1 573 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Märkliga spänningar i lamputtagen
Hej,
Jag hade problem med att få en lampa att lysa (visade sig sedan att armaturen var sönder), så jag mätte spänningen i lamputtaget med en multimeter.
Det visade sig att när lampbrytaren är tillslagen så kommer det 230 V ur uttaget, men när den är frånslagen så är det ca 50 V i ett uttag, i ett annat fick jag 175 V, ur ett tredje 35 V, osv.
Vad kan detta bero på?
Jag hade problem med att få en lampa att lysa (visade sig sedan att armaturen var sönder), så jag mätte spänningen i lamputtaget med en multimeter.
Det visade sig att när lampbrytaren är tillslagen så kommer det 230 V ur uttaget, men när den är frånslagen så är det ca 50 V i ett uttag, i ett annat fick jag 175 V, ur ett tredje 35 V, osv.
Vad kan detta bero på?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Spänningen uppstår pga kapacitiv koppling mellan en strömförande ledning som går i närheten av tråden till armaturen. Spänningen som uppstår kan bara driva någon mikorampere, men efterssom voltmetern du mäter med inte belastar ledningen så ser du spänningen, om du däremot hade haft ex. glödlampan inkopplad i kretsen så skulle dess belastning ha dragit ned spänningen till noll.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Nej, om det beror på det fenomen jag beskrivit så är det helt normalt och inget att oroa sig över. Frågan återkommer här relativt ofta.
MEN rent hypotetiskt så skulle det kunna bero på någon form av isolationsfel också, sannolikheten är väldigt låg. Men du skall inte ta i ledningen, om det är fråga om ett fel så kan den mycket väl driva en betydligt större ström och vara farlig om du tar i den. Detta är som sagt extremt osannolikt.
MEN rent hypotetiskt så skulle det kunna bero på någon form av isolationsfel också, sannolikheten är väldigt låg. Men du skall inte ta i ledningen, om det är fråga om ett fel så kan den mycket väl driva en betydligt större ström och vara farlig om du tar i den. Detta är som sagt extremt osannolikt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden