Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Är det ett nytt ritsätt?Glufsglufs skrev:Då ska jag "förstöra" lite för dig kanske. Har du tänkt på att om det är jordtråd med så ska den märkas ut diagonalt åt andra hållet jämfört med dom andra, tex en femledare blir då fyra streck diagonalt uppifrån vänster ner till höger och ett streck diagonalt uppifrån höger ner åt vänster....om du förstår. Detta för att se att det är jord med i beräkningen. I annat fall mellan tex en kronbrytare som tänder två lampor och en kopplingsdosa så kanske det bara är tre trådar, fas och två tändtrådar och då är det tre streck åt samma håll.
Hur ritar man nollan nu förtiden då?
Jag kan nog minnas tillbaka till 90-talet att det ritas så. Nollan har inget speciellt, bara att det påvisar att det är jord med i gruppledningen. Nu för tiden i ett nytt projekt så är det väl egentligen helt onödig men man skilljer ju som sagt på en dragning från central till kopplingsdosa jämfört med en dragning från en kronbrytare (båda med tre trådar fast den ena har med sig jord...ja du förstår). Att nolla inte märks ut på ett speciellt sätt antar jag att det beror på att den blåa får användas till annat än endast nolla.Bo.Siltberg skrev:
Jag 100% på antalet ledare eftersom jag dragit kablarna självelmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Ok, men numera ritas väl neutralledare som --/-- med en prick över och jordledaren som --/-- med ett tak över (T) eller används denna gamla modell fortfarande?
Jag tror det ligger i en övergångsperiod, beror helt enkelt på vem som ritar i så fall. Jag kan inte påminna mig om jag sett ritning så som du beskriver men å andra sidan så var det över ett år sen jag hade jobb med färdig ritning.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara