6 103 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Wera enpolig spänningsprovare??
Fick min Wera VDE skruvmejselsats idag, i den ingick en enpolig spänningsprovare.. Nu undrar jag alltså hur den fungerar? Är det meningen att jag ska t.ex. stoppa in den i ett vägguttag, och genom mejseln, ut genom kontaktytan längst ut på skaftet, går således strömmen, genom min kropp, och lampan inuti skaftet lyser? Det låter inte helt säkert.. 
Det är denna jag menar.. Kan någon förklara hur den fungerar?

Edit: Jag testade stoppa in den i ett 230V vägguttag, men vågade inte röra på kontaktytan på skaftet så jag tog Fluken och uppmätte 88V mellan mejseln och nollan.. Det verkar alltså som att det sitter ett motstånd i mejseln, så är det alltså säkert att sluta kretsen med sin egen kropp för att prova spänningen med en sån här?
Det är denna jag menar.. Kan någon förklara hur den fungerar?

Edit: Jag testade stoppa in den i ett 230V vägguttag, men vågade inte röra på kontaktytan på skaftet så jag tog Fluken och uppmätte 88V mellan mejseln och nollan.. Det verkar alltså som att det sitter ett motstånd i mejseln, så är det alltså säkert att sluta kretsen med sin egen kropp för att prova spänningen med en sån här?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Har aldrig haft problem med dessa men köp hellre en beröringsfri, typ Phasen..
Sen så är det viktigt att man förstår hur man ska använda dessa och vid osäkerhet mäta med riktig spänningsprovare samt efter test mäta så den funkar.
Sen så är det viktigt att man förstår hur man ska använda dessa och vid osäkerhet mäta med riktig spänningsprovare samt efter test mäta så den funkar.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har också en sådan där som jag inte förstått mig på, i.o.f. har jag inte lagt ner någon nämnvärd tid på att klura på det heller, men..
F.ö. så är det en sak med den skruvmejselsatsen som är mindre bra om man har tänkt använda den till att skruva med el och det är att det bara är PH-mejslar. Inga PZ som det är på det mesta elmaterialet.
//Patrik
F.ö. så är det en sak med den skruvmejselsatsen som är mindre bra om man har tänkt använda den till att skruva med el och det är att det bara är PH-mejslar. Inga PZ som det är på det mesta elmaterialet.
//Patrik
Jo jag vet det, men vår ellärare säger att vi skruvar det mesta med PH.. Men jag upptäckte redan första dagen att det inte stämmer, dock så funkar det ju oftast att skruva PZ med PH-mejsel.. Jag får väl ta och komplettera med en PZ-1 och en PZ-2.. Upptäckte förresten att mejslarna var rätt så korta.. Tror ni det blir ett problem?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Er ellärare vet inte vad han pratar om.Preed skrev:Jo jag vet det, men vår ellärare säger att vi skruvar det mesta med PH.. Men jag upptäckte redan första dagen att det inte stämmer, dock så funkar det ju oftast att skruva PZ med PH-mejsel.. Jag får väl ta och komplettera med en PZ-1 och en PZ-2.. Upptäckte förresten att mejslarna var rätt så korta.. Tror ni det blir ett problem?
Jag skruvar det mesta med PZ1 och 2. Har en PH1-mejsel på mig också, men den används mest till gipsskruv och dyl.
Som du säger så funkar det att skruva med PH, men har man väl prövat PZ så vill man aldrig gå tillbaka till att använda fel mejsel. Speciellt att skruva med PZ2 är ganska tillfredställande.
Att de är lite korta är oftast inget större problem.
//Patrik
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Eljos uttag och liknande har jag för mig har PZ0, men den har jag gett upp att använda, då mejseln går sönder så snabbt. Jag drar antagligen för hårt, så jag kör med vanlig spårmejsel 4x100 istället.
Ja, TCS-klammerna är PH2, så jag brukar köra med så kallade "elektrikerskruv" med PH2 för att skruva uttag och liknande.
Ja, TCS-klammerna är PH2, så jag brukar köra med så kallade "elektrikerskruv" med PH2 för att skruva uttag och liknande.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kör också mest spårmejseln faktiskt.
En lite småfarlig grej med en såndär mejsel är att man skulle kunna förväxla den med en liknande som har 12V-lampa...
Ajaj...
Jag *tror* att man kan vara rätt säker på att den är för 230V om den *INTE* har något bananuttag i toppen. De för 12V har bananuttag.
Ajaj...
Jag *tror* att man kan vara rätt säker på att den är för 230V om den *INTE* har något bananuttag i toppen. De för 12V har bananuttag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden