Jo, så här ser den ut.
Den har tre kontaktstift vilket är mer än jag kan räkna till i dessa sammanhang...:blushing:
Inkommande 230V är ansluten till det övre stiftet (numrerat "1") som dock inte har kontakt med dom andra.
Det undre ("2") har kontakt med det mellersta ("3") via en tunn koppartråd som är lindad runt bimetallen i underkant.
Men som sagt, hur blir det kontakt med det övre? Jag kunde inte se att det trillade ut någon detalj när jag sprätte isär den.
Det finns en kontaktyta längst till höger på det övre stiftet som om det ska ligga an mot någonting.
Den är märkt "ETA 250V AC" men det finns ingen märkström angiven (antagligen bortnött).
Ska också säga att maskinen (en äldre byggdieselvärmare) fungerar när jag kopplar ihop alla stift - men jag körde den bara några sekunder..
Hur ersätter jag denna?

• DSCN0857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ETA säljs bl.a. av farnell.se, men jag tror inte det är en termosäkring utan en helt vanlig simpel automatsäkring.
Strömmen står väl vid Amp.

Protte

Vissa automatsäkringar har styrkan tryckt direkt på toppen på knappen...

Går det inte att trycka in knappen?
När det korta benet på den L-formade biten vilar mot klacken så är "L"-et längre till vänster, och den borde vrida sig så att det långa benet kommer i kontakt med den övre anslutningen.

Anslutningen i mitten är till för att ansluta en yttre shunt, om man vill öka strömgränsen.
Shunten ansluts då till den undre anslutningen, som är utgången..

Om du mäter resistansen mellan mitten och den undre så borde du få en uppfattning om strömmen. Se tabellen för en nyare version:

http://www.e-t-a.com/uploads/prodb/D_104-105-106_e_C.pdf

/Hasse

Helt korrekt Hasse. Man ska dra ut tryckknappen tills den hakar i "L"-blecket, varefter L-et skjuts framåt och förbinder stift 1 med bimetallen. Detta gick inte pga att tryckknappen var av, och därmed saknades också en fjäder som skjuter tillbaka tryckknappen.

Lyckades tejpa ihop säkringen igen efter att ha byggt en ny tryckknapp. Hittade ingen likvärdig på nätet. Dom jag hittade hade antingen extra "reläkontakter" eller en shunt.
Jag tror inte denna säkring har en shunt. Stift 2 som är ansluten via den tunna (koppar)tråden verkar användas för att lösa säkringen "i förtid", vilket kanske kan ses som att den sänker märkströmmen. Så länge brännaren inte har tänt så går det ström i detta stift, som troligen värmer bimetallen och löser säkringen efter ~10 sek.

Jag antar att denna ström försvinner när det tagit fyr. Det sitter någon slags optosensor vid brännaren som är kopplad till lite elektronik. Låter ju förnuftigt att den löser säkringen om dieseln tar slut eller om den inte tänder. Kopplar jag bort detta stift så löser nämligen inte säkringen längre :)

Vi fick den dock aldrig att tända trots att vi körde den tills det rann diesel ur brännaren...så den är numera skrotad. Antagligen ganska känsligt med bränsleblandningen och pumpen var inte frisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.