11 006 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
EKK eller FK till utomhusbelysning
Tja, det är ju en utvändig FK installation. En kabel innehåller ju förutom plast och mantel även fyllning och är komplett som kabel. Jag gör det i torra utrymmen vid behov men jag skulle nog inte göra det utomhus. Har egentligen ingen aning om man får eller inte ute men jag bara tycker att det inte är rätt. Ungefär som att dra lös kabel i väggar, skulle inte falla mig in fast man får (om man gör efter regelverket).Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
I EQLQ easy finns det inget jox i kabeln utan det är ju lösa ledare i tillsammans med en biledare. Ungefär som att trä på en mantel över FK.Glufsglufs skrev:Tja, det är ju en utvändig FK installation. En kabel innehåller ju förutom plast och mantel även fyllning och är komplett som kabel. Jag gör det i torra utrymmen vid behov men jag skulle nog inte göra det utomhus. Har egentligen ingen aning om man får eller inte ute men jag bara tycker att det inte är rätt. Ungefär som att dra lös kabel i väggar, skulle inte falla mig in fast man får (om man gör efter regelverket).
EQLQ easy skulle du väl inte ha något emot att gör så med?
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det blir ju bara fyllningen som fattas, och jag antar att den bara är till för att hålla ledarna på plats i kabeln? Jag har då inga problem med att används mig av denna metod om nöden kräver.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det var en elektriker som skrev för något år sedan att han hade kört med EKK hölje på Fk ca 15 cm från vägg till en bänkbelysning i kök. En besiktningsman hade underkänt lösningen, han fick göra om. Bes. mannen menade att han hade konstruerat en egen kabel och ville se typgodkännande för den "nya" kabeltypen.
Redigerat:
Finsn nog ingen elektriker som inte konstruerat en egen kabeltyp när det har krisat! Nu drar jag inte så mycket FK iofs,,,
I den tråden framgick det väl senare att elektrikern bör hävda att det är nån slags "beprövad praxis" eller vad nu formuleringen i elreglerna säger?hempularen skrev:Det var en elektriker som skrev för något år sedan att han hade kört med EKK hölje på Fk ca 15 cm från vägg till en bänkbelysning i kök. En besiktningsman hade underkänt lösningen, han fick göra om. Bes. mannen menade att han hade konstruerat en egen kabel och ville se typgodkännande för den "nya" kabeltypen.
Klicka här för att svara