Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Då har elektrikern haft vänlighet att inkomma med en styck faktura !

Att han chockar är väl kanske o ta i, lite uttjatat uttryck vid detta laget, men lagom ögonbrynshöjare blev det iaf...Eftersom vi har bett han utföra en hel del utanför hans ordinarie uppdrag har vi önskat en liten prisindikation var vi kan tänkas hamna...Men näää

Istället dök fakturan upp, "turligt" nog specad så man får lite koll..Att det som vanligt när man frågar en hantverkare vad det kostar att få det o det utfört så får man alltid priserna ex moms, nån gång bör man lära sig....

Men utdrag ur fakturan:
  • 430m FK 1,5 kabel á 5,25kr/m (guldtråd således...)
  • 30m EKKX 2x2x0,5 kabel, dvs telekabel á 12kr/m
  • 12st Vägguttag infällda á 195kr/st
  • 6st Trappomkopplare infällda á 119kr/st
  • Dubbeltrapp omkopplare á 294kr/st
  • 23st Apparatdosor á 53kr/st
Ja, så fortsätter det!

Eftersom jag ägnat mig åt kabelinköp på förra jobbet var det där jag hajade till, men börja rman undersöka så är ta mig faen allt både saltat o sockrat en o två gånger, rätta mig om jag har fel !!

Till de ovanstående priserna (för övrigt vanliga ELJO-prylar) tillkommer givetvis moms osså....

Så egentligen hur hutlöst bör man ha förväntat sig materialpriserna, en pålägg på 10% är väl inga problem, men som nu när det känns som pålägg 100%...?!??!?!

Arbetet kanske var gratis !? :rolleyes:

Hehe, dessvärre har han inte glömt den lilla posten, 42timmar á 385kr/2, vilket jag faktiskt inte har några synpunkter på..*kors i taket*

Det har diskuterats otaliga gånger här hur listpriserna ser ut.

Ska materialpriserna ner till 10% påslag så kommer timpriset att höjas.
Lönsamheten och vinsten måste komma någonstans

Elbutik tar 1,99 kr/m för sin FK (ink moms) ;-)

Klart att man blir förbannad när man ser dessa priser.

Speciellt som det hela går ut på att elektrikerna sannolikt debiterar listpris och och ett påslag på 10 - 12 % för hanterkingskostnader. Därefter får han en kreditfaktura från elgrosisten på 40 - 60 %. Grosisterna har vanligtvis 3 till 4 fyra olika prislistor beroende på vem man är som kunds ;-)

kolvas skrev:
Det har diskuterats otaliga gånger här hur listpriserna ser ut.

Ska materialpriserna ner till 10% påslag så kommer timpriset att höjas.
Lönsamheten och vinsten måste komma någonstans
Bättre då att tala om vad timpriset ska vara!

Det värsta är dock att elkillen normalt sett säger till kunden att jag ska ordna med bra priser på materialet, du ska få 10 % i avdrag på listpriset. Då tror kunden givetvis att han ska få ett riktigt bra pris. Men när han sedan kollar upp priserna ser han att han på nytt blivit påsatt ;-)

Inte konstigt att kunder blir förbannade

Redigerat:
Varför inte ta ett snack med elektrikern?

I detta specifika fall kunde han gladeligen tagit ut 500kr/h (ROT-avdrag är ju klockrent) om han bara lugnat sig med materialpriserna, nu blir det ju bara löjeväckande ockerpriser han debiterar !!

Klart jag ska ta ett snack med mannen, ska "bara" få tag på han i dessa dagar....

Jag ha många många gånger skrivit att fråga först efter priset först och köp sedan om ni tycker det är OK.
Det skulle ALDRIG falla mig in att köpa sker utan att fråga vad det kostar, gör jag det är det bara att betala och se glad ut.
Matr. påslaget han har ligger ungefär mellan 60 och 100% (om det är ELJO Trend) på det pris han troligen får betala hos sin grossist. Det påslag som han troligen behöver borde vara mellan 20 o 30 %.
Så än en gång FRÅGA efter priser för det råder fri prissättning och har man otur kan det bli mycket dyrt att inte kolla lite.

Och angående elgrossisternas priser, dom har en prislista MEN varje kund har ett eget rabattbrev som är unikt för just den kunden med olika rabattsatser på olika matr. Naturligtvis kan flera kunder ha samma/liknande rabatter.

Klart man ska fråga fråga och åter fråga, vi gick dock på rekommendation, sådär klipskt i efterhand...Men stora frågan är om han tror att vi inte ska reagera och bara betala glatt och sen njuta av vinsten eller räknar han med ett visst mothugg...

Detta var bara renovering av ovanvåningen, vi har en våning till som måste fixas till och nu har han ju inte direkt förbättrat sina chanser till mer jobb hos oss eller vår vänkrets....En kalkyklerad risk månne....

Dålig konkurrens?

PCLarsson skrev:
Elbutik tar 1,99 kr/m för sin FK (ink moms) ;-)

Klart att man blir förbannad när man ser dessa priser.

Speciellt som det hela går ut på att elektrikerna sannolikt debiterar listpris och och ett påslag på 10 - 12 % för hanterkingskostnader. Därefter får han en kreditfaktura från elgrosisten på 40 - 60 %. Grosisterna har vanligtvis 3 till 4 fyra olika prislistor beroende på vem man är som kunds ;-)
jag har mkt svårt att tro att han lägger ett ytterligare påslag på listpriset.

Men en annan sak som är intressant så är det att det gnälls på en hantverkares påslag men du går gladeligen och köper kläder som är än värre

eller betalar över 1000kr i timmen för bilreperation och 2-400kr/liter motorolja osv.

Det handlar väl även om lite tillgång och efterfråga, nu vet inte jag vart det här är men rent generellt är det en betydligt större efterfråga än tillgång på hantverkare. Det brukar leda till två saker dyra arbeten och många dåliga/oseriösa hantverkare. Är arbetet bra utfört i övrigt kanske man kan acceptera ett högt pris men är det både ett högt pris och ett dåligt utfört arbete kan det vara en katastrof för köparen.
Sedan är det fel att ta en så låg timdebitering att man måste ha höga påslag på matr för att få bra lönsamhet.
Med en timdebitering på under 400:- har man svårt att få lönsamhet om man räknar in alla kostnader och den "spilltid" som man, inte minst med mindre jobb, alltid har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.