Ola78
Hej! Har ett fristående gammalt garage som ligger ca 15 m från vårat hus. Nu är det så att det finns ingen el i detta garage så jag hade tänkt att dra in det. Hade tänkt att dra EKKJ för att lägga i marken och sen fästa den i golvbjälklaget i huset för att sen gå in i centralen, ikoppling låter jag naturligtvis en elektriker göra, men jag undrar nu finss det nån anna sorts kabel man kan dra eller är det bara EKKJ som är godkänd för markförläggning? Var köper man det till ett vettigt pris, Jula, Biltema, CO eller är det bara skit där?

Jag har slopat EKKJ med fördel för N1XV som är billigare och mer lätthanterlig.

Ola78
Är det stor prisskillnad på dom? Är N1XV mjukare att jobba med eller vad är den största skillnaden?

N1XV är ungefär som FKKJ fast utan jordfläta alltså tex. 5x6 inte 4x6+6 om du förstår?
Ja betydligt mjukare

Ola78
Jag förstår hur du menar, tack så mycket för hjälpen. Då får det bli en N1XV istället.

Smidig hantering, samt pris är väl det du funderar över.? Motfrågan är då, i vilken dimension ska kabeln vara, eller snarare, hur hade du tänkt mata och säkra garaget? N1XV hittar du nog inte i 'konsumentbutikerna' som CO, Jula och Biltema. De har däremot garanterat EKKJ i de lägre dimensionerna. Du lär inte hitta något som kan uppfylla 10 mm PEN-ledare där. Men Biltema har ganska ok priser på det som finns.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/kabelinstallation/Jordkabel/

Jag upplever inte små dimensioner (t.ex. 2,5 mm) av EKKJ svårjobbade direkt.

Ska du ha större dimensioner och kanske beställa ändå, är www.elbutik.se alt. www.expressel.se ok på kabel.

• Gilla
Dolarn81
  • Laddar…
Alltså skall en 5-ledare väljas här. 15 meter 2.5mm² i mark torde inte skapa några större frågor kring utlösningsvillkor eller strömvärde om den avsäkras med 16A. Det kanske t.o.m räcker med 10A.

10mm2 EKKJ är inte så rolig att jobba med, dom mindre dimensionerna går bra.

Så grov kabel ska väl inte behövas. Fast jag bör kanske tillägga att 6mm² är praxis som minimum för en huvudledning (5-ledare).

Bo.Siltberg skrev:
Så grov kabel ska väl inte behövas. Fast jag bör kanske tillägga att 6mm² är praxis som minimum för en huvudledning (5-ledare).
Hmm...är du säker på det för när Vattenfall är inblandade så är det 10mm2 och rör som är släta på insidan som gäller. är det bara lokalt och för vattenfall tro?

• Gilla
Dolarn81
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Hmm...är du säker på det för när Vattenfall är inblandade så är det 10mm2 och rör som är släta på insidan som gäller. är det bara lokalt och för vattenfall tro?
Menar du PEN nu eller?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Menar du PEN nu eller?

//Patrik
Va??? :x Alltså, vattenfall kräver 10mm2 huvudledning samt rör med slät insida, gör man inte så och dom upptäcker det så är det bara gör om gör rätt ;)

Glufsglufs skrev:
Då rör det sig ju om servisledning, B.S menar huvudledning före centraler allmänt, där standarden rekommenderar 6mm². Men det finns inget krav på minimiarea annat än 1.5mm² som är minsta tillåtna vid fast förläggning, så 5G1.5mm² som huvudledning är också invändningsfritt men opraktiskt.

• Gilla
Ravinen 9
  • Laddar…
Ola78
Jag ska inte ha några större belastningar i garaget, kunna köra en vinkelslip, cirkelsåg och liknande maskiner, ev nån 3 fas maskin då och då, så jag hade tänkt att sätta in ett kombiuttag i garaget. Centralen har flera grupper fria och dom kan avsäkras upp till 16A. Så om jag fattat det rätt kan jag klara mig med en EKKJ 5 ledare här 2,5? Totalsträckan blir ungefär 30 m.

EKKJ 4x2.5+2.5mm² avsäkrad med 16A duger gott. Totalsträckan 30m innefattar de kablar som går från centralen i garaget? Även det kommer att fungera om du inte bor ute i skogen med väldig klent med ström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.