Jag kommer montera 10st 230V 50W halogendownlight (spotlights) i entre och hall.

Dessa vill jag manövrera från 3 platser, med dimmer.

Min tanke var då att sätta en dimmer och två stycken återfjädrande tryckknappar.
Men jag lyckas inte hitta någon sådan dimmer i den effekten...

Hur fungerar det med bi-apparat?

Någon med något förslag?

Många rekommendera att man bara belasta dimmern med 75-80% av vad den klarar. Tror inte det finns dosdimmrar för så hög effekt...? (Har bara kollat lite snabbt).

Och ett litet förtydligande är ju att jag vill kunna dimra på de tre platserna, men det var väl lite underförstått då...
Annars finns det ju dimmer för dem effekterna om man kör med vanlig trappkoppling och sedan bara möjlighet att dimra på en plats....

Tack för tips!

Dock så kanske jag går ner på 35W per armatur istället.. vi får se...

Fyller på min egen tråd med en ny fråga.

Om man har en dinskenemonterad dimmer (Garo GDW 1000W), avsedd för impulsstyrning, vilka färger skall man ha till brytarna.
Brun känns lite sisådär (obruten fas) då impulsen i det här fallet skall in på anslutning a och b på dimmern.
Anslutning a och b på dimmern kanske inte ens kör 230V? Förväxlingsrisk?

Eller ska man ta valfri tändtrådsfärg?

Är inte LED ett alternativ???

Nja, eller jo, om jag skulle få tag i en vettig armatur och vettiga lampor utan att behöva leta ihjäl mig...
Har läst här på forumet om att vissa leverantörer har de bästa dioderna osv osv... men hur fasen vet man att lampan man köper (som gärna ska sitta i nån standardsockel) kommer från en "bra" leverantör?

Jag orkar inte riktigt engagera mig i det på djupet, finns rätt mycket att hålla reda på vid nybygge på egen hand... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.