4 362 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Orimlig elektrikerfaktura?
Sida 1 av 2
Jag skulle få inkopplat el i ett garage från våran elcentral som sitter på ett annat garages yttervägg. Jag grävde ned kabelrör (35m ca - köpt av elektrikern). De kom dit och vi gick igenom vad som skulle göras. Jag frågade ifall de klarade det på tre timmar (jag har egentligen ingen koll, så det var en ren gissning). Han svarar då att om han säger 5 timmar så har han tagit i.
Det som skulle göras var:
1. Dra kabeln (4x10mm2) genom röret. (Ja, det kan man ju tänka sig är ett digert arbete som kräver två man).
2. Skarva in sig på en av ledningarna från vår elmätare och sätta en kopplingsplint (elskåpet var fullt nämligen).
3. Sätta upp en sprillans garo elcentral som jag hade liggandes (färdigmonterad med jordfelsbrytare, säkringar osv)
4. Sätta en elmätare (köpt från dem) i nya garaget för att se förbrukningen.
5. Sätta en handske för trefas till nya elcentralen (så jag kan koppla in en byggcentral tills vidare).
Materialkostnaden säger jag inte så mycket om. Självklart har de lagt på en hel del på priset, men inte så att det ser sjukt ut.
Timkostnaden då? Ja, jag fick en chock. Jag hade räknat med 8000kr inkl material och arbete utifrån det han uppskattat tiden till. 19 timmar stod det på fakturan. Totalt 8125kr (inkl moms) (inkl materialet blev det 16.700kr). Jag blir så förbannad. Bara för att byggnaden skall användas i firman så känns det som att dom tror att man inte bryr sig om vad notan hamnar på. Det känns ju som att man skall behöva begära offert även för skitjobb. Nå, vad säger ni som har koll? Är det ett rimligt antal timmar? Det var inga konstigheter, det var ju nya grejor alltihopa. Det enda som kan tänkas ha tagit lite extra tid var väl i sådana fall att de fick lov att skruva upp två brädor att sätta centralen i, då det i princip bara är en panelklädd stomme (typ maskinhall). Vad skulle ni uppskatta tiden till?
Det som skulle göras var:
1. Dra kabeln (4x10mm2) genom röret. (Ja, det kan man ju tänka sig är ett digert arbete som kräver två man).
2. Skarva in sig på en av ledningarna från vår elmätare och sätta en kopplingsplint (elskåpet var fullt nämligen).
3. Sätta upp en sprillans garo elcentral som jag hade liggandes (färdigmonterad med jordfelsbrytare, säkringar osv)
4. Sätta en elmätare (köpt från dem) i nya garaget för att se förbrukningen.
5. Sätta en handske för trefas till nya elcentralen (så jag kan koppla in en byggcentral tills vidare).
Materialkostnaden säger jag inte så mycket om. Självklart har de lagt på en hel del på priset, men inte så att det ser sjukt ut.
Timkostnaden då? Ja, jag fick en chock. Jag hade räknat med 8000kr inkl material och arbete utifrån det han uppskattat tiden till. 19 timmar stod det på fakturan. Totalt 8125kr (inkl moms) (inkl materialet blev det 16.700kr). Jag blir så förbannad. Bara för att byggnaden skall användas i firman så känns det som att dom tror att man inte bryr sig om vad notan hamnar på. Det känns ju som att man skall behöva begära offert även för skitjobb. Nå, vad säger ni som har koll? Är det ett rimligt antal timmar? Det var inga konstigheter, det var ju nya grejor alltihopa. Det enda som kan tänkas ha tagit lite extra tid var väl i sådana fall att de fick lov att skruva upp två brädor att sätta centralen i, då det i princip bara är en panelklädd stomme (typ maskinhall). Vad skulle ni uppskatta tiden till?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Din elektriker har nog en dålig tidsuppfattning, det där skulle helt klart (bevisligen) tagit längre tid.
19 timmar lät väl ganska okej. Två man eller? 9,5 timmar var.
Tiden rinner fort iväg, dels aktiv arbetstid, dels tid för att köpa grejer.
//Patrik
19 timmar lät väl ganska okej. Två man eller? 9,5 timmar var.
Tiden rinner fort iväg, dels aktiv arbetstid, dels tid för att köpa grejer.
//Patrik
Redigerat:
En som uppskattar det där jobbet till 5timmar är ju värre tidsoptimist än vad jag är 
Personligen så känns 19tim mer normalt för detta än 5tim.
Känns iaf inte överdrivet saltat eller så.. Största felet som din elektriker gjort tycker jag är att säga att det skulle ta 5timmar.
Om det nu inte tillkommit saker han inte visste om från början?
Personligen så känns 19tim mer normalt för detta än 5tim.
Känns iaf inte överdrivet saltat eller så.. Största felet som din elektriker gjort tycker jag är att säga att det skulle ta 5timmar.
Om det nu inte tillkommit saker han inte visste om från början?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
5 timmar och då har han tagit i dessutom. 
//Patrik
//Patrik
Hehe, om jag skall vara ärlig så hoppades jag ju på ett sådant svar här på forumet. Man vill ju inte gärna tro att folk försöker blåsa en. Helt rätt 9,5 timmar var. Gör man så att man debiterar timtid istället för restid då man köper grejor? Det var bara en resa upptagen (200kr) och det är väl rimligt då dom utgår 7km bort ca. Man tycker dock att man inte borde göra så grovt dålig uppskattning av tiden då han måste ha varit verksam i väldans massa år (tror han är på väg att pensionera sig).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vissa människor är helt enkelt obotliga tidsoptimister! 
//Patrik
//Patrik
Ja, en sak som jag inte vet ifall vi beslutade om före eller efter han slängde ur sig det där med 5 timmar var att sätta in en elmätare (hans förslag). Annars var det inga saker som tillkom.
Då kan jag känna mig ganska nöjd. Jag är själv företagare och skulle aldrig strypa någon för att de sagt 5 timmar och debiterar 19 för ett jobb som faktiskt borde ta ungefär 19 tim. Däremot skulle jag strypa en som debiterar 19 tim för ett jobb som SKALL ta 5tim
Men säger ni att jag inte skall känna mig totalt blåst för 19 timmar så kommer jag sova gott inatt
När jag slängde ur mig 3 timmar så hade jag ingen koll. Då jag såg vad de faktiskt gjort så insåg jag ju faktiskt själv att det vore jävligt svårt att klara av
Då kan jag känna mig ganska nöjd. Jag är själv företagare och skulle aldrig strypa någon för att de sagt 5 timmar och debiterar 19 för ett jobb som faktiskt borde ta ungefär 19 tim. Däremot skulle jag strypa en som debiterar 19 tim för ett jobb som SKALL ta 5tim
När jag slängde ur mig 3 timmar så hade jag ingen koll. Då jag såg vad de faktiskt gjort så insåg jag ju faktiskt själv att det vore jävligt svårt att klara av
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/
"Du ska betala vad som är skäligt. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat."
Så om orkar och vill vara besvärlig så kan du begära fullständigt specificerad räkning. Räkna om den på 5 timmars arbetstid. Lägg på 15% och bestrida fakturan med hänvisning till konsumenttjänstlagen. Då kanske elektrikern lär sig att tidsuppskatta på ett rimligare sätt i framtiden.
"Du ska betala vad som är skäligt. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat."
Så om orkar och vill vara besvärlig så kan du begära fullständigt specificerad räkning. Räkna om den på 5 timmars arbetstid. Lägg på 15% och bestrida fakturan med hänvisning till konsumenttjänstlagen. Då kanske elektrikern lär sig att tidsuppskatta på ett rimligare sätt i framtiden.
Jag vill inte vara besvärlig
Jag är själv företagare och vet hur det kan vara. Dessutom var det något han bara slängde ur sig i förbifarten, så jag tog inte så jättehårt fast vid det. Men jag reagerar naturligtvis när det var på 4 gånger så mycket som han sa 
Mnor: Jobbet ser mycket prydligt ut. Det är just detta som jag försökt lugna mig med "jaja, men det blev ju bra i alla fall"
Mnor: Jobbet ser mycket prydligt ut. Det är just detta som jag försökt lugna mig med "jaja, men det blev ju bra i alla fall"
Tyvärr så kan inte många hantverkare idag räkna på ett jobb, detta till deras nackdel. Nackdelen blir dåligt rykte och mindre jobb, men tyvärr igen så finns det inte tillräckligt många hanverkare och konkurrensen blir dålig,och dyrt. Som hantverkare ska man kunna säga ett pris och hålla det priset, detta tycker iaf jag.
Är själv hantverkare och jag får ta på mig ansvaret om jag räknat fel, säger man ett pris så gäller det, enkel hantverkarkutym. Förr i tiden räknade man alltid på ett jobb ofta i skriftlig version, idag slänger man ur sig ett pris, bara för att få jobbet. Usch...
Är själv hantverkare och jag får ta på mig ansvaret om jag räknat fel, säger man ett pris så gäller det, enkel hantverkarkutym. Förr i tiden räknade man alltid på ett jobb ofta i skriftlig version, idag slänger man ur sig ett pris, bara för att få jobbet. Usch...
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
När han sade 5 timmar så lär han väl ha menat 2 man i 5 timmar, dvs 10 timmar. Att sedan även det var överoptimistiskt är ju en annan sak.
Jag får det till att timpenningen var 333 kr ex. moms. Även det är väl lågt för elektriker idag?
Jag får det till att timpenningen var 333 kr ex. moms. Även det är väl lågt för elektriker idag?
Ja, det kan ju vara så att han pratade om två man, men om man frågar efter antalet timmar så kan man väl egentligen inte säga först 5 timmar och sedan säga att det var för två man. Dom tog 400+m för ena och 360+m för andra. Sedan fick jag 10% rabatt. Men men, jag tycker det känns riktigt bra nu. Jag får alltid en känsla av att dom försöker salta lite då 'firman skall betala', men detta var nog lyckligtvis inte ett sådant fall.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, säger man timmarna så får man väl allt räkna med det totala antalet, annars är man rätt klumpig.
//Patrik
//Patrik
Nåväl! Är 19h ok så har jag inget emot att betala trots vad han tidigare sa. Tack alla!