Hej!

Sitter o fantiserar om en tillägsfunktion till styrningen av mina motorvärmare i bilarna.. I nuläget har jag två tidur i säkringsskåpet som sköter det hela. Tanken är att komplitera med fjädrande brytare uppe som skickar impuls till tidrelä som jobbar paralellt? med timers så man kan starta motorvärmaren när man vill utan att gå ner en våning och den stänger av sig efter inställd tid. En önskan till är att man ska kunna stänga av med hjälp av en ny impuls om man tex råkar trycka igång fel. Nån som vet vilka relä som är bra och prisvärda? Krav är att de ska kunna sitta snyggt och prydligt på skenan i skåpet ;)

Jag har inget förslag på exakt relä, men det du letar efter är ett tidrelä med frånslagsfördröjning, de funkar så att det aktiveras av en puls, och när denna sedan försvinner så går frånslagsfördröjningen in och håller reläet draget tills tiden gått ut, det finns även sådana som avbryter vid en 2:a puls.

Detta kopplar du sedan parallellt över det befintliga tiduret du har, då kommer dessa fungera oberoende av varandra.

En trappautomat hade passat bra, men de brukar bara ha korta tider. Kanske finns något med lång tid? Annars får du kombinera ett impulsrelä med ett tillslagsfördröjt relä som skickar en återställningspuls när tiden löpt ut..

Eller så gör man som jag gjort, tryck dit ett Mitsubishi FX2N med ett par extra I/O moduler så kan man programera det hur man vill.
Alla hus borde ha ett PLC :)

Hade huset varit i totalrenovering där alla rör mm skulle dras om hade jag inte tvekat :) Nu får man lyxa till så mycket det går...

Ang. tips på impulsrelä

Kolla på ett som Eldon har . Det funkar både som vanligt impulsrelä dvs. till o från men samtidigt också som tidrelä med inställbar tid. Om man startar igång ( med extern tryckknapps brytare) det så går det den inställda tiden ut, men om man vill kan man när som helst slå ifrån det genom att ännu en gång trycka på knappen.
Lite ovanligt är att det sen också klarar att ha glimlampor inkopplade över tryckknappen.

Det har beteckningen: EIRT116230, E.nr 4027329
Kolla här: http://www.eldon.se/upload/Sweden/EIRT116230_manual_ELDON.pdf

Ps. såg också nu att det klarar 16A

Hälsningar
Bastens

Daniel78 skrev:
Alla hus borde ha ett PLC :)
Ursäkta att jag glider helt från ämnet, men säger man "ett PLC"? Jag har alltid sagt "en PLC".

Hmm, nu när du säger det så stämmer det nog, jag brukar säga "en plc" men "ett plc-program" eller "ett plc-system"

Detta får ni ta i SvÄnska gramatik forumet ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.