Ska gräva ner en kabel i VP rör, ca. 10m lång. Vilken av kablarna ska användas?

eklk

Den får inte ligga i VP-rör i mark. Det ska vara slang godkänd att förlägga i mark.

EKLK utan att läggas i VP rör? Alt EKK i rör?

Mikael_L
EKK är förbjuden i mark, även om den ligger i rör.
EKLK får grävas ner i godkända rör.

VP-rör känns inte helt OK för elkabel i mark, köp markrör istället.

Men allra bäst är om du tjackar EKKJ eller N1XV som du kan gräva ner helt utan rör om du vill, bara kabelmarkeringsband, vilket blir billigare än EKLK + markrör.

http://www.elbutik.se/product.html/ekkj-/-fkkj-se-n1vcv-u/-r?category_id=2100
http://www.elbutik.se/product.html/jordkabel-fr-n1xv-2?category_id=2101
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=104715&category_id=2117

• Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Det billigaste du kan köpa för markförläggning är PEX 0030920 (3G1,5) till den behöver du inget skyddsrör

hejsan båda kablarna är godkända att förläggas i mark (om dom förläggs i rör vilket är fallet)
skillnaden mellan de båda kablarna är att eklkn har ett mettalhölje och biledare(biledarn ska anslutas till jord) ekkn har inget mettalhölje utan bara 2 plasthöljen. eklkn har med sitt mettalhölje ett mycket bättre mekaniskt skydd. alltså inte lika känslig mot yttre påverkan. nackdelen är att biledarn måste anslutas till jord vilket kan vara besvärligt om det är dåligt med utrymme i apparaten du skall ansluta mot, den är också mycket styvare än ekkn.
men så länge det finns platts att ansluta så är det självklara valet eklk.
all fast instalation SKALL utföras av behörig elektriker:rolleyes:

Mikael_L
tick, tick, tick ....
;) ;) ;)

Ok, många bud. Jag har flyttat en boda som haft en nedgrävd kabel, konstaterat att det var av allt att döma en EKK nedgrävd och inget VP rör utan fritt i marken. Det har fungerat men nu då jag har flyttat den några meter behöver jag lägga ner en ny kabel, tyckte inte den gamla installationen så helt bra ut (gjort av förra ägaren av huset) så tänkte ta lägga en EKLK i VP rör då det spontant verkade bättre. De andra kablarna springer iväg i pris då jag behöver lite drygt 10m (alltså räcker inte de färdiga 10m förpackningarna) och köpa 25m blir många kronor spill...

Installationen var och kommer bli med en kabel med stickpropp som sitter i uttag på ett annat hus. I princip ingen fast installation eller?

håller med ovanstående talare. att lägga en markKABEL

håller med ovanstånde talare att lägga en mark-kabel typ ekkj är juh förstås det bästa. finns juh att köpa på löpmeter på välsorterade elbutiker.alt en elgrosost typ selga, ahlsell , elektroskandia. dom kräver iofs att du har ett konto hoss dom vilket kan vara lite klurigt. vänd dig i så fall någon elektriker firma på orten där du bor så borde du kunna köpa på löpmeter utav dom

Mikael_L
mangew skrev:
Installationen var och kommer bli med en kabel med stickpropp som sitter i uttag på ett annat hus. I princip ingen fast installation eller?
Ingen av alla de kablar som har angivits i denna tråd är godkända för stickpropp-montage. Ledarna går av efter en tid.
Gummikabel t.ex. är godkänd för stickpropp, men får då inte grävas ner istället.

En nedgrävd kabel ska nog anses som en fast installation, den är ju väl inte så särskilt mobil eller tillfällig till sin karaktär. Den blir inte mindre fast för att den börjar och/eller avslutas med stickpropp eller sladddon.
Och då blir arbetet givetvis behörighetskrävande.

Men har du bara minst ett halvt hum om vad du håller på med så är det givetvis en oerhörd förbättring att byta ut denna regelvidriga och dåliga installation mot något korrekt.

Men gör det helt korrekt i så fall. Dvs markkabel som dras in direkt i en kopplingsdosa, inga stickproppar.

Mikael_L
Beställ på elbutik.se eller expressel.se

Jag har nyttjat bägge, fungerat kanonfint.

Du kan ta bort EKK i #7 elektriker85 för det är inte korrekt. Förvirra inte med uppgifter du inte är någorlunda säker på eller förtrogen med.

Jag behöver slutföra installationen i morgon då fyllnadsmassor kommer som ska över kabelnedgrävningen så finns ej tid att beställa, Jula, biltema etc. finns i närheten.

Väl medveten om att det finns ett el flera sätt att göra installationen helt "korrekt" men jag behöver få den att fungera någorlunda. Stickproppen dras sällan och aldrig ur i vilket fall. Och denna sidan kan ju göras om då tiden finns.

• Gilla
frepe383
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.