1 313 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
jordfelsbrytaren slog av när...
Idag har jag knappt något påslaget för det sitter inga vägg eller takkontakter monterade.
Så satt jag i ett rum och skulle knipsa av tre ledare som fått skadat hölje, ingen hade ström då säkringen är avslagen.
Men när jag knipsade (alla tre på ett knips) så slog jordfelsbrytaren av den ström som fanns på andra ställen...
Reagerar den alltså även när man nuddar jordkabel mot övriga ledare som går till bruten säkring? eller var det en slump att den slog av när jag knipsade?
Blev gott nojjig att de kanske var strömledande utan min vetskap så kollade efter att ha knappat på allt igen, men det var ingen spänning där..
Så satt jag i ett rum och skulle knipsa av tre ledare som fått skadat hölje, ingen hade ström då säkringen är avslagen.
Men när jag knipsade (alla tre på ett knips) så slog jordfelsbrytaren av den ström som fanns på andra ställen...
Reagerar den alltså även när man nuddar jordkabel mot övriga ledare som går till bruten säkring? eller var det en slump att den slog av när jag knipsade?
Blev gott nojjig att de kanske var strömledande utan min vetskap så kollade efter att ha knappat på allt igen, men det var ingen spänning där..
Sluter man jord mot nolla kan JFB'n lösa ut även om just den gruppen var spänningslös och det är helt normalt.
I och med att du klippte alla tre samtidigt så blev det en kortslutning mellan nollan och skyddsjorden, och därefter löser JFB'n.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Dock så kräver det att jordfelsbrytaren är belastad från någon annan grupp.
//Patrik
//Patrik
Ja, eller att man (på grund av vagabondernade strömmar) har en ström som skapar spänningsfall i skyddsjorden mellan centralen och platsen man klipper vid.Patrik_Hed skrev:
Exempel: en kabel går från centralen till köket och matar först något som är jordat och har kontakt med diskbänken, och sedan går ledare vidare från samma matning vidare till någon plats där man klipper. Även om allt i lägenheten är avstängt så kan lite av grannarnas nollström gå genom deras skyddsjord till vattenledningsrören och vidare genom 'min' skyddsjord till centralen och sen vidare via PEN-ledaren...
I en lägenhet jag bodde i så provade jag att mäta mellan diskbänk och spishöljet. Med spisen på full fart (enfasmatning till hela lägenheten) så hade jag två volt, och med de tunna kablarna på cirka 2*1 meter på mätaren så tror jag att jag fick ungefär 2A ström genom mätaren då jag strömmätte. Antagligen helt ofarligt om det är konstant kontakt och strömmen går genom rören, men säkert tillräckligt för att ge spänningsfall nog att lösa ut en jordfelsbrytare...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jag (som jobbade som elektriker innan dessa moderniteter var vanliga) har nu *nästan* lyckats lära mig att *inte* koppla in både jord och nolla *innan* jag klipper i andra änden, eller hela jobbet är färdigt. Jag har under de senaste fyra lyckats *en* gång att inte korta jord och nolla någon gång under arbetets gång och därmed släcka hela huset.Yrrol skrev:
Så du behöver inte känna dig ensam.
Klicka här för att svara