10 044 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
PEN in på jord eller nollan?
Jag tror då inte att lärlingssystemet har ett dugg med en elektrikers okunskap att göra. Med tanke på hur komplex elarbeta kan vara (den elektriker som säger sig vara fullärd ljuger vare sig han/hon är 20 eller 80 år) så är det ju bra att dom som kommer ut på arbetsmarknaden följer lärlingssystemet med dom timmar som är uppdelade på olika moment, annars är ju risken att många nya elektriker hamnar på ett storbygge och ägnar 1-2 år med att hänga stege och naja kabel.Anders Johansson skrev:
Sen ska väl inte heller en lärling in och peta i en central egentligen men det är ju också upp till lärlingens "mentor" att hjälp samt kolla hur arbetena utförs.
Nog om det.
Tillbaka till jfb-koppling. Som Patrik frågade, var gör man av med utgående snöre från jfb om PEN sats på nollplinten? Var finns den obrutna jorden till eventuella grupper som inte går genom JFB? Någon som vill testa att ha en sån anläggning hemma?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
En risk med nollplintar är att de kan vara frånskiljbara, vilket gör att man tappar PEN. Visserligen finns det även frånskiljbara jordplintar men de är i alla fall ovanligare.
Jodå, jag har gått som lärling på ett större elföretag och det var i praktiken grå arbetskraft som najade kabel och gjorde de smutsiga jobben. Som tröst har jag även gått som lärling med en riktigt utbildningsplan och då funkar det bättre. Då fick jag också peta i en central - det är ju så man lär sig! Min poäng var att lärlingssystemet inte garanterar kompetens och att det finns modernare sätt att säkra kunskap.
Jodå, jag har gått som lärling på ett större elföretag och det var i praktiken grå arbetskraft som najade kabel och gjorde de smutsiga jobben. Som tröst har jag även gått som lärling med en riktigt utbildningsplan och då funkar det bättre. Då fick jag också peta i en central - det är ju så man lär sig! Min poäng var att lärlingssystemet inte garanterar kompetens och att det finns modernare sätt att säkra kunskap.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Hur kan du se det som att den fungerar perfekt, då bryter den ju så fort anläggningen belastas, typ.nsiak skrev:Vad menar du med att den förlorar sin funktion? Det gör den ju inte, den bryter direkt (så fort man belastar nollan med mer än 30mA).
Det ser då jag som att den fungerar perfekt, sedan att kopplingen är fel är ju en annan femma.
Den fungerar ju inte som tänkt, kanske var så du menade. Jag tolkade det som att du menade att den inte kommer bryta även vid fel.
Så då försvinner dess funktion, dess syfte.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Angående lärlingsystem, så tror jag att mycket handlar om eget intresse också. Är man intresserad så tar man reda på vissa kunskap själv.
Jag tror inte att det är något fel på själva lärlingsutbildningen, utan snarare hur väl företaget man hamnar på följer lärlingsplanen och tilldelar rätt arbetsuppgifter + en stor blandpåse eget intresse.
Jag hade en väldigt bra lärlingsperiod där jag fick göra alla sysslor som de övriga elektrikerna gjorde från dag 1, inte alls bara gå och naja kabel. Sedan tog jag reda på mycket själv gällande regler och kopplingar m.m. så att jag klarat av att mäta mig med mina kollegors kunskaper.
//Patrik
Jag tror inte att det är något fel på själva lärlingsutbildningen, utan snarare hur väl företaget man hamnar på följer lärlingsplanen och tilldelar rätt arbetsuppgifter + en stor blandpåse eget intresse.
Jag hade en väldigt bra lärlingsperiod där jag fick göra alla sysslor som de övriga elektrikerna gjorde från dag 1, inte alls bara gå och naja kabel. Sedan tog jag reda på mycket själv gällande regler och kopplingar m.m. så att jag klarat av att mäta mig med mina kollegors kunskaper.
//Patrik
Eftersom den bryter vid den typen av felkoppling så fungerar ju JFB perfekt, hade dess funktion försvunnit (i min värld) så bryter inte JFB trots felström.Patrik_Hed skrev:
En JFB/anläggning kan man väl inte säga att den har rätt funktion om den eller centralen är felkopplad, verkar ju onödigt att ens disskutera det. En elektriker ska lämna en elsäker anläggning och en felkopplad central kan väl inte klassas som elsäker eller?
Om lärlingsssytemet verkligen ska fungera bra så ska väl den som är "lärlings-ledare" (vad det nu kan kallas) behöva skriva under att ett antal olika moment har utförts i tillräckligt stor utsträckning, och vara beredd att förlora sin egen behörighet om fusk kring detta kan bevisa. Hur funkar det idag?Glufsglufs skrev:Jag tror då inte att lärlingssystemet har ett dugg med en elektrikers okunskap att göra. Med tanke på hur komplex elarbeta kan vara (den elektriker som säger sig vara fullärd ljuger vare sig han/hon är 20 eller 80 år) så är det ju bra att dom som kommer ut på arbetsmarknaden följer lärlingssystemet med dom timmar som är uppdelade på olika moment, annars är ju risken att många nya elektriker hamnar på ett storbygge och ägnar 1-2 år med att hänga stege och naja kabel.
En fråga förresten: hur ser egentligen ett komplext elarbete?
Mitt intryck är att det är riktigt många regler som man måste kunna tillräckligt om (åtminstone tillräckligt för att veta vad man behöver kolla upp), men själva funktionen på de kopplingar en elektriker gör är väl en ren barnlek jämfört med t.ex. de enklare elektronikkonstruktionerna...
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Min poäng var att dagens lärlingssystem inte i tillräcklig stor utsträckning är en garanti för kunskap. Då en civilingenjör eller en pilot får sitt diplom vet man med större säkerhet att de har tillräckliga kunskaper än då en elektriker uppfyller kraven för allmän behörighet. I många fall kan jag konstatera att helt teoretiskt utbildade inom ellära har betydligt högre kunskaper än en behörig elektriker. Elsäkerhetsverket delar uppenbarligen inte mina åsikter eller också är det alldeles för tungt att ändra systemet (speciellt om man ska övertyga facket)...
Om lärlingsarbete ska funka bra så ja, alla timmar på olika moment ska utföras. För min del var det en arbetsledare som skrev under att det var fixad som det skulle, vet inte hur det är nu.yxis skrev:Om lärlingsssytemet verkligen ska fungera bra så ska väl den som är "lärlings-ledare" (vad det nu kan kallas) behöva skriva under att ett antal olika moment har utförts i tillräckligt stor utsträckning, och vara beredd att förlora sin egen behörighet om fusk kring detta kan bevisa. Hur funkar det idag?
En fråga förresten: hur ser egentligen ett komplext elarbete?
Mitt intryck är att det är riktigt många regler som man måste kunna tillräckligt om (åtminstone tillräckligt för att veta vad man behöver kolla upp), men själva funktionen på de kopplingar en elektriker gör är väl en ren barnlek jämfört med t.ex. de enklare elektronikkonstruktionerna...
Komplext är väl relativt men i ett yrke där man aldrig blir fullärd är väl kompelxt. Ta tag i lite brandlarmssystem, bus-system, styrskåp eller liknade så får du själv se om det fortfarande är en barnlek.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nu finns det ett papper med olika moment som ska utföras ett visst antal timmar för att sedan skickasd in och godkännas av ECY. I mitt fall så fyllde personalansvarige på firman i papperet genom att kolla mina tidsedlar.
//Patrik
//Patrik
Nu skulle jag inte anställa någon i min firma med endast teoretiska kunskaper. Visst, i teorin så är dom säkert betydligt bättre i många fall men ute i verkligheten där teorin ska omsättas i fysiska installationer med allt tänk om hur det rent fysiskt ska utföras osv samt att det ska ske inom en rimlig tid också...nä, inte många fall jag sett eller hört om att det funkar så bra då.Anders Johansson skrev:Min poäng var att dagens lärlingssystem inte i tillräcklig stor utsträckning är en garanti för kunskap. Då en civilingenjör eller en pilot får sitt diplom vet man med större säkerhet att de har tillräckliga kunskaper än då en elektriker uppfyller kraven för allmän behörighet. I många fall kan jag konstatera att helt teoretiskt utbildade inom ellära har betydligt högre kunskaper än en behörig elektriker. Elsäkerhetsverket delar uppenbarligen inte mina åsikter eller också är det alldeles för tungt att ändra systemet (speciellt om man ska övertyga facket)...
Elsäkerhetsverkets regler och fackets tyckande har nog inte mycket med varandra att göra
Nu finns det ju andra trådar som tar upp just dessa disskutioner så börja läs där om det inte redan är gjort och ställ frågor och svara där istället så får TS sin tråd för det han ville veta.
Såntdär är väl ändå fortfarande rätt mycket bara att följa färdiga instruktioner (som enligt min fördom dessutom måste vara gjorda på ett speciellt "elektriker-vis")?Glufsglufs skrev:
Att en del elektriker har svårt för vissa svagströmsinstallationer betyder inte nödvändigtvis att installationerna som sådana är svåra.
Min erfarenhet av sånt är att ha sett en del tvivelaktiga antennrelaterade installationer utförda av elektriker...
(Ja, och så ser man väl nästan direkt om en elektriker eller för den delen annan montera-kabel-person (televekare t.ex.) har pillat i en bil. Avsaknad av lagkrav på t.ex. färger på kablar, val av kabeltyper, avsäkring o.s.v. gör att man kan se sånt som nån meter EKK med en tråd nedstucken i ett hål i en oanvänd reläsockel i säkringsdosan och andra ändan fastklämd på pluspolen, utan säkring. Man kan också se sånt som teleinstallationskabel från batteriet till bilstereon utan nån säkring...).
Min erfarenhet är att folk i allmänhet verkar klara att göra såntdär ungefär lika bra som elektriker, telemontörer o.s.v., fast skillnaden är att när de gör fel så gör de fel på olika saker. Yrkesfolk fuskar helt enkelt genom att använda fel grejer (på fel sätt), amatörer klarar ibland inte en så enkel sak som att läsa instruktioner. (För övrigt borde alla bilstereoinstruktioner innehålla en text om att antennen måste vara inkopplad hela tiden man gör resten av jobbet, annars gäller inte garantin. Med en fungerande antenn inkopplad så skyddar man sig i alla fall mot värsta idiotfelet, att växla jorden med nån annan ledare och därmed köra in fel polaritet och åka på byte av skyddsdiod + laga kretskortsbana som ett brev på posten)....
Jag tror att Anders nog mer syftade på att det verkar finnas en del elektriker som i stort sett bara har praktiska kunskaper och knappt kan nåt om teorierna. Visst, för rätt många jobb funkar det nog med i stort sett bara praktiska kunskaper, men när det dyker upp något nytt så kan det bli tvärstopp för den som inte hänger med alls på teorierna.Glufsglufs skrev:Nu skulle jag inte anställa någon i min firma med endast teoretiska kunskaper. Visst, i teorin så är dom säkert betydligt bättre i många fall men ute i verkligheten där teorin ska omsättas i fysiska installationer med allt tänk om hur det rent fysiskt ska utföras osv samt att det ska ske inom en rimlig tid också...nä, inte många fall jag sett eller hört om att det funkar så bra då.
Tyvärr verkar branschfolk i alla möjliga branscher ibland ha alldeles för mycket inflytande, oavsett om det är fack, arbetsgivare eller stora slutkunder...Glufsglufs skrev:
Klicka här för att svara