9 970 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Installation av 12V halogenspot. Proppen går hela tiden.
Har försökt att göra ett foruminlägg tidigare men funkar inte.
Testar igen --> nu funkar det.
Förklarar ju mitt sena svar.
Hasse, här kommer lite bilder som förhoppningsvis hjälper.
På den första bilden är transformatorn oöppnad (OBS!, den är spegelvänd, dvs primäranslutning är på vänster i bilden)
I resterande 3 bilder är primär på höger sida.
Det som är nedåt i bilden (på den vita kåpan) är IN (där 230v från tak går in) och det som är uppåt på bilden är kablar till nästa eventuella transformator (UT). Givetvis är det raka motsatsen på själva kretskortet som ligger upp o ner. --> Mer tydlig kan jag inte vara. d^_^b
Man kan se att det som är bränt är just på IN-delen. (primär). UT verkar vara intakt och allt på sekundärsidan verkar också intakt.
Kan man se intern ledare nu, Hasse?
Det som närmast ligger ovanför den brända delen av kretskortet är det "gråa blocket".
Vet inte om det går att ersätta, allting har lödats fast till kretskortet!
Hjälper detta?
MVH
Samuel
Testar igen --> nu funkar det.
Förklarar ju mitt sena svar.
Hasse, här kommer lite bilder som förhoppningsvis hjälper.
På den första bilden är transformatorn oöppnad (OBS!, den är spegelvänd, dvs primäranslutning är på vänster i bilden)
I resterande 3 bilder är primär på höger sida.
Det som är nedåt i bilden (på den vita kåpan) är IN (där 230v från tak går in) och det som är uppåt på bilden är kablar till nästa eventuella transformator (UT). Givetvis är det raka motsatsen på själva kretskortet som ligger upp o ner. --> Mer tydlig kan jag inte vara. d^_^b
Man kan se att det som är bränt är just på IN-delen. (primär). UT verkar vara intakt och allt på sekundärsidan verkar också intakt.
Kan man se intern ledare nu, Hasse?
Det som närmast ligger ovanför den brända delen av kretskortet är det "gråa blocket".
Vet inte om det går att ersätta, allting har lödats fast till kretskortet!
Hjälper detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MVH
Samuel
Hehe...den var bränd d^_^b
Om jag får säga mitt så kommer du mest lindrigt undan om du köper en ny trafo.
Om jag får säga mitt så kommer du mest lindrigt undan om du köper en ny trafo.
He He. Var också inne på samma spår som dig 
Beställningen är redan gjord. Inte så många kronor att sura över på det stora hela. :wow:
Nyfiken på en sak bara
Hasse sa "men testa först att ansluta 230V till UT-pilarna i stället."
Menar han att jag kan använda UT pilarna som IN istället då den kretsen inte är bränd ???
MVH /Samuel
Beställningen är redan gjord. Inte så många kronor att sura över på det stora hela. :wow:
Nyfiken på en sak bara
Hasse sa "men testa först att ansluta 230V till UT-pilarna i stället."
Menar han att jag kan använda UT pilarna som IN istället då den kretsen inte är bränd ???
MVH /Samuel
Redigerat:
Jag kan tänka mig att han tänkte så men jag vet ärligt inte om man kommer fram till så mycket mer på det då jag tror att det är direktkoppling mellan in och ut och det som är bränt sitter "efter" inskruven vilket skulle medföra att om man sätter på ut så går strömmen direkt över till in och sen vidare till det sönderbrända, men jag kan ha fel, jag har ingen utbildning i "intern-trafo-teknik".
Undrar vad den gråa "burken" är för nåt?
Har du kollat vad den avbrunna kopparbanan egentligen används till?
Om du har tur så är det bara att löda dit en lämplig tråd istället för den trasiga banan (rensa bort lösa rester och försökt att tvätta locket också)...
Med reservation för att jag inte vet/ser vad den gråa klumpen är så skulle jag säga att det är nog inga direkt kritiska komponenter i närheten av det avbrunna, "bara" kanske nåt radioavstörningsfilter å lite sånt...
Har du kollat vad den avbrunna kopparbanan egentligen används till?
Om du har tur så är det bara att löda dit en lämplig tråd istället för den trasiga banan (rensa bort lösa rester och försökt att tvätta locket också)...
Med reservation för att jag inte vet/ser vad den gråa klumpen är så skulle jag säga att det är nog inga direkt kritiska komponenter i närheten av det avbrunna, "bara" kanske nåt radioavstörningsfilter å lite sånt...
Det känns om det börjar bli alldeles för överkurs för mig. Löda och sånt är jag inte haj på, gjorde på högstadiet någon gång. Tidsmässigt känns det lönlöst och ingen garanti för att det ens fungerar.
Förresten fick jag svar från butikens kundtjänst som kommer att ersätta båda trafon + frakt gratis. Det gick tydligen på garantin. :wow::wow::wow:
Ibland går saker och ting riktigt bra.
Vill ännu en gång passa på att tacka alla för att de delar med sig av sin kompetens. d^_^b
Detta är den första tråden jag skapat.
Och fler frågor kommer att ställas i framtiden på detta forum.
Så slipper man fråga "kompisars kompisar som känner någon som kanske är elektriker".
Peace and out
Förresten fick jag svar från butikens kundtjänst som kommer att ersätta båda trafon + frakt gratis. Det gick tydligen på garantin. :wow::wow::wow:
Ibland går saker och ting riktigt bra.
Vill ännu en gång passa på att tacka alla för att de delar med sig av sin kompetens. d^_^b
Detta är den första tråden jag skapat.
Och fler frågor kommer att ställas i framtiden på detta forum.
Så slipper man fråga "kompisars kompisar som känner någon som kanske är elektriker".
Peace and out
Sa de att det går på garanti efter du sagt att du kopplat fel?
Eller "glömde" du säga det?
Hur som helst så kan det hända att du blir återbetalningsskyldig om de undersöker trafon och de ser vad som hänt...
Inte alls säkert att det blir så men vill bara varna dig.
Eller "glömde" du säga det?
Hur som helst så kan det hända att du blir återbetalningsskyldig om de undersöker trafon och de ser vad som hänt...
Inte alls säkert att det blir så men vill bara varna dig.
Det räcker med att säga att det ersätts. 
Vid eventuell ersättningsskyldighet pungar jag ut 250 SEK då.
Har ändå lagt ner tok för mycket pengar på all renovering. :S
Undantag all belysning då, kom faktiskt väldigt bra undan. Mina andra alternativ va:
1. Sänka tak, spots i hela lägenheten --> dyrt och mycket jobb.
2. Skensystem i hela lägenheten. --> dyrtdyrt men stilrent och enkelt.
3. Ikea lampor. Väldigt bra pris, men ändå IKEA. I var svensk hem liksom. Och det skilde inte många kronor på den här lösningen jämfört med IKEA.
So all good
Vid eventuell ersättningsskyldighet pungar jag ut 250 SEK då.
Har ändå lagt ner tok för mycket pengar på all renovering. :S
Undantag all belysning då, kom faktiskt väldigt bra undan. Mina andra alternativ va:
1. Sänka tak, spots i hela lägenheten --> dyrt och mycket jobb.
2. Skensystem i hela lägenheten. --> dyrtdyrt men stilrent och enkelt.
3. Ikea lampor. Väldigt bra pris, men ändå IKEA. I var svensk hem liksom. Och det skilde inte många kronor på den här lösningen jämfört med IKEA.
Klicka här för att svara