Hej!

En bekant i ett nytt hus har drabbats av ett märkligt problem. De hade innan ADSL men fick förra veckan fiber indraget samt ett rj45 uttag i köket. I denna veva slutade dörrklockan att fungera.

Jag tog mig en titt på detta och konstaterade att denna är inkopplad med telekabel. Förmodligen hade man lite för bråttom och tog med sig matningen till dörrklockan samtidigt som man avvecklade adsl. Det går kabel från högtalaren till dörrklockan och från högtalaren ut till kopplingsdosa i tvättrummet. Men det är ingen kabel ut till fasadskåpet.

Hur kan man på bästa sätt lösa detta? Jag antar att en dörrklocka fungerar på samma sätt som en strömbrytare där högtalaren är själva lampan.

Ska jag bara skarva på två trådar på inkommande telefon och låta dessa två vandra till högtalaren, där verkar det som om allting är sammankopplat. Vilka färger skall användas för vad?

Ska erkänna att jag aldrig har kopplat in en dörrklocka.förrut.

/Steve

Telefonledningen är nog inte inblandad i det här. Tråden var nog bara lite lik och blev klippt. Det finnsn ågonstans en transformator som matar ringledningen, den sitter ofta i elcentralen.

Hej!

Har undersökt ytterligare, själva "klockan" är märkt 8-16 V ~ och 6V - - -

Man har absolut kopplat dörrknappen och klockan så att strömkretsen sluts när man trycker in knappen, har testat detta med multimeter. Två telefonkablar går fram till klockan, endast vit och blå tråd används. Det är den matande kabeln som är knipsad i kopplingsdosan i tvättrummet. Men varifrån denna i sin tur är matad är en gåta.

Tråden som man har kopplat in den med är absolut telefonkabel, 4 trådar i exakt samma färg där endast vit och blå används. Det är svårt att göra en efterkonstruktion då kabeln är borttagen/slaktad. Och svagströmsritningen verkar företaget också ha slarvat bort, där borde det definitivt framgå hur dörrklockan är inkopplad.

Skall utreda lite mera när jag har tid.

Detta är ganska mystiskt, men också lite spännande :)

Vänligen
Steve

Vad är det för dörrklocka? Märke/typ? Går det inte att driva den med batteri istället?

Om det inte finns någon lampa på ringknappen så går det bra med batteri.

"8-16 V ~ och 6V - - - " betyder att du antingen kan använda en transformator som ger 8-16V växelspänning, eller batteri som ger 6V likspänning (typ 4st R6/R14/R20-celler)...

ta nån gammal mobiltelefonladdare eller liknande om du inte hittar nån annan transformator d^_^b

Kan den vara matad från telefonledningen?? Orkar den driva en dingdong?

Nej den kan inte vara matad från telefonledningen. Den orkar inte driva en ringklocka (såvida inte någon ringer till dig just då).

Det var ringledningen, man hade varit och kladdat på den när man höll på med telefonledningarna. Två ubåtar och saken var biff. Ca 10 V ~ mätte jag upp vilket är ok.

/Steve

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.