På Julas hemsida stod det hur stor den var. Tycker att den känns lite väl stor om man ska mäta i villacentraler, där det inte helt sällan är ganska dåligt med utrymme.

Problemet med storleken försvinner med denna (http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref...7626_1101041&gclid=CJX-8O3NlqYCFZINzAodNnbKYw) , men då behöver man en multimeter i stället.
Artikelnummer: 122545

En annan sak, Fluke T5. Är det någon som har klarat av att mätt ström med den?
Man är ju tvungen att få ledaren ända i botten på den öppna käften. Jag har inte lyckats de gånger jag försökt i alla fall.

//Patrik

Redigerat:
36-1203 på ClasO upplever jag som bra för att vara ClasO. Klarar även DC vilket var mitt krav.

Skulle definitivt lägga till pengar för och få en med True RMS mätning, utan den funktionen får man helt felaktiga värden på mätning av t.ex. switchade strömförsörjningar typ datorer, hemelektronik m.m. med andra ord dagens elektronik.

Mikael_L
BR125 skrev:
Skulle definitivt lägga till pengar för och få en med True RMS mätning, utan den funktionen får man helt felaktiga värden på mätning av t.ex. switchade strömförsörjningar typ datorer, hemelektronik m.m. med andra ord dagens elektronik.
Men true RMS är just en funktion som just jag skulle kunna skippa på just detta instrument.

Mäter jag på ett elsystem så kan jag på goda grunder klara mig utan detta i de flesta fall.

Men jag ska väl också erkänna att jag redan har en multimeter med true RMS-mätning, vilket givetvis minskar behovet av ett till instrument med denna feature. :)

C
Anledningen till att man använder en tångamperemeter är helt enkelt för att en amperemeter som strömmen går igenom har en begränsning i hur mycket ström den klarar (10A är en vanlig begränsning), dessutom orsakar den viss resistans och induktans som gör mätningarna missvisande. En tångamperemeter mäter helt kontaktfritt och kan tillverkas för att i princip klara oändliga strömmar (en billig klarar kanske 300 A, vi hade en på skolan som vi mätte startmotorströmmen i en lastbil med, den skulle enligt märkningen klara av 1000A).

En intressant grej är och mäta med en "vanlig" strömtång och en med TRMS på
samma belastning samtidigt, skillnader på minst 30 % är inte alls ovanligt.
Belastningen kan vara en PC, Tv apparat, allt med switchad strömförsörjning.

Det kommer in otroligt mycket apparater både i hemmen och industrin som fasförskjuter ström och spänning men håller man koll på vad som mäts så kommer man långt med en vanlig strömtång.

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Anledningen till att man använder en tångamperemeter är helt enkelt för att en amperemeter som strömmen går igenom har en begränsning i hur mycket ström den klarar (10A är en vanlig begränsning), dessutom orsakar den viss resistans och induktans som gör mätningarna missvisande. En tångamperemeter mäter helt kontaktfritt och kan tillverkas för att i princip klara oändliga strömmar (en billig klarar kanske 300 A, vi hade en på skolan som vi mätte startmotorströmmen i en lastbil med, den skulle enligt märkningen klara av 1000A).
Två anledningar till:
Man behöver (oftast) inte öppna upp strömkretsen; medger mätning under drift ibland och att man slipper skruva loss och dit ledare med allt vad det innebär av arbete, risk för sämre kontakt och ev brytande av plomberingar kring elmätare.

Det är säkrare för personen som utför mätningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.