Tänkte lägga färdigt elkablar i vår friggebod till elektrikerns besök, men är inte så väl bevandrad i de olika typerna. Har dragit en RKK inne i ena väggen men blev tveksam och drar nu en EKK i andra väggen. De är båda dolda.

Fram till boden får elektrikern dra och ev sätta ett skåp kanske men kopplingarna tänkte jag lägga på lilla vinden. Vissa kablar får man visst inte lägga dolda har jag nu insett...

Är det någon som kan tipsa om typ av kabel och hur de bör dras. Det gäller vägguttag i de här båda fallen. Kan man dölja dem i väggen (om man håller kolla på dem). Boden ligger 5 m från huset varifrån elen sen kommer att dras i marken gissar jag. Rätt fuktig omgivning men i skogen...

Torpar Thor

RKK får absolut inte användas som du har gjort. EKK är däremot användbar. Men hur har du dragit den? I rör? Fritt i väggen? Men först och främst tycker jag att du ska ta ett snack med din elektriker, han går förmodligen i taket när han får se att du dragit RKK.....

EKK är dragen i ett rör i väggen. RKK är borttagen...

Torpar Thor

Ja, släpp allting och ta ett snack med din elektriker innan om vad han tillåter dig göra och hur.

//Patrik

Som andra sagt, ta ett snack med elektrikern först.

Annars är väl tumregeln FK i slang/rör och EKK eller EKLK utanpåliggande inom/utomhus i uthus. (EKLK är stryktåligare, den tål t.ex. gnagande råttor å sånt elände bättre).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.