läst
P
patrikjepp: Okej en fundering mindre dvs med jfb. Var mest nyfiken på hur vida anläggning var godkänd att köra via sladdvinda/kabelvinda. Det är ju inte alltid man har ett jordat vägguttag precis vid poolen då man inte alltid ställer den precis vid huset:).
3 svar · 1,4k läst
electrocuted
electrocuted: jula har wuyun under sitt egna lågkvalitetsmärke "anslut"
1 svar · 2,6k läst
E
cheetah1: Kuriosa: Om jag inte minns fel klarar huvudbrytaren på tågen jag kör (pågatågen) att bryta antingen om det var 27900 eller 29700 ampere.
5 svar · 4,8k läst
E
elmont: Är rummet nytt eller väsentligt ombyggt ska det skyddas av JFB oavsett ute eller inne
10 svar · 2,2k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Sitter två anslutningar däruppe, fyra nere...inte så svårt att pricka rätt, man kan även ana "L" vid de övre klämmorna.:cool:
16 svar · 3,1k läst
·
J
John J: [citat] Tackar, den köper vi. d^_^b
2 svar · 1,3k läst
D
Danne031: 1 år på 50% på distans, vet ej vad materialet kostar men det är inga 50tkr: http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=2&id=538&page=hv_course.php&package_id=5152&show_course=visakurs&lc=false&lang=sv Behörighet Grundläggande behörighet samt Matematik A och Ellära A med lägst betyg G eller motsvarande samt arbetslivserfarenhet om minst 3 år inom elteknikområdet.
52 svar · 28,7k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Har du tänkt göra detta själv så se till att du har koll på områdesindelningen i badrummet. Och kom ihåg att allt ska skyddas av JFB 30mA! Jag rekommenderar dig att inte göra detta själv om du inte har stenkoll på läget.
4 svar · 1,2k läst
M
Mats: Det riktigt trevliga med bauhaus prisgaranti är att den gäller även när konkurenterna har extrapriser. Det kan ge upphov till riktigt trevliga rabatter ibland även om jag nu senast körde den ovända och tvingade ned byggmax priser under bauhaus
5 svar · 1,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Mycket smidiga! Ännu bättre när de ryms i meggerväskan!
20 svar · 5,4k läst
prototypen
Knx
prototypen: Skruvade inte ur och kollade men på bilden sera alla lika stora ut tycker jag. Protte
5 svar · 949 läst
T
Thewayofstyle: Nej det finns ingen regel på hur högt upp lampan ska sitta ovanför din dörr. Du får kolla så det blir bästa av situvationen beror på helt hur du vill ha det. Det enda du måste kolla är att den har minst IP44 , utomhus lampa.
1 svar · 1,4k läst
Bricco
Bricco: Det finns överspänningsskydd som om olyckan är framme betalar det som går sönder. Belkin tex. http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268547 Livstids leverantörsgaranti samt garanti på tillkopplad utrustning* upp till 370.000 SEK. * Om en tillkopplad produkt skulle gå sönder pga överspänning trots att produkten varit inkopplad enl. anvisning, så ersätter Belkin denna produkt
12 svar · 2,8k läst
F
fredand44: Tjenis! Tackar för tipset, mycket värdefullt!! Mvh Fredrik
5 svar · 5,0k läst
·
snickarboden
snickarboden: Hmm, bila upp ett hål i mitten då och dra ut dem det hållet? Sen i med en kopplingsdosa där. /Kent
16 svar · 4,1k läst
D
Danne031: Ännu hellre ett i taket mitt i rummet, och ett ovanför fönstret. 2 olika dosor behövs då.
4 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: Skulle gissa att 99,99% av handverktyg såväl innomhus som utomhus-verktyg är dubbelisolerade = det finns inget att skyddsjorda. Protte
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.