Vad betyder symbolerna på fotot? Jag tror mig veta att X:et längst upp betyder att dvärgen är godkännd som frånskiljare. Vad betyder "vågen" och "fyrkanten"?

• DSC_0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0006X.jpg
    Skapa konto
X:et? Vågen? Fyrkanten?

Laddat upp fel bild?

/Vojma

Lite otydliga beskrivningar kanske, se ny bild.

• DSC_0006XY.jpg
    Skapa konto
Det betyder att det är en effektbrytarefrånskiljare med inbyggd termisk och magnetisk utlösare!

Sen har du ju CCC symbolen som visar att den är godkänd för kinesiska marknaden..
Men... Frågan när det gäller frånskiljning så sätter ju all på frånskiljningssymbolen i dag som för övrigt då skall var ett kryss + linjen under.. Frågan är bara om Den verkligen klarar frånskiljningskraven ???
Ser sen att just denna står det "bara" 6000A på.. Då betyder det att den inte har nån som helst klassning för selektivitet.. dvs, den begränsar inte strömmen vid en kortslutning. Jag skulle ju rekomendera att använda dvärgbrytare som har ampere talet 6000 el. 10000A skrivet i en ruta och med en 3:a i en ruta under. 3:an betyder då att den har "högsta" selektivitets klass. Nån typ av Europeiskt godkännande typ Semko el. KEMA behövs ockå för att verifiera att det verkligen är så.. Många luriga där ute annars...

Hälsn.
Bastens

Problemet är bara att energibegränsningsklassen är i stort sett oanvändbar då standarden tillåter att klass 3 (som är den högsta) släpper igenom 0.042 kA²s vilket inte tillåter att en 1.5 mm² kabel ansluts... Så man måste titta i tillverkarens datablad som oftast anger ett rimligt värde, t.ex 0.015 kA²s.

Vad jag egentligen funderar på är om säkringen är godkännd för likspänning. Modellen finns inte längre med på Chints hemsida, så jag har inte hittat något officiellt datablad.

Säkringen har för övrigt CE, GOST och S-märkning på sidan.

400V och sinusvågtecken samt att det inte finns något motsvarande med likspänning eller pulserande likspänning markerat säger väl att den inte är specad för likspänning.

Så är alla(?) dvärgbrytare märkta. Man får gå in i databladen för varje fabrikat och kolla. T.ex Hager uppger max 60 V DC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.