2 238 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Nytt vägguttag på andra sidan väggen
Hej
Behöver ett nytt uttag i köket då det inte finns några.
Är det godkänt att borra rakt in i väggen från dosan bakom mitt uttag i vardagsrummet, dra i VP mellan och sedan fräsa ur för ny dosa i köket på andra sidan väggen?
Uttaget i vardagsrummet är redan kopplat på samma grupp som köket om det gör någon skillnad.
Tack på förhand!
Behöver ett nytt uttag i köket då det inte finns några.
Är det godkänt att borra rakt in i väggen från dosan bakom mitt uttag i vardagsrummet, dra i VP mellan och sedan fräsa ur för ny dosa i köket på andra sidan väggen?
Uttaget i vardagsrummet är redan kopplat på samma grupp som köket om det gör någon skillnad.
Tack på förhand!
Japp, så kan du göra, var försiktig vid borrningen så att det inte är några vatten eller värmerör samt el i väggen bara.
Tack för det!
På tal om el i väggen, om jag sedan ska gå vidare och fräsa ur ett horisontellt spår i väggen för VP-rör, vilket djup ska det ligga på?
Om jag lägger det på mitten känns det som att det inte är så mycket kvar som håller uppe lättbetongväggen.
Tänkte lägga röret ca 10cm ovanför golvnivån, eller ska man lägga det i exakt samma höjd som dosorna kommer (~18cm), så att man lätt kan "se" var röret går i väggen?
På tal om el i väggen, om jag sedan ska gå vidare och fräsa ur ett horisontellt spår i väggen för VP-rör, vilket djup ska det ligga på?
Om jag lägger det på mitten känns det som att det inte är så mycket kvar som håller uppe lättbetongväggen.
Tänkte lägga röret ca 10cm ovanför golvnivån, eller ska man lägga det i exakt samma höjd som dosorna kommer (~18cm), så att man lätt kan "se" var röret går i väggen?
Röret/slangen du använder antar jag är 16mm så håll in drygt det så att du kan spackla/putsa snyggt sen.
Var du exakt lägger det spelar inte så stor roll , man kan ju tänka på att det inte går exakt där man ska spika lister eller annat.
Var du exakt lägger det spelar inte så stor roll , man kan ju tänka på att det inte går exakt där man ska spika lister eller annat.
Rör i lättbtg-vägg fräser man väl inte ned djupare än att det går att spackla över det. ..och man undviker helst att dra dessa rör där man kan tänka sig att någon senare vill fästa upp saker ¨på väggen,...
(Använd gipsbaserat spackel, det krymper inte när det stelnar....)
(Använd gipsbaserat spackel, det krymper inte när det stelnar....)
Klicka här för att svara