Hallå! Jag skall montera två utomhusarmaturer, dessvärre sitter kabegenomföringen ("gummipluppen") på baksidan ej centrerat - vilket gör att VP-röret ej kan gå rakt in i armaturen..... jag ser två lösningar:

1. Dra EKK hela vägen från dosan (på insidan av huset) ut hela vägen till (och in i) armaturen. (i VP-röret)

2. Dra FK hela vägen och dra en bit avskalat kabelskydd inifrån armaturen och in en bit in i VP-röret.(Runt FK'n).

Frågan är då hurvida alternativ 2. ens är godkänt/lämpligt...eller finns det någon annan bra lösning?

Tacksam för svar!

/F

Redigerat:
3. Borra ett nytt hål?

hehe, nej nått nytt hål blir det inte... :)

/F

Tror Matss menade att du skulle borra ett nytt hål i armaturen som passar där VP-röret kommer ut.
Fick uppfattningen av det du skrev att armaturen täcker VP-röret men att det inte passade med hålen.......

ja, det är ju en variant förstås - är inte så sugen på det dock, då det är en gjuten aluminium armatur där kabeln då skulle komma ut väl nära lampan...

/F

Skala upp kabeln hela vägen minus någon dm dom du trycker in i röret så har du ju "fria" EK i röret och "riktig" kabel när den kommer ut. Det kan också går om du har VP-rör att dra EKK hel i den om man kastar i lite smörja av något slag.

ingen dum idé, jag provar nog att dra EKK genom röret i sin helhet först - om det inte går så får det bli enligt ditt förslag, tack! (Har förövrigt flexslang av bra kvalité, längd ca 4m, så det kan gå...med lite tur..)

/F

Ta en bit mantel från EKK och trä över FK och styr in den en bit i röret, så gör nog 9 av 10 elektriker

Elektrikern som gjorde vår elinstallation använde alla tre förslagen enligt inlägg #6 och #8.

Hel EKK när VP-röret var kort eller utan böjar, skalad EKK när avståndet blev lite längre eller med någon böj på VP-röret och mantel från EKK över FK när ingen av de övriga fungerade eller när han redan hade dragit FK:n.

Ta en bit mantel från EKK och trä över FK och styr in den en bit i röret, så gör nog 9 av 10 elektriker
Jag säger samma sak. Jag är nog en av de där 9 elektrikerna. :)

//Patrik

Ni menar höljet för EKK har ingen mantel =)

Zebba skrev:
Ni menar höljet för EKK har ingen mantel =)
Senast jag kollade så var (ytter)mantel samma sak som hölje. :cool:

//Patrik

Men....avskalning på FK utomhus...näää...ni menar väl inte?

Glufsglufs skrev:
Men....avskalning på FK utomhus...näää...ni menar väl inte?
Njao, vad är det för skillnad på att skala upp en EKK och dra i rör och sedan oskalad sista biten in i armatur jämfört med FK hela vägen med EKK-mantel som sticker in en bit i röret och in i armaturen?

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Trä över en EKK mantel en liten bit in i röret och lite bit in i armaturen, hade jag gjort iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.