2 095 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fråga om elektrisitet i elpatron i kombipanna
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Japp, läcker i packningarna till elpatronerna. Är en CTC som har 3-kantiga, triangelformade ändar med 3 bulthål. Det ligger en form av gummipackning mellan
elpatronerna och pannan. Pannan var för varm när slingan skulle kopplas på. Kul att man
lär sig på det dyra sättet allt för ofta
Ena skar gängan på när den skulle avmonteras så den svetsas. (Hobbie lokal så räcker med 1 patron a 6kw för att bara hålla sig över fryspunkten när man inte är där).
Frågan, tänker på hur det blir med elen. Blir ju då direkt kontakt med godset mellan ledarna, elementslingorna och pannans gods. Tänker på om pannan blir strömförande eller ej. När jag drar ut dem är det kanske 1mm spel mellan slingorna och pannan. Någon av slingorna borda ligga mot pannan. Nej, kollade igen, slingorna ligger mot
kärlet/pannans gods. Skrapar fint när jag kör in å ut hela vägen.
Måste jag invänta en orginalpackning eller kan jag svetsa dit båda så det blir
tätt och ändå använda mig av elpatronerna
(Går 3 faser, en N-jord å en Skyddsjord
till varje. Gissar på att strömmen tar enklaste vägen å det inte är genom pannan. Men
grov gissning. Därför jag frågar här!!!)
Gott nytt!
elpatronerna och pannan. Pannan var för varm när slingan skulle kopplas på. Kul att man
lär sig på det dyra sättet allt för ofta
Ena skar gängan på när den skulle avmonteras så den svetsas. (Hobbie lokal så räcker med 1 patron a 6kw för att bara hålla sig över fryspunkten när man inte är där).
Frågan, tänker på hur det blir med elen. Blir ju då direkt kontakt med godset mellan ledarna, elementslingorna och pannans gods. Tänker på om pannan blir strömförande eller ej. När jag drar ut dem är det kanske 1mm spel mellan slingorna och pannan. Någon av slingorna borda ligga mot pannan. Nej, kollade igen, slingorna ligger mot
kärlet/pannans gods. Skrapar fint när jag kör in å ut hela vägen.
Måste jag invänta en orginalpackning eller kan jag svetsa dit båda så det blir
tätt och ändå använda mig av elpatronerna
till varje. Gissar på att strömmen tar enklaste vägen å det inte är genom pannan. Men
grov gissning. Därför jag frågar här!!!)
Gott nytt!
Ehh ? Utsidan på värmeslingorna i elpatronerna är väl inte strömförande (Om de är hela). Utan de skall, liksom pannans metalldelar vara skyddsjordade. Strömmen går inuti värmeslingan, genom en "kanthal-tråd/motståndstråd in i ena änden och ut i den andra....mellan motståndstråden och slingans utsida ligger ngn slags isolerande "sand"/"keramik". som har till uppgift att överföra värme, men även isolera så att ingen ström går igenom "isoleringen".
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och själva plattan till elpatron är väl jordad.
Men om problemet är att undvika vagabonderande strömmar, är elpatronen helt isolerad från pannan? Då måste det vara isolering under muttrarna/skruvskallarna också.
Ska du svetsa fast patron så kör med mycket ström och FORT så den inte blir så varm.
Protte
Men om problemet är att undvika vagabonderande strömmar, är elpatronen helt isolerad från pannan? Då måste det vara isolering under muttrarna/skruvskallarna också.
Ska du svetsa fast patron så kör med mycket ström och FORT så den inte blir så varm.
Protte
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Hej Protte, ja precis, ingen isolering vid skruvförbandet. Svetsat det. Inte fort då det var vatten i pannan. Mig/Mag går. Försökte med gassvetsen men då blev det varmt 
Vagabonderande ström, vad innebär det? Jo, plattan är direkt jordad å även en jord på själva patronen. Svetsat å fungerar fint med vedeldningen. Men känner att jag måste fråga innan jag vågar koppla in en patron...
Trevlig fortsättning!
Vagabonderande ström, vad innebär det? Jo, plattan är direkt jordad å även en jord på själva patronen. Svetsat å fungerar fint med vedeldningen. Men känner att jag måste fråga innan jag vågar koppla in en patron...
Trevlig fortsättning!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vagabonderande strömmar är strömmar som hittar andra vägar än vad som är tänkt, t.ex. genom vattenrör m.m.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Hej Patrik. I see, ja nytt begrepp. Nog hört förut iofs... Fast vad blir skillnaden mellan kortslutning å vagabonderande?
Tackar!
Tackar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är två helt olika saker. Kortslutning är ett fel som gör att säkringarna ryker.
Vagabonderande strömmar förekommer även under normal drift. I elcentralen går det en kombinerad skyddsjord och nolla (PEN) till distr.transformatorn. Denna PEN är även jordad i marken. I och med att pannan och vattenrören är förbundna med PE(N) i centralen så kommer en viss del av strömmen att gå via pannan/vattenrören genom jorden tillbaka till transformatorn.
Vagabonderande strömmar förekommer även under normal drift. I elcentralen går det en kombinerad skyddsjord och nolla (PEN) till distr.transformatorn. Denna PEN är även jordad i marken. I och med att pannan och vattenrören är förbundna med PE(N) i centralen så kommer en viss del av strömmen att gå via pannan/vattenrören genom jorden tillbaka till transformatorn.
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Missade keramiken kring ledarna. Stämmer att det nog är så. Trodde det var rester från isoleringen som oxå fick lite fjutt när allt kokade :wow:. Men oavsett så tycker jag inte de borde ha någon betydelse då ledarna med sina faser tar i pannans kärl!?
Okej, förstår skillnaden mellan vagabonderande å kortslutande strömmar! Tack för infon.
Okej, förstår skillnaden mellan vagabonderande å kortslutande strömmar! Tack för infon.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden