Kanske en konstig fråga, men jag undrar om man kan anta att det är ok att lägga in flexslang i väggarna med tanke på risken för att de små gnagarna skall ställa till med något? Eller är de inte så sugna på kopparledning till lunch helt enkelt?

Ja det är ok att lägga flexslang i väggar.
Nej, den är inte råttsäker... Men normalt har man inte råttor i väggarna.

Det hoppas jag också slippa, men man vill inte ligga sömnlös i framtiden för om man hör ett gnagande ljud, och veta att det kunde varit säkrare med VP-rör...

Vill gnagaren in och käka på ledarna så spelar det ingen större roll om man förlagt rör eller slang i väggarna.
Använd slang du utan att oroa dig. Så är det gjort på otroligt många ställen.

//Patrik

Flexslang och dra EKPK i den. Nu vet jag inte om den kabeln säljs längre...

Elsanerade järnrör!
Då tar det något år innan gnagarna kommer. =)

Elektrikersthlm skrev:
Flexslang och dra EKPK i den. Nu vet jag inte om den kabeln säljs längre...
Jag har aldrig sett en EKPK, och jag vet att det stod förut på Selga att den kabeln skulle utgå. Vet inte hur det ligger till med den nu, men kan föreställa mig att den inte är så rolig att dra i flexslang. :wow:

//Patrik

PST skrev:
Ja det är ok att lägga flexslang i väggar.
Nej, den är inte råttsäker... Men normalt har man inte råttor i väggarna.
Inte råttor, men möss är ganska vanligt i väggar. Häromdagen hittade vi en mus som hade tagit sig in i proppskåpet. Den hade kommit åt fel kabel om man säger så...
Fick suga ut den med dammsugaren..

Redigerat:
Bra, då satsar jag på flexrör, sover gott om nätterna och hoppas att eventuella möss är mätta och belåtna redan innan de kryper in i väggen...

öringen skrev:
Inte råttor, men möss är ganska vanligt i väggar. Häromdagen hittade vi en mus som hade tagit sig in i proppskåpet. Den hade kommit åt fel kabel om man säger så...
Fick suga ut den med dammsugaren..
Dom gillar värmen i elcentralen, är nästan lögn i helvete att hålla dom borta därifrån.

Har varit på ett jobb där jag plockade ut 8-10 skelet/halvbrända ur en central, luktade inte hallon direkt.

Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det var lukten av silikon dom inte gillade så pröva att trycka i lite sånt i rören så klarar du dig nog.

Till TS: du beöver nog inte vara så orolig, dom väljer hellre isoleringen innan slang/rör/fk men kan dom få detta i kombination med värmen från en elcentral så är det bingo

Fick höra att möss o andra gnagare ger sej på allt som kan vara ivägen om dom vill förbi, och för att slippa detta så ska man göra genomföringarna för rör etc i bjälklag större så dom kan passera. Om detta stämmer eller inte kan jag inte uttala mej om, men kanske värt att tänka på när man bygger?

kolvas skrev:
Dom gillar värmen i elcentralen, är nästan lögn i helvete att hålla dom borta därifrån.

Har varit på ett jobb där jag plockade ut 8-10 skelet/halvbrända ur en central, luktade inte hallon direkt.

Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det var lukten av silikon dom inte gillade så pröva att trycka i lite sånt i rören så klarar du dig nog.

Till TS: du beöver nog inte vara så orolig, dom väljer hellre isoleringen innan slang/rör/fk men kan dom få detta i kombination med värmen från en elcentral så är det bingo
He he. Ja, jag har förstått att det är värmen dom vill åt de små rackarna. Det luktar verkligen mumma i vårt proppskåp (har legat döda möss där förr). Silicontipset är ingen dum idé då jag provat det i köket under diskbänken där vi hade ett litet hål där mössen tog sig in. tror jag testade att täta med det mest i materialväg, men de gnagde sig igenom allt. Till slut testade jag silicon och sen dess har de inte hälsat på, iaf inte under diskbänken.
Det jag undrar är hur man skulle göra med silicon i elcentralen, kan ju inte gärna smeta silicon i hela proppskåpet? :D

Man borrar ett litet hål i plåten och sedan fyller hela elcentralen med silicon genom det hålet. Går förmodligen åt några tuber, men garanterat musfritt i alla fall! ;)

//Patrik

Jag undrar hur mössen kommer in via 16 eller 22 rör eller annorstädes? Jag har själv problem med möss som kutar i tre 63 mm polyetenslangar som fungerar som kulvert mellan hus och uthus. Jag vågar inte plugga med risk för att de börjar och käka på vattenrör och elledningar.

Jag har funderat på att lägga ut osiolerade tampar med fas och nolla 230 V en bit in i rören. Är det någon som har praktiserat detta? Går säkringarna?

Eller råttgift? =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.