Men du frågade väl hur lång tid dets kulle ta, då var det vä inte galet att svara den faktiska tidsåtgången, att de var två visste du ju redan annars hade det ju bara varit 2,5 h. Men en dag verkar rimligt dvs 16 h, men med tanke på låg timpenning är det inte mycket att bråka om. Kanske är långt till grossisten, röret kanske var dåligt lagt, de kanske var där innan och planerade osv..

Thomas Lundquist
Du har sunt förnuft Daniel Lindholm d^_^b. Visst har elektrikern rört till det och borde naturligtvis meddelat dig om tiden, men han har kanske lärt sig en liten läxa utan att dras inför någon domstol. Han verkar ju inte velat blåsa dig som sagt, och jobbet var prydligt utfört.
En oslipad diamant kanske.:)

Redigerat:
NU vet jag ju inte hur det var men om det var en som arbetade som anställd på ett företag hade han kanske inte ens befogenhet att lämna pris på arbetet, utan bara gjorde en mycket dålig uppskattning. På företag med några anställda är det rätt vanligt att dom anställda inte har befogenheten att lämna priser till kund. När kunden i frågar om tex tidsåtgång är det mycket lätt att tro det ska gå mycket fortare än det i verkligheten gör, speciellt om man inte är van att räkna på jobb.

elmont skrev:
NU vet jag ju inte hur det var men om det var en som arbetade som anställd på ett företag hade han kanske inte ens befogenhet att lämna pris på arbetet, utan bara gjorde en mycket dålig uppskattning. På företag med några anställda är det rätt vanligt att dom anställda inte har befogenheten att lämna priser till kund. När kunden i frågar om tex tidsåtgång är det mycket lätt att tro det ska gå mycket fortare än det i verkligheten gör, speciellt om man inte är van att räkna på jobb.
Hur svårt är det då att säga "tyvärr, jag har inte befogenhet att räkna på jobb. Ta i stället kontakt med N.N. så hjälper de dig" eller "nej, jag kan inte bedöma hur lång tid det tar" i stället för att bara haspla ur sig en siffra tagen helt ur det blå.

Det som hände var väl att han lämnade en så pass låg siffra att han var säker på att TS inte skulle börja fråga andra firmor efter priser. Elektrikern lyckades alltså få jobbet, vilket var bra gjort av honom.

Eftersom samtliga elektriker som svarat är överens om att 19 timmar är rimligt - inte en enda säger att det borde gått på fem - så verkar det märkligt att en erfaren yrkesman inte skulle kunna göra en bättre bedömning.

ullberg
andersmc skrev:
Eftersom samtliga elektriker som svarat är överens om att 19 timmar är rimligt - inte en enda säger att det borde gått på fem - så verkar det märkligt att en erfaren yrkesman inte skulle kunna göra en bättre bedömning.
Fast det är väl allmänt känt att det bara är de allra bästa elektrikerna som hänger på BH? ;)

/U

Hej och tack för fortsatta svar. Jag känner mig väldigt nöjd med svaren jag fått (och sov gott gjorde jag också)! :) Men ni ställde några frågor till, så jag svarar på dem:

Jag hade ingen aning om att de skulle vara två, fast då jag tänkte till lite så förstod jag ju att man inte drar en så där otroligt grov kabel 35m genom ett rör helt själv :) Man kan tänka sig att det var knivigare än vad de föreställt sig att få den igenom. Han som gav priset var ägaren av företaget och han har såvitt jag vet lång erfarenhet.

När jag startade tråden var jag glad över att jag inte var hemma själv och kunde bjuda dem på fika, men nu kanske jag tom vågar låta de komma hit igen för att montera ännu en normcentral :)

Det är inte alla elektriker som har det minsta intresse av att ge priser till "kunderna" deras jobb har normalt inget med prissättning att göra. Det normala är att någon "speciell" i företaget har som uppgift att "kalkylera" och ge priser, så för mig som har jobbat i branschen rätt länge är det inte det minsta förvånande att elektrikern gör en så grov felbedömning.
Så till er som vill veta vad det verkligen kommer att kosta fråga "huvudet" och inte "handen"

Bra tips, som jag skall försöka komma ihåg nästa gång man skall göra något då ekonomin är begränsad. Det var nämligen därför mina funderingar uppstod. Först skulle jobbet tas på min firma. Där fanns det tillräckligt. Men så var det det där med momsen som skulle in, några dyra försäkringar och några andra stora poster så det helt plötsligt inte gick lika smärtfritt att betala. När revisorn sedan säger att jag inte ens kan ta det på firman så såg det riktigt mörkt ut :) Tur man gillar utmaningar!

O
elmont skrev:
Så till er som vill veta vad det verkligen kommer att kosta fråga "huvudet" och inte "handen"
Självklart skickar de ut "huvudet" och inte "handen". Att skicka en människa som inte kan och inte får är ju meningslöst eftersom enda syftet med att skicka någon att titta på ett jobb är att de skall kunna lämna en offert. Sen kan jag tycka att inställningen att kunden bara skall hålla tyst och snällt betala den faktura som så småningom trillar ner är skrämmande. Alla normala människor har begränsade tillgångar och får skrapa ordentligt på kistbottnen för att över huvudet taget kunna anlita någon. Att då inte ha möjlighet att planera för kostnaderna är helt orimligt.

Jag tänker fortsätta och vara tjurig och envist hävda att man aldrig någonsin skall anlita någon utan att få en skriftlig och tydligt specificerad offert eller åtminstonde spela in alla muntliga avtal med en diktafon. Har du ingen möjlighet att bevisa vad som avtalats kan hantverkare behandla dig precis som de vill. Jag sparade tiotusentals kronor genom att ha huvudet på skaft när jag byggde ut. En av strulpellarna hamnade dessutom hos farbror polisen och fick sedemera näringsförbud.

Steamboy skrev:
...Jag tänker fortsätta och vara tjurig och envist hävda att man aldrig någonsin skall anlita någon utan att få en skriftlig och tydligt specificerad offert eller åtminstonde spela in alla muntliga avtal med en diktafon. Har du ingen möjlighet att bevisa vad som avtalats kan hantverkare behandla dig precis som de vill. Jag sparade tiotusentals kronor genom att ha huvudet på skaft när jag byggde ut. En av strulpellarna hamnade dessutom hos farbror polisen och fick sedemera näringsförbud.
Det börjar klarna varför du alltid är så "anti" och vresig mot hantverkare i allmänhet Steamboy!
Som tur är så är ju de allra flesta hantverkare justa och det är rätt ovanligt att nån missköter sig så pass att han får näringsförbud!

Tyvärr gör ju dessa få att även alla seriösa får dåligt rykte.. Om man ser tex "fuskbyggarna" så inser man ju att det behövs strängare regler! Ska visst till väldigt mycket innan man får näringsförbud!

Det är inte bara "kunden" som har nytta av skriftliga avtal det gäller i minst samma mån företagen, där jag numera huserar skriver vi ALLTID avtal oavsett hur obetydliga jobben är. Och tro mig alla tjänar på det, inget bråk om vad som överenskommits eller vad som ska göras. Och när motparten försöker med nått "trix" finns allt på papper. Ni ska veta att det finns minst lika många köpare som är "idioter" som säljare som är "idioter", jag har minst en i månaden som försöker alla "trix" för att slippa betala jobb som han/hon har beställt.

elmont skrev:
Det är inte bara "kunden" som har nytta av skriftliga avtal det gäller i minst samma mån företagen, där jag numera huserar skriver vi ALLTID avtal oavsett hur obetydliga jobben är. Och tro mig alla tjänar på det, inget bråk om vad som överenskommits eller vad som ska göras.
Jag håller absolut med. Finns allt på papper innan jobbet startar och man också har en överenskommelse att alla tillägg och ändringsarbeten ska tas skriftligt så har man nog gjort en hel del från både företagaren och kunden för att slippa tjafs och bråk om vad som ingår, priser och vad som eventuellt tillkommit under arbetets gång som inte ingått i den ursprungliga offerten/avtalet.

Jag tror att det elmont tar upp är ett väldigt bra initiativ att som företagare alltid se till att ha ett avtal oavsett storleken på jobb. Många kunder tror jag kan tycka det känns lite besvärande att kräva ett avtal eftersom man till viss del då känner att man ifrågasätter företgagaren och inte riktigt litar på honom/henne. Sen tror jag att det är bra för kunden att svart på vitt se vad man har beställt och företagaren slipper kunder som i efterhand börjar ifrågasätta både det ena och det andra. Då är det väldigt enkelt att bara peka på avtalet och vad man kommit överens om innan arbetet startade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.