Hej!

Jag ska betala elektriker och rörmokare imorgon. Är det mitt ansvar att ta reda på detaljer om de jag anlitar (licenser osv) eller är det de som inte får utföra arbete utan licens?

Vidare undrar jag hur det är med garanti på denna typ av arbete (bytt allt vad el beträffar i hela huset), är det något man skulle ha kommit överrens om innan eller skyddas man av god yrkessed?

Tack!

Licensen eller behörigheten är lagstadgad, dvs. om elektrikern inte har behörighet så är set han som gör fel och bryter mot lagen. Du kan inte straffas för detta.

2års garanti gäller för all materiel som elektrikern sålt. Installatören har 10års anläggningsansvar. Detta upphävs emellertid när det sker förändingar i anläggningen.

Garantin gäller ju enbart om du köpt materielet "vitt" med kvitto.

Tack så mycket!

Jag vet inte riktigt hur du menar men en utbildad elektriker har först och främst fått ett certifikat från ECY (elbranschens centrala yrkesnämnd) men företaget han/hon arbetar för ska också ha en person med behörighet (är det en egen företagare så står ju den personen själv för behörigheten). När det gäller elektriker så har jag inte hört/upplevt att det finns "massor" som utför elarbeteten utan behörighet (om man bortser från vissa byggfirmor som "tar åt sig" det arbetet också utan behörighet)så på det viset kan du nog vara lugn men i annat fall får du slå en pling till elsäkerhetsverket och fråga.

Däremot om du anlitar ett företag som inte har F-skatt sedel och är momsregistrerad så kan du om skatteverket kräver betala för arbetsgivaravgifter osv för då räknas du som arbetsgivare.

Garanti har man i regel först och främst på 2 år (gäller inte om saker går sönder genom onarturlig förslitning, våld osv, ja du förstår vad jag menar) samt vissa saker kan även ha förlängd garantitid. Jag själv åker alltid efter ca två år till ställen där jag gjort större jobb/bytt central för att dra åt lite skruvar och med anlägningsägaren kasta ett getöga på material (synligt) och funktion.

Nu kommer man ju inte ifrån tyvär att många företag kör med RH garanti men kolla med dina anlitde firmor vad dom har för policy.

När det gäller elbehörigheten så är det kundens ansvar att se till att den person han anlitar att göra jobb på sin anläggning är behörig till detta.

F
Fastighets ägaren är ansvarig för sin el i sitt hus. Vid fel får han dock kräva elfirman om det medfört skador.
Sen enligt ovan..:)

Som vanligt så är man som ägare själv ansvarig så lika bra att koppla allt själv.
Säkert fel men det är slutklämmen i alla såna trådar.

Blindnit skrev:
Som vanligt så är man som ägare själv ansvarig så lika bra att koppla allt själv.
Säkert fel men det är slutklämmen i alla såna trådar.
Bortsett vad försäkringsbolaget säger då.....kan ju som sagt bli dyrt med fel som inte gjorts av yrkesman. Jag skulle tex gällande VVS (som jag på min höjd engagerar mig i hemma genom att rensa stopp i avlopp) aldrig koppla något själv, hellre att rörisen gör fel än jag själv för försäkringsbolagen verkar ju nyckfulla.

Glufsglufs skrev:
Bortsett vad försäkringsbolaget säger då.....kan ju som sagt bli dyrt med fel som inte gjorts av yrkesman. Jag skulle tex gällande VVS (som jag på min höjd engagerar mig i hemma genom att rensa stopp i avlopp) aldrig koppla något själv, hellre att rörisen gör fel än jag själv för försäkringsbolagen verkar ju nyckfulla.

Du har givetvis rätt i sak men eftersom allt faller tillbaks på husägaren så blir det knas.
Sen kan givetvis inte en elektriker som bytt ett uttag garantera att hela huset är enligt gällande standard.Hade varit orimligt.
Återigen, det är ägaren av sladdarna som är ansvarig.
Försäkringsbolaget letar säkert upp kalle sladd som kopplade för 30 år sen ?

Blindnit skrev:
Du har givetvis rätt i sak men eftersom allt faller tillbaks på husägaren så blir det knas.
Sen kan givetvis inte en elektriker som bytt ett uttag garantera att hela huset är enligt gällande standard.Hade varit orimligt.
Återigen, det är ägaren av sladdarna som är ansvarig.
Försäkringsbolaget letar säkert upp kalle sladd som kopplade för 30 år sen ?
Så sant så men jag menade om man kan få fram att det är just exakt vad som orsakat problemt så....annars så har du helt rätt, anlägningsägaren är ansvarig.

Så egentligen borde alla koppla ihop fas med nollan och jord nånstans utanför huset och peka på att DÄR är felet+ :)
Väldigt diffust detta och ingen kopplar nog idiot med vilje men finns mycket okunskap med.Jag har lärt mig en massa via er här :9 *puss* nåja....

spinout skrev:
Licensen eller behörigheten är lagstadgad, dvs. om elektrikern inte har behörighet så är set han som gör fel och bryter mot lagen. Du kan inte straffas för detta.

2års garanti gäller för all materiel som elektrikern sålt. Installatören har 10års anläggningsansvar. Detta upphävs emellertid när det sker förändingar i anläggningen.

Garantin gäller ju enbart om du köpt materielet "vitt" med kvitto.
Något 10 års anläggningsansvar för elinstallatören existerar inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.