Hej,

som rubriken säger, förekommer enfasmatning till villor? När kan man förvänta sig det?

/C

Ja, men det är numera väldigt sällsynt. Ödsliga torp, hus som inte varit bebodda på länge och en å annan sommarstuga.

Tyresö
Jag är själv ingen behörig elektriker, men min pappa har drivit en elfirma sen sent 60-tal och han ansåg att jag var mogen nog att börja göra elinstallationer i villor redan när jag var 5 år (tidigt 70-tal) och jag har fått gå den hårda och den långa vägen till min kunskap inom eldragning i villor och jag har aldrig hört talas om eller ens funderat på din frågeställning.

En sak är i alla fall säker: Jag ska definitivt följa den här tråden och se om det finns någon behörig elektriker här på forumet som kan bekräfta din frågeställning.

Ja men väldigt ovanligt, vet att det finns kvar i några 30 & 40-tals omr där det är oljapanna i småhus.

Sällsynt, finns säkert någon enstaka kåk som inte renoverat elen men det har garanterat inte nyinstallerats någon de senaste 60 åren.

Kan väl bero på vilken standard de kommunala elverken hade i olika områden men generellt är nog svaret nej. Är det luftledning in kan du ju räkna antalet trådar.

Jag bodde i en lägenhet med 220V 2-fas för en så där 20 år sedan.

I äldre lägenheter har det förekommit lägre spänningar än 230 /400 v. Det fanns t.ex 110 v likström och sedan 127 /220 v var också vanligt. Då hade vägguttagen 127 v växelström 50Hz. Även nät med 25 Hz har förekommit. Dessa lösningar funkade skapligt när elförbrukaren var några lampor , en dammsugare på 400 w och en radio. spisen drevs med gas

"" "Jag bodde i en lägenhet med 220V 2-fas för en så där 20 år sedan.""""

Jag skulle gissa att det var ett sätt klara övergången mellan 127/220 v och 220/380 v på ett smidigt sätt. Då kunde "konverterade" lägenheter använda huvudspänningen på 220 v i 127 /220 v nätet och okonverterade lägenheter använda fasspänningen på 127 v som dom alltid hade gjort.

Redigerat:
Likström på konsumentsidan har väl inte funnits sen 50-talet i Sverige?

Hej!

Jag har faktiskt träffat på ett hus som hade 2-fas 400 V från mätarskåpet på stolpe, men fick naturligtvis betala för 3-fas. Nu var det ju inte det frågan gällde, men när jag var på Island så upptäckte jag att de flesta villor matades med Enfas 230V 63 A.

Ja, i USA så finns det väl stora villor med 400 A huvudsäkring. :P

Edit: Appropå USA, alltså det är helt sanslöst vad mycket videos det finns på Youtube om elarbeten i USA. "How to do-videos". Ganska kul att titta, men det ser ju, runt ut sagt, för jävligt ut.

Denna video skulle nog vissa här inne tycka skulle finnas i Sverige också. :P
http://www.youtube.com/watch?v=nZVeOgusxqk&feature=related

//Patrik

Redigerat:
Ja det stämmer mycket bra!

Jag har stött på en villa i en småstad i mälardalen som hade enfas 25A. De ville naturligtvis byta till trefas

Patrik_Hed skrev:
Ja, i USA så finns det väl stora villor med 400 A huvudsäkring. :P

Edit: Appropå USA, alltså det är helt sanslöst vad mycket videos det finns på Youtube om elarbeten i USA. "How to do-videos". Ganska kul att titta, men det ser ju, runt ut sagt, för jävligt ut.

Denna video skulle nog vissa här inne tycka skulle finnas i Sverige också. :P
[länk]

//Patrik
Härlig video!

"....och kom ihåg att alltid göra säkra anslutningar med toppklammor eller ELTEJP!"

Sen så såg det lätt ut att byta de där kablarna som låg fritt i väggarna utan rör. :)
Utomhus uttag utan något som helt skyddslock över anslutningarna var fint med.

Ja och inte vet de hur man ska använda "torix" heller! De bara skruva på hatten lite grann, när man egentligen ska vrida så att ledarna lindar ihop sig en bit.

Blir ju som ett råttbo med alla skarvarna de har. Vissa strömställare kommer tydligen med färdigikopplade trådar som man bara tar och skarvar ihop med sina från väggen.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.