Och hur mycket extrajobb är det att vira bandet runt de tvinnade kardelerna? Avsluta med gulgrön slang eller tejp.

ACEFLEX / N1XV 1kV, Draka

Mjuk och flexibel kraft och installationskabel för öppen fast förläggning, inom och utomhus, i rör samt mark, dok ej i explosionsfarliga rum.

Teknisk data:

Ledare:
Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5
Isolerning:
PEX
Partmärkning:
3-led: grön/gul, blå, brun

5-led: grön/gul, blå, brun, svart, grå
Mantel:
Blyfri PVC, svart, metermärkt
Brandspridningsklass:
F3

Lite info om aceFlex kabel .direkt från Storel.

Så den fungerar om man vill de. En vad jag vet väldigt populär matarkabel.

Missade att TS redan köpt kabel :D

Jag brukar göra lika som Ågren, dock inte tvinna kardelerna. Och om det skulle det vara så att kopparbandet är utöver arean så skadar det ju inte att få lite högre area på skyddsjordenn i såfall, det är ju inte så nämnvärt mycket mer jobb så.

//Patrik

Det ingår i arean, tro inte kabeltillverkarna skulle lägga i mer koppar än nödvändigt, nu är det ju många som klipper väck det av rädsla att skära sig eller kabeln. Rikard och Patrik gör rätt oavsett om de gamla rävarna tycker det är onödigt eller tar tid.
Vad gäller kabeln TS köpte blev det nog lite fel men nu har han ju en extra ledare över iaf.

Resultatet av denna frågeställning blev att jag köpte kopplingsdosor IP 66 samt IP56. Sedan 20m EKKJ 3 x 2.5 + 2.5mm. EKKJ kabeln grävde jag ner mellan garaget och boden. Sedan där det tidigare suttit ett grenuttag med en lös nedgrävd kabel och stickpropp för boden satte jag in en kopplingsdosa och kopplade ingången från tidigare grenuttag till denna. Därifrån nedgrävda EKKJ till boden samt en bit EKLK 1.5mm till grenuttaget på garageväggen.

EKKJ kabeln kapade jag bort ena ledaren (Svart) då brun var den färg som användes för fas i befintliga kablar. Sedan använde jag hela flätan på EKKJ inkl. kopparband som jord, över denna blev det krympslang (grön) och sedan en bit svart krympslang för täcka nolla och fas samt jorden så inga skarvar syntes.

Tyckte installationen såg bra ut och hoppas att den är hyffsat bra utförd.

Vet inte om jag hänger med i svängarna. Kabeln matas från en central i garaget, till en dosa på garageväggen, dom dels matar ett uttag via en stump EKLK, och dels boden via EKKJn? Det blev nog bra.
Det där med att "täcka skarvar" - vad var det?

Patrik_Hed skrev:
Flätan är en skyddsjord och en skyddsjord ska väl vara gulgrön längs hela dess längd så skulle tro att gulgrön slang eller tejp är ett måste.
Å andra sidan är det väl ganska uppenbart att "blanktråd" är skyddsjord, framförallt så är det nog väldigt förbjudet att ha "blanktråd" till något annat än jord.

Patrik_Hed skrev:
Snälla, ingen markkabel med stickpropp i uttag! Gör ordentligt. Att kontakten sällan ska dras ut är ett dåligt argument. Ett annat problem vid stickproppsansluta fasta installationer är att man är tvungen att hålla koll på hur man stoppar i stickkontakten, så att man får rätt på fas och nolla.
Just det där med fas och nolla blir i.o.f.s. automagiskt rätt om man använder 3-fas CEE-kontakt...

Patrik_Hed skrev:
En provisorisk lösning blir för det mesta en permanent lösning, för så länge det funkar orkar man inte lägga ner tid på att ändra det till riktigt.
Sant!

Ett kanske lite mer acceptabelt argument är kanske om det pågår någon form av renoverings/ombyggnads/byggnadsarbete och ett par rum är färdiginstallerade och ledningarna sedan ska komma från en central i ett rum som inte är byggt såpass färdigt att det är vettigt att montera den centralen. Då ligger det nog rätt nära tillhands att mata det färdiga från t.ex. en byggcentral...

(Rent teoretiskt, är det verkligen olagligt att stickproppansluta fast installation om man har rätt dragavlastningar, kabeltyper o.s.v.?)

yxis skrev:
(Rent teoretiskt, är det verkligen olagligt att stickproppansluta fast installation om man har rätt dragavlastningar, kabeltyper o.s.v.?)
Med en stickpropp så är ju inte hela installationen en fast installation ju.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Med en stickpropp så är ju inte hela installationen en fast installation ju.
Nja ...
Om du installerade en hel villa, men sen satt en trefaskontakt i gummikabel som matning till centralen blir inte hela huset en tillfällig, icke-permanent koppling.

Mao, om man använder elmaterial avsett för fast installation och sen monterar detta som en fast installation enligt alla regler och anvisningar så trollar man inte om det till en tillfällig installation bara för att man sätter en kabel med stickpropp i en ände.

koppar bandet tillhör inte FKKJ´ns area den skall bar se till att alla kardeler som ligger runt de 3 eller andra 4 ledarna får bra kontakt med varandra under kabelns hölje! och behövs inte tas med i den sista uppskalade biten som man tejpar med rätt tejp och färgen skall va grön/gul och om den använs i ett 4-ledar system så skall man marker den på samma sätt fast med en blå tejp vid anslutningen Då är den kombinerad Noll och skyddsledare, PEN ledaren som ni vet! :-)

Givetvis så lägger man ner en mark kabel t.ex FKKJ som skall vara fast förlagd till kopplingsdosa osv, den bör ju ligga i gul mark slang minst 60 cm under mark helst,

Mikael_L skrev:
Nja ...
Om du installerade en hel villa, men sen satt en trefaskontakt i gummikabel som matning till centralen blir inte hela huset en tillfällig, icke-permanent koppling.

Mao, om man använder elmaterial avsett för fast installation och sen monterar detta som en fast installation enligt alla regler och anvisningar så trollar man inte om det till en tillfällig installation bara för att man sätter en kabel med stickpropp i en ände.
Det var inte så jag menade, jag menade att om man spikar en kulo från en kopplingsdosa fram till ett uttag där man kopplar in den på skruvarna så är det en fast installation men om man istället sätter en stickpropp i ändan så kan man inte räkna det som en fast installation längre. Nu ska vi skilja på anläggning och installation.;)
En korrekt fast installation i mitt tycke i alla fall innebär att man inte ska kunna bryta den delen av anläggningen utan verktyg bortsätt från att man kan bryta det med säkring eller huvudbrytare.

chrick skrev:
koppar bandet tillhör inte FKKJ´ns area den skall bar se till att alla kardeler som ligger runt de 3 eller andra 4 ledarna får bra kontakt med varandra under kabelns hölje! och behövs inte tas med i den sista uppskalade biten som man tejpar med rätt tejp och färgen skall va grön/gul och om den använs i ett 4-ledar system så skall man marker den på samma sätt fast med en blå tejp vid anslutningen Då är den kombinerad Noll och skyddsledare, PEN ledaren som ni vet! :-)
Jo, nu gör den det, kolla med kabeltillverkaren, detta är vad de har sagt till mig och även på kabelkurser, tror du verkligen de skulle slösa med koppar som är så dyrt på det sättet, mil efter mil av kabel..
Sen att många klipper den som du är sant men det blir inte mer rätt för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.