Hej
Jag brukar alltid ta ett foto på hur saker är kopplade innan man gör något, nu har fotot kommit bort.
Varför jag frågar nu är för att jag fått två olika svar.
Jag har skickat med tre bilder så ni ser hur allt ser ut.
Det ena svaret jag fått är att jorden ska ju alltid sitta i grön/gul, blå ska alltid kopplas mot blå, och den bruna kan jag koppla mot brun, vit eller svart.
Så kopplar jag in 2 maskiner blir det 2 kablar på blå och jord och en på tex brun och svart.Med tre enheter 3 kablar på jord och blå och en vardera på brun-svart-vit.
Det andra svarete är att jag förskjuter allt, dvs första enheten kopplas på brun-blå-jord, nästa enhet på blå-jord-svart och en eventuell sista enhet på jord-svart-vit.
Själv
Jag brukar alltid ta ett foto på hur saker är kopplade innan man gör något, nu har fotot kommit bort.
Varför jag frågar nu är för att jag fått två olika svar.
Jag har skickat med tre bilder så ni ser hur allt ser ut.
Det ena svaret jag fått är att jorden ska ju alltid sitta i grön/gul, blå ska alltid kopplas mot blå, och den bruna kan jag koppla mot brun, vit eller svart.
Så kopplar jag in 2 maskiner blir det 2 kablar på blå och jord och en på tex brun och svart.Med tre enheter 3 kablar på jord och blå och en vardera på brun-svart-vit.
Det andra svarete är att jag förskjuter allt, dvs första enheten kopplas på brun-blå-jord, nästa enhet på blå-jord-svart och en eventuell sista enhet på jord-svart-vit.
Själv
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det beror ju på vad det är för spänning på TM och TT. Högst troligt är det enfas 230V och då skulle jag ha kopplat Bägge blå på blå, bägge gul/grön på gul/grön och fasen till TM på svart och fasen till TT på brun.
Men innan du gör något så måste du mäta vad du har för spänning fram och att du verkligen har skyddsjord. Nu är det högst troligt korrekt, men du måste vara fullkomligt säker.
Dessutom är detta egentligen något som du inte får göra själv, men det visste du nog redan.
//Patrik
Men innan du gör något så måste du mäta vad du har för spänning fram och att du verkligen har skyddsjord. Nu är det högst troligt korrekt, men du måste vara fullkomligt säker.
Dessutom är detta egentligen något som du inte får göra själv, men det visste du nog redan.
//Patrik
Blå på anslutningskabeln till blå i väggen
Grön/gul på kabeln mot grön/gul i väggen
Brun från den ena anslutningskabeln till brun i väggen
brun från andra anslutningskabeln till svart i väggen.
Får du problem med att huvudsäkringarna börjar gå flyttar du den maskinen som orsakar det till en annan färg, ex. från svart till vit etc.
OBS du får ALDRIG ändra den gul/gröna eller blåa till någon annan färg!
Detta förutsätter naturligtvis att det är 230V maskiner samt att blå är noll samt G/G är jord och de tre faserna ligger brun, svart, vit!
/Gör inget du ångrar så du slipper ångra de du gjort!
Grön/gul på kabeln mot grön/gul i väggen
Brun från den ena anslutningskabeln till brun i väggen
brun från andra anslutningskabeln till svart i väggen.
Får du problem med att huvudsäkringarna börjar gå flyttar du den maskinen som orsakar det till en annan färg, ex. från svart till vit etc.
OBS du får ALDRIG ändra den gul/gröna eller blåa till någon annan färg!
Detta förutsätter naturligtvis att det är 230V maskiner samt att blå är noll samt G/G är jord och de tre faserna ligger brun, svart, vit!
/Gör inget du ångrar så du slipper ångra de du gjort!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
OBS! Att anslutningen av noll(blå) och jord(gul/grön) -trådar från resp. maskin kommer att ligga under samma skruv, vilket ställer en hel krav på att få till det rent hantverksmässigt rätt. För om t.e.x. noll-anslutningen börjar glappa finns risken att någon maskin kommer att få i sig 400V vilket garanterat resulterar i haveri. Personligen skulle jag använt ändhylsor till trådarna, och klämt i de två blåa i en hylsa och likadant med de gul/gröna så att det går att dra åt ordentligt.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Givetvis ska man vara noggrann och att göra som du säger låter som en god idé men i just det scenariot du beskriver är väl inte överspänning i apparaten någon risk? Det är väl när man tappar inkommande nolla som fenomenet uppstår*, inte "utgående" nolla till en enfas-apparat (i detta fall torktumlare / tvättmaskin). Då kommer det ju bara bli 0v över den apparat som tappade nollan.snaggletooth skrev:OBS! Att anslutningen av noll(blå) och jord(gul/grön) -trådar från resp. maskin kommer att ligga under samma skruv, vilket ställer en hel krav på att få till det rent hantverksmässigt rätt. För om t.e.x. noll-anslutningen börjar glappa finns risken att någon maskin kommer att få i sig 400V vilket garanterat resulterar i haveri. Personligen skulle jag använt ändhylsor till trådarna, och klämt i de två blåa i en hylsa och likadant med de gul/gröna så att det går att dra åt ordentligt.
Som sagt, oavsett om just överspänning är en överhängande risk i detta fall ska man ju vara noggrann och två ledningar under en skruv är en koppling man ska vara extra försiktig med (vad säger egentligen förskrifterna, är det ens ok? är det att blanda FK & EK som inte är ok under en skruv? eller är det ok?)
* Det är när den inkommande nollan försvinner som den enfas-apparaternas gemensamma inkoppling på nollplinten agerar överkoppling mellan faserna => mellan 0 & 400v per apparat)
/U
EDIT: slarvfel och förtydligande
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Jo om båda 2 ramlar ut, och fortfarande är ihopkopplade.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
L1--------TM------- N. N----------TT-------------L2
Om nollan finns så går det från fas till nolla, men om nollan försvinner så kan du se att TM och TT hamnar mellan faserna och som bekant är det 400 V mellan faserna.
Sedan blir det olika hög spänning över dem beroende på resistansen i dem.
//Patrik
Om nollan finns så går det från fas till nolla, men om nollan försvinner så kan du se att TM och TT hamnar mellan faserna och som bekant är det 400 V mellan faserna.
Sedan blir det olika hög spänning över dem beroende på resistansen i dem.
//Patrik
Den som föreslog jord-svart-vit är helt ute och cyklar!q(;^T2 skrev:
Lyssna aldrig mer på den personen d^_^b
Jag instämmer i andras råd, alla gulgröna på gulgrön och alla blåa på blå.
brun (eller svart) från torktumlare och tvättmaskin sätter du på valfri av svart-brun-vit, olika för båda maskinerna om du ska kunna köra båda samtidigt.
Om du har haft problem med att en av huvudsäkringarna går sönder då och då så kan det vara läge att kolla vilken av brun-svart-vit den går till och undvika att ansluta till just den färgen.
Vid eventuell glappkontakt kan det ju bli hur som helst, inget som går att förutspå.
Klicka här för att svara