Hej på er, nu behöver jag eran hjälp med att reda ut ett nytt bekymmer.

Jag har kommit över en röd värmekabel som är märkt DEVI - 9799.
Tanken är att använda den för frostskydd till en 32 mm PEM vattenslang som går mellan huset och hönshuset. Tyvärr går den inte att gräva ner.

Fråga 1: Även om den är olämplig, går den att använda till detta?
Fråga 2 : Om ja, vad behöver jag mer förutom kabel? Termostat?, vilken typ? Givare?
Fråga 3: Vad är det för tekninska data på den, watt/meter?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Någon tidigare ägare till mitt hus hade använt vad jag gissar var en golvvärmekabel till frostskydd åt vattenledningen. Till det var kopplat någon slags mekanisk termostat som inte fungerade. Första gången jag slog på den löste jordfelsbrytaren ut. För säkerhets skull kopplade jag förbi jordfelsbrytaren och slog på igen. Efter någon timme när jag tittade till det hade säkringen gått och det luktade bränt. Kabeln visade sig ha bränt hål på PEM-slangen. Jag vet inte något om kabeln du hittat, men är efter detta skeptisk mot att använda fel sorts värmekabel.

Erik

Det är mer effekt på en kabel för golvvärme än en för frostskydd så det är ingen bra idé att använda en golvvärmekabel på det viset.

Grejen är att jag läste följande om ett Devi kit:

Miljöanpassad, metermärkt värmekabel, DTIP-10 för förläggning i träbjälklag under t ex, trägolv eller golvspån, med plastmatta, laminat eller parkett.

Kabeln förlägges i bjälklaget på isolering med nät som distans. Avstånd mellan kabel och golvets undersida skall vara min 30 mm.

Installerad effekt får inte överstiga 80 W / m2 och temperaturen skall begränsas enligt golvtillverkarens rekommendationer.

Frostskydd av rör, utvändig förläggning

Miljöanpassad, metermärkt värmekabel DTIP-10, för frostskydd av rör och slangar.

Kabeln monteras utvändigt på rör eller slang. Effekten 10 W / m klarar av att frostskydda rör max 40 mm med 40 mm isolering ner till -35°C.

Här används samma kabel till både golvärme och frostskydd.
Så om min kabel har en låg effekt per meter så borde jag kunna använda den.

Bör kanske förtydliga att min kabel är metervara dvs. den har ingen fast längd som många golvvärmekablar verkar ha.

Golvvärmekablar ska INTE ligga i vattnet, det ska bara dom kablar som är speciellt framtagna för ändamålet. Dels för att "fel" kablar inte klarar kravet på att inte "förorena" vattnet, dels kan vattnet bli för varmt med en oönskad bakterietillväxt som följd. Så rådet blir, skaffa "rätt" kabel som är ok att lägga i driksvatten vatten det finns både färdiga kablar och som metervara. ETL (E8946000) är mycket lämplig den blir inte varmare än ca 10 grader och fungerar utmärkt i vatten, effekten är 10 W/m vid nollgradigt vatten men nära 0 W/m vid + 10 grader och ingen risk för bakterietillväxt. Dessutom behöver du ingen termostat.

elmont skrev:
Golvvärmekablar ska INTE ligga i vattnet, det ska bara dom kablar som är speciellt framtagna för ändamålet. Dels för att "fel" kablar inte klarar kravet på att inte "förorena" vattnet, dels kan vattnet bli för varmt med en oönskad bakterietillväxt som följd. Så rådet blir, skaffa "rätt" kabel som är ok att lägga i driksvatten vatten det finns både färdiga kablar och som metervara. ETL (E8946000) är mycket lämplig den blir inte varmare än ca 10 grader och fungerar utmärkt i vatten, effekten är 10 W/m vid nollgradigt vatten men nära 0 W/m vid + 10 grader och ingen risk för bakterietillväxt. Dessutom behöver du ingen termostat.
Hade iof. tänk montera kabeln utanpå, så i det avsendet är det inget problem.

Sen finns det ju inget som säger att jag inte redan har rätt kabel, eller?

Den blir troligen för varm, det innebär + 25 och över.

Som jag skrev i ett inlägg högre upp så går det ju bra enligt tillverkaren att använda vissa av deras kablar både till golvvärme och frostskydd. Jag måste helt enkelt lyckas reda ut vilken typ av kabel jag har och vilken effekt den har. Är det verkligen ingen som känner igen märkningen DEVI-9799? Har mailat tillverkaren men svar lär dröja till nästa vecka.

Melton skrev:
Som jag skrev i ett inlägg högre upp så går det ju bra enligt tillverkaren att använda vissa av deras kablar både till golvvärme och frostskydd. Jag måste helt enkelt lyckas reda ut vilken typ av kabel jag har och vilken effekt den har. Är det verkligen ingen som känner igen märkningen DEVI-9799? Har mailat tillverkaren men svar lär dröja till nästa vecka.
Det är lite klurigt just det där för DEVI har en röd kabel som kan användas för frostskydd/utomhusanläggningar och dom har en röd kabel som används endast inomhus. Betäckningen du nämner är inget man använder som benämning när man ska köpa så det känner jag inte igen.

Hittar du verkligen ingen mer text på kabeln?

Nä, det står bara DEVI-9799 var tionde centemeter. Kanska ska skala upp kabeln lite och ta ett kort om det hjälper någon.

Fick följande svar från Devi support:

Detta är antagligen en DTLG eller en DTIE.
Ingen av dessa kablar är lämplig att förlägga i ett vattenrör.
Dom går att lägga utanpåliggande.

Termostat Devireg 330 8581184 (givare 3m ingår)
Om det är en DTLG så bör den vara på 8W/m
Om det är en DTIE så kan det vara 10 eller 17W/m
<LI id=post_6739 class="postbit postbitim postcontainer">paperclip.png Bifogade miniatyrer769d1283507976t-devi-9799-devi-devireg-330.jpg

Om du mäter resistansen så kan du väl räkna ut effekten och dividera med längden.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.