2 557 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Motorskydd (överlastrelä) 2.5-32 A
Finns det motorskydd med så stort spann? Efter lite efterforskningar har jag bl.a. hittat:
2-6.3 A - ABB E16DU-6.3
5.7-18.9 A - ABB E16DU-18.9
15-45 A - ABB E45DU-45
Helst skulle jag vilja ha ett enda som går att ställa in mellan 2.5 och 32 A eventuellt kan jag tänka mig två olika för att täcka upp intervallet. Ju färre dessto bättre för den produkt jag håller på att ta fram...
2-6.3 A - ABB E16DU-6.3
5.7-18.9 A - ABB E16DU-18.9
15-45 A - ABB E45DU-45
Helst skulle jag vilja ha ett enda som går att ställa in mellan 2.5 och 32 A eventuellt kan jag tänka mig två olika för att täcka upp intervallet. Ju färre dessto bättre för den produkt jag håller på att ta fram...
Redigerat:
Rockwell Allen-Bradley har elektroniska http://www.ab.com/en/epub/catalogs/12768/229240/229254/229467/ med hyfsat stora områden, men det går åt 3 st för ditt intervall i alla fall.
En enda variant skulle kapa många kostnader i en serietillverkad produkt. Denna produkt kan vara kopplad till motorer mellan 2.5 och 32 A. Det är alltså inte en hobbyprodukt åt mig själv utan snarare en produkt som ska gå i serietillverkning på mitt jobb.
Eftersom motorskyddet måste tåla 32 A så är det inte säkert att det skulle bli billigare med ett relä.. Ett relä som är så pass stort att det tål 32 A är dubbelt så dyrt som ett som för 6 A. Så troligen blir det billigare att hantera flera olika.
Det finns såna skydd men som nämns tidigare inget som ger ekonomiska fördelar, särskilt inte vid serieproduktion. Dessutom ger det onödigt resursslöseri med så stort spann och överdimensionering, finns alltid flera anledningar till att produkter har sina givna storleksordningar.
Och jobbar man mycket mot bönder så kan man aldrig lämna ett motorskydd som går att ställa högra än märkströmmen. Är motorn på 6A så måste motorskyddet vara 3-6A =)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
schneider electrics kanske har nått vet att chefen köper mkt därifrån.
Klicka här för att svara