Hej!
Har precis satt igen en dörr in i tvättstugan och nu är strömbrytaren för belysningen på fel sida rummet...

Tänkte lösa detta genom att byta ut brytaren mot ett doslock med ledningsuttag och dra utanpåliggande kulo runt rummet och sätta en utanpåliggande brytare vid den dörren som nu finns kvar.

Är detta en ok lösning rent regelmässigt?
Vad skarvar jag på kulon på de befintliga kablarna med?

MVH
P

Ja, det är en okej lösning. Wago 773 är en bra toppklämma att använda för att skarva trådarna med. (Finns på Classe).

Och som du säkert redan vet, men som jag ändå är tvungen att försäkra mig om att du vet, är att det är ett behörighetskrävande jobb som egentligen en elektriker ska utföra.

Men lycka till! LETTI-klammer är även att rekommendera. Blir mycket snyggare!

//Patrik

Och undvik blå-tändtråd, välj en 4ledare istället.

RoTe
R_Strandberg skrev:
Och undvik blå-tändtråd, välj en 4ledare istället.
Men då blir den ju tjockare och dyrare. q(;^;)p

Får man väl använda en apparatdosa som kopplingspunkt?

Lite tveksamt med kulo i en tvättstuga. EKK eller EKLK är naturliga valet i en tvättstuga. Kulo EKRK är avsedd för torra miljöer såsom bostadsrum och kök.

Det kan även finnas en kopplingsdosa på väggen eller i taket där kabeln kan anslutas istället, för att få en snyggare kabeldragning

Tvättstuga är klassat som ett torrt utrymme.

//Patrik

jeffan skrev:
Får man väl använda en apparatdosa som kopplingspunkt?
Ja, numera är det ok, förr fick man inte men det är rätt länge sen nu.

I TS fall är nog EKK den lämpligaste kabeln att använda. Den innhåller ingen biledare eller metallmantel. I en strömbrytardosa brukar det inte finnas någon skyddsjord att ansluta biledaren till. Det gör att manteln blir ojordad.

Tobbe_3 skrev:
I TS fall är nog EKK den lämpligaste kabeln att använda. Den innhåller ingen biledare eller metallmantel. I en strömbrytardosa brukar det inte finnas någon skyddsjord att ansluta biledaren till. Det gör att manteln blir ojordad.
Ja, men hur snyggt blir det då? En tvättstuga är ju ändå en del av hemmet och inte typ ett garage, så lite klass ska det ju vara på elinstallationen där.

EKRK finns det inget krav på att biledaren ska anslutas till skyddsjord. (Så i detta fall kanske att man kan göra ett undantag, eller så drar man ner en skyddsjord till dosan och är riktigt seriös.)

Skulle det vara så att det sitter en kopplingsdosa ovanför bef. strömställare så kan man utgå från den och där bör det finnas skyddsjord.

//Patrik

Får man använda de vanligt förekommande täcklocken på en apparatdosa placerad på "apparathöjd"?

Jag trodde de vanliga täcklocken (både med och utan uttag för kabel) bara fick användas på kopplingsdosor som sitter på barnsäker höjd? Det är ju inga direkta problem att ta av locket utan verktyg...

Det finns speciella lock med skruvfastsättning, men finns de dels med apparatdose-avstånd mellan skruvhålen och finns de med kabelintag?

Är det för övrigt då okej att apparatdosans skruvskallar blir åtkompliga? (Ja, det med skruvarna är verkligen en petitess, men det kan vara bra att veta vad som gäller även då en riktig paragrafryttare bedömer en installation).

Finns det ingen annan plats att dra kabeln från, till exempel nuvarande kopplingsdosa eller den lamparmatur som sitter närmast platsen där strömbrytaren ska monteras?

Hej och tack för alla svar!

Intressant diskussion vad som egentligen gäller och vilket sätt som är bäst att göra på.
Gällande kopplingsdosa ovanför befintlig brytare kommer ni troligtvis hänga mig nu men det är väl lika bra att krypa till korset :blushing:

Kopplingsdosan sitter på andra sidan väggen där köket är. När köket renoverades för några år sedan byggdes kopplingsdosan över med ett högskåp...
Jag är fullt medveten om att det är vansinne att göra så men hade ni sett mig när det högskåpet skulle upp tror jag att ni hade haft någon förståelse ändå...:x
Nu är högskåpet inkaklat osv och därför vill jag helst inte behöva ta ner det...

Finns det något verktyg som kan detektera strömmen i kopplingsdosan genom spånskivan som högskåpet är gjort av för att kunna ta upp hålet med skåpet på plats?

Gör det de blir situationen helt annorlunda då jag kan dra ner en nolla från kopplingsdosan till apparatdosan och sätta en rörelsedetektor istället.

Ett tipps om man ska sätta för en kopplingsdosa med ett skåp eller en garderob. Är att man kan sätta på skofärg på doslocket. Sen trycker man dit skåpet. Tar ner det igen och tar upp hålet där skofärgen är. Gör rent doslocket och montera det inuti skåpet.

Skofärg var ngt nytt! Jag brukar ta blyertspennan och måla kanten på dosor och trycka dit gipsen - Lämnar även det ett ganska tydligt märke!

(Detta sedan jag lånade ut min Hole-in-one som kom tillbaka med multipla hål i sig - Morr!)

Har inte högskåpet ett bakstycke du kan ta lös innifrån? Brukar funka på det flesta icka-färdig-monterade-från-fabrik-stommarna.

Kör ni inte med ketchup :)

philip2: Det finns spännings/regeldetektorer i handeln för några hundralappar som bör kunna ringa in dosan. Troligen kommer regeldetektorn att fungera bäst. Det räcker ju att du hittar dosan så att du kan ta upp ett litet rikthål som du sedan kan förstora.

Annars finns det täcklock till apparatdosa med skruvfastsättning och EKRK-utlopp, t.ex E1422465 hos elbutik.se
Jag tror EKRK är tillåten då din tvättstuga antagligen kan betraktas som torr. Annars föreslår jag EKLK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.