4 007 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
1-10 V dimmer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Finns det dosdimrar för 1-10 V styrning? Finns det dimrar 1-10 V (kvittar vilken typ) som går att trappkoppla?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, okej. Tack för svar!
Men det får nog bli vanlig vriddimmer ändå. Sätta in rotdosa osv.
//Patrik
Men det får nog bli vanlig vriddimmer ändå. Sätta in rotdosa osv.
//Patrik
Kolla Eltako. De har de mesta! Skulle inte förvåna mig om de har en 0-10 för dosa som man kan styra med återfjädrande knapp!
edit: Kollade.. Finns för DIN-skena iaf.. Eltako SDS12/1-10V Styrs med återfjädrande tryckknappar
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_B_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf
Sidan 8
edit: Kollade.. Finns för DIN-skena iaf.. Eltako SDS12/1-10V Styrs med återfjädrande tryckknappar
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_B_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf
Sidan 8
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, jag såg den också, men funkar inte med DIN-montage.
Detta gäller lysrörsarmaturer i tak vid en massagepraktik som i massagerummet styrs av en enpolig strömställare och i väntrummet av två trappbrytare (fast kund har inte bestämt sig för om det ska fixas i väntrummet ännu).
I rum 1 så ska det sättas dimmer på lysrörsarmaturerna och installeras LU ovan fönster (där hade jag velat haft en dosdimmer så att jag kunde använda en kronbrytare. Men då får jag sätta in en rotdosa och fixa det med en vriddimmer och enpolig strömställare)
I väntrummet ta bort trappfunktionen (ändå helt onödig) och sätta vriddimmer.
(och självklart byta ut HF-donen)
//Patrik
Detta gäller lysrörsarmaturer i tak vid en massagepraktik som i massagerummet styrs av en enpolig strömställare och i väntrummet av två trappbrytare (fast kund har inte bestämt sig för om det ska fixas i väntrummet ännu).
I rum 1 så ska det sättas dimmer på lysrörsarmaturerna och installeras LU ovan fönster (där hade jag velat haft en dosdimmer så att jag kunde använda en kronbrytare. Men då får jag sätta in en rotdosa och fixa det med en vriddimmer och enpolig strömställare)
I väntrummet ta bort trappfunktionen (ändå helt onödig) och sätta vriddimmer.
(och självklart byta ut HF-donen)
//Patrik
Redigerat:
Ursäkta en dum fråga, men vad menas med trappkoppling eller knappstyrning på 1-10V-dimmers?
Jag trodde att 1-10V-dimmers var just en 1-10V-dimmer och inget annat, och man sedan anslöt lämplig styrutrustning som ger 1-10V och som t.ex. kan ha manöverpaneler på flera ställen...
P.S. det där med 1-10V istället för 0-10V verkar vara en eftergift för framspänningsfallet i lysdioden i optokopplare, och jag skulle ärligt talat tro att det krävs lite mer än "pyttelite över 1V" för att dimmern ska gå igång...
Jag trodde att 1-10V-dimmers var just en 1-10V-dimmer och inget annat, och man sedan anslöt lämplig styrutrustning som ger 1-10V och som t.ex. kan ha manöverpaneler på flera ställen...
P.S. det där med 1-10V istället för 0-10V verkar vara en eftergift för framspänningsfallet i lysdioden i optokopplare, och jag skulle ärligt talat tro att det krävs lite mer än "pyttelite över 1V" för att dimmern ska gå igång...
Traditionellt är 1-10V dimmrar i "vrid-dimmer-utförande". Patrik efterfrågade en i "tryck-knapps-utförande".yxis skrev:Ursäkta en dum fråga, men vad menas med trappkoppling eller knappstyrning på 1-10V-dimmers?
Patrik: Om du ändå måste byta HF-don, varför inte byta till switchdim?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Klicka här för att svara