P
Ska bygga fritidshus med gäststuga bredvid (1.5 m ifrån).Hur löser jag elen till gäststugan lämpligast?Vilken kabel från fasadskåpet till huvudcentral?Vilken kabel till gäststugan?mm
Förutsättningar
+.Huvudbyggnaden skall bli på 100 kvm och,gäststugan på 20 kvm
+ Båda byggs på isolerad gjuten platta
+ vattenburen golvvärme endast i huvudbyggnad gäststugan elelement (kanske dumt??)
+ Gäststugan skall innehålla litet kök och toalett med dusch (en liten varmvattenberedare) plus ett förråd 4 kvm med ingång utifrån.(man kanske ska ta varmvattnet från huvudbyggnaden istället?)
+ Huvudcentralen som ska sitta i huvudbyggnaden är infälld treradig med två jordfelsbrytare (hager)
+ Gäststugan skall mestadels användas sommartid 120 mm isolering väggar 200mm tak
+ På tomten finns redan två små nybyggda gäststugor som har varsin kabel (ekkj 5*2.5)från gamla fasadskåpet och varsin undercentral med jordfelsbrytare 10-15 m från blivande huvudbyggnad
+Jag har 3*16 A
Mycket tacksam för svar

EKKJ 4+1 x 6mm2 är ett bra val.

• Gilla
gotlund
  • Laddar…
Orkar inte läsa texten, men om det ska vara 6 mm2 så rekommenderas N1XV 5G6 eller Aceflex 5G6.
EKKJ 4x6/6 är namnet på EKKJ:n annars,

//Patrik

P
Skall jag ha undercentral?
Samma kabel mellan fasadskåp till huvudcentral som till ev undercentral?
Ska jag dra eventuel kabel till undercentralen i gästhuset från fasadskåpet (så har man gjort till de befintliga gäststugorna)

Skärmad kabel som EKKJ är bättre, punkt! d^_^b

I och med att gäststugan ska innehålla större belastningar som spis, VVB så är nog en undercentral lämplig. Annars blir det 3-5 gruppledningar mellan huset och stugan.

Använd då samma kabel 6 mm2, som då kan gå direkt från mätarskåpet om det är lämpligare. I och med att samma area används så kan den parallellkopplas med centralen i huset så att gäststugan blir fristående. En klenare area kräver avsäkring i husets central vilket innebär att huvudbrytaren i huset även bryter gäststugan.

P
Bo.Siltberg skrev:
Skärmad kabel som EKKJ är bättre, punkt! d^_^b

I och med att gäststugan ska innehålla större belastningar som spis, VVB så är nog en undercentral lämplig. Annars blir det 3-5 gruppledningar mellan huset och stugan.

Använd då samma kabel 6 mm2, som då kan gå direkt från mätarskåpet om det är lämpligare. I och med att samma area används så kan den parallellkopplas med centralen i huset så att gäststugan blir fristående. En klenare area kräver avsäkring i husets central vilket innebär att huvudbrytaren i huset även bryter gäststugan.
TACK
Det får bli en undercentral med jordfelsbrytare direkt från mätarskåpet i ekkj i kabelskyddsrör.
Har jag det felkopplat till befintliga gäststugorna nu då?

Du menar 2.5 mm2-kabeln som används? Är den bara avsäkrad i mätarskåpet med högst 16A så är det Ok.
6 mm2 är annars standard - då är man framtidssäker, minimerar spänningsfallet, kräver inga extra säkringar efter huvudsäkringarna som kan uppgraderas till 25 A utan att kabeln behöver bytas etc.

P
Bo.Siltberg skrev:
Du menar 2.5 mm2-kabeln som används? Är den bara avsäkrad i mätarskåpet med högst 16A så är det Ok.
6 mm2 är annars standard - då är man framtidssäker, minimerar spänningsfallet, kräver inga extra säkringar efter huvudsäkringarna som kan uppgraderas till 25 A utan att kabeln behöver bytas etc.
TACK IGEN
Ja de är avsäkrade med huvudsäkringarna 16 A i mätarskåpet.
Då behåller jag kabeln till befintliga gäststugor men med inkoppling i det nya mätarskåpet.
Jag bör väl klara mig med 3 * 16 A som huvudsäkringar.?
Hur märker jag av spänningsfall?

p169suc skrev:
Hur märker jag av spänningsfall?
Är det 1,5 meter ifrån lär du inte märka nått spänningsfall, men du kan ju alltid mäta ;-)

Edit: Mäta spänningen då, inte avståndet...

Kommer det att bli 4 stugor som matas från samma huvudsäkringar?
3 * 16A ger 11 kW. Du behöver göra en bedömning av det normala maximala samtidiga effektuttaget i alla stugor. T.ex kommer det att lagas mat i alla stugor samtidigt? Elvärme på vintern? 3 kW förbränningstoalett? Vad är värsta scenariot som är normalt?

En grov tumregel är 30-50 W/m2 bostadsyta, plus hela effekten på elvärme och VVB. De fyra stugorna behöver inte summeras utan man får räkna av lite, t.ex ta bort en stuga från beräkningen.

Spänningsfallet märks t.ex genom att lyset sjunker markant i styrka när dammsugaren sätts på. Det beror också på hur långa ledningar det är i huset, hur långt det är till mätarskåpet och hur långt det är till transformatorstationen. Men som sagt, minst 6 mm2 är en tumregel för huvudledningar.

P
Mnor skrev:
Är det 1,5 meter ifrån lär du inte märka nått spänningsfall, men du kan ju alltid mäta ;-)

Edit: Mäta spänningen då, inte avståndet...
Jag tänkte mest om det är blir problem till befintliga gäststugor som har ca 20 meter kabel var och bara 2.5 mm kabel Vilka problem kan jag få?

p169suc skrev:
Jag tänkte mest om det är blir problem till befintliga gäststugor som har ca 20 meter kabel var och bara 2.5 mm kabel Vilka problem kan jag få?
Närmast till hands ligger väl problem med selektiviteten om du har 16A huvudsäkring. Mindre troligt problem är utlösningsvillkoren. För övrigt vill jag tillägga att det du undrar över här går ganska långt förbi vad man som lekman får göra.

P
Bo.Siltberg skrev:
Kommer det att bli 4 stugor som matas från samma huvudsäkringar?
3 * 16A ger 11 kW. Du behöver göra en bedömning av det normala maximala samtidiga effektuttaget i alla stugor. T.ex kommer det att lagas mat i alla stugor samtidigt? Elvärme på vintern? 3 kW förbränningstoalett? Vad är värsta scenariot som är normalt?

En grov tumregel är 30-50 W/m2 bostadsyta, plus hela effekten på elvärme och VVB. De fyra stugorna behöver inte summeras utan man får räkna av lite, t.ex ta bort en stuga från beräkningen.

Spänningsfallet märks t.ex genom att lyset sjunker markant i styrka när dammsugaren sätts på. Det beror också på hur långa ledningar det är i huset, hur långt det är till mätarskåpet och hur långt det är till transformatorstationen. Men som sagt, minst 6 mm2 är en tumregel för huvudledningar.
Ja det blir fyra stugor som matas från samma huvudsäkringar.

Mycket otroligt att det lagas mat samtidigt
Gäststugorna bara underhållsvärme med el under vintern (ca 5 Grader)
Inga förbränningstoaletter
Små varmvattenberedare i gäststugorna.
Frånluftsvärmepump till huvudbyggnad
Du verkar ha koll på läget Vad tror du ?klarar jag mig med 3* 16

Har märkt av att belysningen sviktar lite när jag några gånger startat ett extra elelement till en gäststuga?Är det något att bry sig om?

P
Mnor skrev:
Närmast till hands ligger väl problem med selektiviteten om du har 16A huvudsäkring. Mindre troligt problem är utlösningsvillkoren. För övrigt vill jag tillägga att det du undrar över här går ganska långt förbi vad man som lekman får göra.
Tack för svaren
Vad menar du med selektiviteten?

p169suc skrev:
Tack för svaren
Vad menar du med selektiviteten?
Får du problem med överlast kommer dina huvudsäkringar gå innan säkringarna i dina undercentraler (detta kan iofs vara svårt att komma ifrån med 4 gäst stugor på en villa service). Problemet du får om alla lagar mat samtidigt är att dina huvudsäkringar kan gå och då slocknar allting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.