3 316 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Erfarenhet av Fluke 2042?
Jag har testat den, och den fungerar ganska bra på kortare avstånd och inte allt för stort djup. Vid 160m från anslutningspunkten och 0.8m djup så tappade jag signal. Testet utfördes i ganska fuktig mark.
Beror kanske lite på vad du har för avbrott, men det borde fungera utmärkt. Med skärmade kablar rekommenderar manualen att man ansluter signalen till skärmen, så är det en skadad kabel med skärm kan det vara svårt om skärmen inte är helt av.
Beror kanske lite på vad du har för avbrott, men det borde fungera utmärkt. Med skärmade kablar rekommenderar manualen att man ansluter signalen till skärmen, så är det en skadad kabel med skärm kan det vara svårt om skärmen inte är helt av.
Har aldrig använt den men för mätning i en villa borde den fungera,ska man tdr mäta på kablar i mark med långa avstånd tror jag man behöver bättre grejer men som sagt har ingen erfarenhet av just denna...vad är det du ska mäta på?enligt specen verkar den ju ha en del andra finesser som verkar roliga
Jag har en kabel ca 50m lång i vilken jag har avbrott, alla tre säkringarna utlösta, och jag har ingen lust att gräva upp hela kabeln för att hitta felet.
Kortis någonstans efter vägen, vill bara veta någorlunda var felet sitter, men 7tkr + känns lite för mycket för att chansa därför vill jag ha tips och råd om just fluke är rätt grej för detta.
Kortis någonstans efter vägen, vill bara veta någorlunda var felet sitter, men 7tkr + känns lite för mycket för att chansa därför vill jag ha tips och råd om just fluke är rätt grej för detta.
Du borde stöta fram kabeln, men då gäller det att känna någon med rätt prylar. Troligtvis kan du reda ut det med fluken, men jag kan inte lämna några garantier. Är kalbeln inte skärmad har du nog större chans att lyckas. Annars kan du säkert hyra ett kabel sök instrument för en betydligt lägre summa än 7000:-
Redigerat:
Till att börja med har jag ingen aning om vad Fluke 2042 är.
Med hjälp av en elektroniknörd löser det här sig galant... Jag har själv
hittat kabelbrott/skador med hjälp av oscilloskop och en pulsgenerator.
Sök på "time domain reflectometer" eller kort och gott TDR. Det hela går
ut på att en kort puls som skickas ut på en kabel reflekteras när den når en
punkt där något dumt inträffar (avbrott, kortis...). Tiden till reflexionen avläses
på oscilloskopet och kan räknas om till ett avstånd, stämmer ofta väldigt bra
och sedan är det bara att gräva.
Med hjälp av en elektroniknörd löser det här sig galant... Jag har själv
hittat kabelbrott/skador med hjälp av oscilloskop och en pulsgenerator.
Sök på "time domain reflectometer" eller kort och gott TDR. Det hela går
ut på att en kort puls som skickas ut på en kabel reflekteras när den når en
punkt där något dumt inträffar (avbrott, kortis...). Tiden till reflexionen avläses
på oscilloskopet och kan räknas om till ett avstånd, stämmer ofta väldigt bra
och sedan är det bara att gräva.
Tack för intressanta svar, jag har kollat runt för att om möjligt hyra något instrument som kan hitta felet men det verkar som att vanliga el-firmor inte har nåt lämpligt - ingen lycka so far.
STÖTA UPP -hur går sådant till?
TDR - verkar avancerat - får kolla om jag känner någon lämplig NÖRD.
Men å andra sidan, prylar får man väl aldrig för mycket av, så varför inte en Fluke 2042...
får väl i värsta fall kränga den på Blocket efter att jag hittat felet.
STÖTA UPP -hur går sådant till?
TDR - verkar avancerat - får kolla om jag känner någon lämplig NÖRD.
Men å andra sidan, prylar får man väl aldrig för mycket av, så varför inte en Fluke 2042...
får väl i värsta fall kränga den på Blocket efter att jag hittat felet.
Har storebrorsan till denna på jobbet:
http://www.metrictest.com/product_info.jsp?mfgmdl=TEK 1502C-03-04
(klistra in adressen)
Men det är ju för dyra instument för att köpa som privatperson.
Men jag tror att om man vänder
sig till en "större" elfirma så borde dom ha något liknande, kanske inte för utlåning men som dom
kan komma och mäta för en viss penning?! Men jag är ju som du, jag gillar att ha bra-ha saker i garaget
så det kanske inte är så dumt att handla den där fluken...men har ingen erfarenhet av den så kan inte
svara på om den orkar med avståndet...
/
M
http://www.metrictest.com/product_info.jsp?mfgmdl=TEK 1502C-03-04
(klistra in adressen)
Men det är ju för dyra instument för att köpa som privatperson.
sig till en "större" elfirma så borde dom ha något liknande, kanske inte för utlåning men som dom
kan komma och mäta för en viss penning?! Men jag är ju som du, jag gillar att ha bra-ha saker i garaget
så det kanske inte är så dumt att handla den där fluken...men har ingen erfarenhet av den så kan inte
svara på om den orkar med avståndet...
/
M
Fluken klarar jobbet, har den själv, mest till inomhusaktiviteter men funkar även i mark ned till ca 2,5m djup beroende på kabel,mark mm men då måste du ha en returledare lika lång som du lägger ut minst 2m från nedgrävd kabel, men om den inte ligger alltför djup är det nog inga problem att köra från en ände
Klicka här för att svara