Rikard Ågren skrev:
En dubbeltrapp i en helt utanpåliggande installation är väl den värsta mardrömmen man kan få. Då får man försöka övertala kunden att tänka om
Problemet är väl att förutom säkerheten så är en av anledningarna till att byta elen i en gammal installation med "döds-kulo" och oljepappisolerade innerledare att man kan få lite "fräckare" funktioner...

Eftersom min stuga märkligt nog är byggt så att man kan gå ett helt varv runt genom rummen på bottenvåningen och komma tillbaka till samma ställe så skulle det vara riktigt bra med trappbrytare för belysningen i varje rum, och vill man ha både taklampor och myslampor i fönster o.s.v. över varsin knapp på samma dubbeltrapp så blir det dubbla EKRK till varje brytare, och då blir det rätt fult...

Rikard Ågren skrev:
eller så får man köra med list 20X35 och dra dubbla kablar.
Appropå det, finns det lister som är rundade, d.v.s. påminner lite mer om kabel istället för att vara en rektangulär kloss?

Rikard Ågren skrev:
Att byta ledare i EKRK är störtomöjligt, iallafall i Nexans, Ericsson och Teccons kablar som jag använt
Jag kan tänka mig det...

Men....varför snackar vi om att ha feta kablar och massa ledare när det finns tryckknappar, kontaktorer, relän, fjärrstyrningar och dosdimmrar?????:blushing::O

Nu börjar vi spåna åt helt fel håll, lite bakåtsträvande :S

Nä....fram med teknikens under och mer treledare till folket!! d^_^b

Kunde inte sagt det bättre själv

Mikael_L
Jag var nog inte riktigt med på vad som gällde vid fallet då matningen går till lampan och därifrån till strömbrytaren, i kabelinstallation.

Dvs.
Matning 3g1,5 ->
Lampa ->
3g1,5 ->
strömbrytare.

Var den sista tvungen att vara 4g eller 5g ?

Själv skulle jag ta en 3x1,5 mellan lampan och brytaren. Då den kabeln saknar Grön/Gul så slipper du använda den blå som tändtråd. Hemma har jag dragit den även mellan dosor och brytare för att undvika blå tändtråd.

Sån kan man ju ta som hempulare om man känner någon inom el för att köpa en rulle för några meter är ju onödigt svindyrt...tycker jag i alla fall.

Jag har aldrig ens sett en 3x1.5mm2.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har aldrig ens sett en 3x1.5mm2.

//Patrik
Vanlig före din tid (innan obligatorisk jord alltså). Men visst finns det om man absolut måste ha men dyrt per meter.

Dosdimrar i all ära, men om det ska tåla åskväder på landet så lär det väl få vara mekaniska impulsreäler... Finns det sådana som passar vettigt i en utanpåliggande dosa i en vanlig bostad?

Jag har förresten sett 3x1,5 för inte mer än kanske drygt 10 år sen ny på rulle... (dagens intresseklubben noterar)

Vad ni spårar ut från ämnet :)

Jo det finns, har fö en rulle EKK 4x1,5 med svart-svart-brun-blå, praktisk till trappkastare tex. Köpte den vid nån utförsäljning hos nån närdrake, vill minnas att jag gav 1 krona metern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.