5 561 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Flytt av central/skarva matning
Ska i samband med utbyggnad av sommarstugan byta ut den gammla Diazedcentralen mot en normcentral. Den gamla centralen sitter moterad uppe vid taket i en garderob, väldigt opraktiskt den dagen en säkring eller JFB löser ut. Jag tänkte låta den nya centralen sitta i samma garderob, men flytta ner den till lämpligare "arbetshöjd".
Från huvudsäkringarna går det idag en 4G6 som jag behöver skarva på ca en meter för att nå till den nya platsen. Som jag förstår det så måste en PEN som installeras idag vara minst 10mm2. Hur skulle ni ha löst det här? Byta grovlek mitt på kan inte vara bra; blir mindre överskådligt, är fortfarande 6mm2 större delen av matningen. Att byta matningen från mätaren känns inte aktuellt, men är det den enda lösningen som inte är regelvidrig?
PS. Jag vet att detta är väldigt behörighetskrävande. Jag kör alltid på principen att det är svårt att veta vad man inte vet, men jag bedömmer att jag har tillräckliga kunskaper för att utföra centralbytet. Alla gruppledningar ska bytas ut för att få färsk FK och jord, så förlängning är där inget problem. DS.
Från huvudsäkringarna går det idag en 4G6 som jag behöver skarva på ca en meter för att nå till den nya platsen. Som jag förstår det så måste en PEN som installeras idag vara minst 10mm2. Hur skulle ni ha löst det här? Byta grovlek mitt på kan inte vara bra; blir mindre överskådligt, är fortfarande 6mm2 större delen av matningen. Att byta matningen från mätaren känns inte aktuellt, men är det den enda lösningen som inte är regelvidrig?
PS. Jag vet att detta är väldigt behörighetskrävande. Jag kör alltid på principen att det är svårt att veta vad man inte vet, men jag bedömmer att jag har tillräckliga kunskaper för att utföra centralbytet. Alla gruppledningar ska bytas ut för att få färsk FK och jord, så förlängning är där inget problem. DS.
Man ska bygga elanläggningarna efter de regler som finns vid den tiden de utförs. Om man gör små förändringar eller reparerar anläggningen får man följa befintlig intallationstandard. Det är inte menigen att man ska bygga om befinntlig elanläggning för att det kommer nya bestämmelser. Detta som beskrivs är ett gräns fall. Men jag tycker att du skarvar kabel med samma typ av kabel eftersom det handlar om skarv under en meter med stöd av gamla reglerna. Men övrig installation som är ny måste givetvis följa dagens regler.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som sagt, du behover inte byta kabeln eftersom att den gar under den da gallande foreskriften.
Tank bade en och tva ggr innan du ger dig pa att byta elcentral.
Du har tillrackligt med kunskap runt PEN och nollslapp och dyl.?
//Patrik
Tank bade en och tva ggr innan du ger dig pa att byta elcentral.
Du har tillrackligt med kunskap runt PEN och nollslapp och dyl.?
//Patrik
Vet inte hur fin pall jag får för kostnaden av 4x1 m RK6 + en dosa och några plintar... Centralen ska ändå bytas då den gamla diazedcentralen med bara nio proppar redan var full. Finns inte plats för elen till utbyggnaden. Ska jag ändå byta centralen känns det inte som ett väldigt stort jobb att flytta den till en vettig plats.
Tänkte sätta en dosa där nuvarande matning tar slut och gå vidare i ett VP-rör. Får jag plats med 4 RK6 i ett 20-rör?
Blir antingen en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-316-65 eller radplintar för skarvningen.
Tänkte sätta en dosa där nuvarande matning tar slut och gå vidare i ett VP-rör. Får jag plats med 4 RK6 i ett 20-rör?
Blir antingen en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-316-65 eller radplintar för skarvningen.
Det är ju en rätt lätt matematisk lösning. 4x6=24.
Nej du få inte plats med dom i ett 20-rör.
Nej du få inte plats med dom i ett 20-rör.
?...Hur tänkte du nu? Kablarna ligger knappast i bredd i röret. (de skulle iof. gå ändå) De får lätt plats i ett 20-rör.Pierre1981 skrev:
Att 4X6 är 24 stämmer, men det är ju area vi pratar om då. Area på ett 20 mm VP-rör är 314 mm2. Om man tar med isolering på kablarna vid beräkningarna så blir resultatet att man bör få plats med 8.72 st vilket vi avrundar till 8st.
Enkel matematik....
Redigerat:
Kör på det då... Hade iaf valt ett 25 i minsta fall. Helst 32.Melton skrev:?...Hur tänkte du nu? Kablarna ligger knappast i bredd i röret. (de skulle iof. gå ändå) De får lätt plats i ett 20-rör.
Att 4X6 är 24 stämmer, men det är ju area vi pratar om då. Area på ett 20 mm VP-rör är 314 mm2. Om man tar med isolering på kablarna vid beräkningarna så blir resultatet att man bör få plats med 8.72 st vilket vi avrundar till 8st.
Enkel matematik....
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska man dra kabel i är väl 25 att föredra, men nu handlar det om RK, och dessutom en kort bit om jag förstått TS rätt
Eftersom detta jobb är behörighetskrävande så antog jag att du skulle anlita en elektriker. Och för den kostnaden som det skulle kosta att flytta en central en sån liten bit (i onödan) så får du en väldigt fin pall!sajjen skrev:Vet inte hur fin pall jag får för kostnaden av 4x1 m RK6 + en dosa och några plintar... Centralen ska ändå bytas då den gamla diazedcentralen med bara nio proppar redan var full. Finns inte plats för elen till utbyggnaden. Ska jag ändå byta centralen känns det inte som ett väldigt stort jobb att flytta den till en vettig plats.
Blir antingen en [länk] eller radplintar för skarvningen.
Klicka här för att svara