20 925 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
Hjälp med värmekabel.
När jag skaffade värmekabel så köpte jag också ett kit med krympslang mm. Krympslangarna var invändigt belagda med smältlim, och till den fria änden fanns en "krymphätta" som också invändigt var belagd med smältlim.
Erik
Erik
Värmekabel kan vara antingen serie-resistiv eller parallell-resistiv. I en serie-resistiv värmekabel bildar de två ledarna en slinga, de skall alltså kopplas ihop i kabelns "bortre" ände. En serie-resistiv kabel får aldrig förkortas, då får den för låg total resistans varvid effektutvecklingen per meter blir högre än tillverkaren avsett. En sådan kabel har därför den "hopkopplade" änden färdig från fabrik.Melton skrev:
Den effekt per meter du räknat fram var ju betydligt högre än den siffra du fått från Devi. Risken finns att det du har är en avkapad serie-resistiv kabel. Devi måste väl kunna tala om för dig om de kabeltyper som dom hänvisar till är serie- eller parallellvarianten.
En serie-resistiv kabel har väl f.ö. alltid en kallkabel i anslutningsänden.
Ovanstående mening tolkade jag som att kabeln är parallellresistiv. Mitt svar utgick ifrån det.
Ljushuvudet som dragit gamla värmekabeln till min vattenledning hade använt serieresistiv kabel och lindat överskottet runt pumpen. Rekommenderas inte.
Erik
Det ser ut att vara en serie-resistiv kabel den får inte kapas utan levereras i färdiga längder.Den ska kopplas ihop i slutändan, och fungerar som ett enda långt element. Kapar man kabeln minskar man motståndet och effekten ökar. Dom som är parallell-resistiva har sektioner på ca 1 meter där kan man känna att kabeln har en liten midja. Varje metersbit fungerar som ett eget element och är kopplat till fas och nolla på varje meter. den kan därför kapas i meterslängder och får inte kopplas ihop i "bakändan"
Jag har en liknande kabel som jag också undrar hur den ska kopplas. Har jag förstått det rätt om dessa två trådar du har framme i ändan ska sammankopplas och sedan på med krympslang och gör det tätt?
Måste känna på min kabel efter denna midja varje 1m om det är samma typ.
Måste känna på min kabel efter denna midja varje 1m om det är samma typ.
Redigerat:
Kom på att det borde vara väldigt lätt att reda ut vilken kabeltyp man har.Suhagg skrev:
Det är ju rimligtvis bara att "ringa" kabeln. Har du kontakt mellan trådarna trots att de ligger isär i andra änden så bör du ju ha en parallell-resistiv kabel.
Han jag köpte kabeln av sa att det ska vara en parallell-resistiv kabel.Melton skrev:
Dvs bara att vulka ändan på den och se till att det är skyddat sen koppla in 220 i andra.
Är det okej att skarva parallell-resistiv kabel?
Har en 25m bit som inte räckte. Behöver 10m till. Tycker det blir lite förvirrade att ha 25m från ena hållet och 10m från andra som värmer upp. Då är risken att man en dag stänger av elen i ena ändan sen tror man att det är fritt fram att klippa av värme kabeln.
Har en 25m bit som inte räckte. Behöver 10m till. Tycker det blir lite förvirrade att ha 25m från ena hållet och 10m från andra som värmer upp. Då är risken att man en dag stänger av elen i ena ändan sen tror man att det är fritt fram att klippa av värme kabeln.
OBS att det är skillnad på "rör" och "PEM-slang".
En av de stora skillnaderna mellan frostskyddkabel och golvvärmekabel är väl att frostskyddkabeln brukar vara ett PTC-motstånd, d.v.s. den ökar effekten när temperaturen sjunker (och omvänt), d.v.s. den har en slags ungefärlig termostatverkan inbyggd.
En av de stora skillnaderna mellan frostskyddkabel och golvvärmekabel är väl att frostskyddkabeln brukar vara ett PTC-motstånd, d.v.s. den ökar effekten när temperaturen sjunker (och omvänt), d.v.s. den har en slags ungefärlig termostatverkan inbyggd.
Klicka här för att svara