Hej
Vilka är de mest vanliga anledningarna för att man ska byta ut gammal el/elcentral? Har köpt ett hus med både gammal och ny el. Se bild av elcentralen. På ett ungeför, vad kostar utbyte av gammal el/elcentral. Huset har 7 rum, kök, källare!

gingpa

• P1000171-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där borde du absolut byta.
Pris, 3-10 000 kr kanske beroende på centralens storlek och kvalitén på normapparaterna.

//Patrik

Mikael_L
gingpa skrev:
Hej
Vilka är de mest vanliga anledningarna för att man ska byta ut gammal el/elcentral?
- Att centralen/installationen är så gammal och sliten att den blivit farlig.
- Att man vill utöka installationen med fler uttag osv
- Att man tycker en modern central med en massa vippor ser snyggare ut.
- Att man tror att en modern central är bättre än en gammal
- Att man vill utöka med några JFB, kopplingsur, extra elmätare osv, och det blir mer praktiskt och prydligt med ett antal extra prylar i en stor normkapsling ist för en massa extra smålådor.
- Att man bestämt sig för att flytta centralen av någon anledning, ofta att den är i vägen vid ombyggnad.

Mikael_L
Patrik, kunde du inte dragit till med 1000:- till 25.000:- för att vara säker ... :D

edit:
Det går aldrig på så lite som 3000:- ... ;)
Då får man inte så mycket mer än materialet. Det börjar väl på 4-5000 ca.
Men behöver inte bli så väldigt mycket mer ifall du har en ofantlig tur med att alla ledningar räcker till i längd och inget krånglar sen JFB kom med i leken ...

Redigerat:
Mikael_L
I dina kläder skulle jag inte byta nu direkt,.
Utan jag skulle börja med bo in mig i huset lite, och låta tankar på ev ombyggnationer sätta sig samt elbehoven nu och i framtiden, dvs var man vill ha fler uttag och brytare.
Sen ta allt vid en mer övergripande elrenovering lite senare.

O
Patrik_Hed skrev:
Det där borde du absolut byta.
Varför? Vad tycker du att det är för fel på den?

Jag håller med Mikael. Är det den inte farlig finns det ingen anledning att byta den. Bo in dig ett tag i huset. Sen när det blir dags att renovera kök, badrum eller något annat och du ändå måste göra elarbeten så tar du det samtidigt. Installation av jordfelsbrytare, byte av gamla ledningar eller komplettering med jordledare till ojordade grupper, nya grupper till extra uttag/spis/kyl/tvättmaskin/torktumlare/etc.

Jag har inte tänkt byta ut centralen direkt utan göra som ni säger "bo in mig" först och se vad som ska prioriteras. Enligt besiktningsman är elcentralbyte inget som hastar. Det går väl bra att installera jordfelsbrytare utan att byta central?

Redigerat:
O
gingpa skrev:
Vad betyder förkortningen JFB? Det går väl bra att installera jordfelsbrytare utan att byta central?
JFB = Jordfelsbrytare.

Oftast går det bra att installera i en gammal central. Ibland kräver det lite mer arbete och i undantagsfall är det praktiskt taget omöjligt utan stora ombyggnationer.

En JFB är trots namnet inte kopplad till jord. Istället så kopplar man in fas (spänningsförande) och nolla (inte spänningsförande) och sedan jämför den att lika mycket ström som kommer in genom den ena tråden faktiskt kommer tillbaks genom den andra. Gör den inte det så har den tagit vägen någon annanstans och då är det fel. En vanlig JFB tolererar en skillnad på 30mA innan den bryter.

I en elcentral finns det "skenor" som man ansluter allt på. En skena för jord, en för varje fas och en för nollan. I riktigt gamla centraler används samma skena för nolla och jord. I lite nyare centraler så är de olika men sammankopplade med en liten skruv (nollskruven) eller en bygel. I moderna centraler är de helt separerade.

En jordfelsbrytare kopplas mellan huvudbrytaren och skenorna. Från huvudbrytaren går nolla och faserna in i JFB. Sen går de ut ifrån JFB till respektive skena. Om då nolla och jord är samma skena så är både in och utgång på JFB ansluten till samma ställe och det blir helt galet. De måste alltså vara separerade och inte anslutna till varandra.

I en central med nollskruv lossar man helt enkelt skruven och så det löst.

I en äldre central sitter oftast jordanslutningarna som en extra plint ("sockerbit i metall") direkt på nollskenan. Då byter man den mot en ny plint som är isolerad. Det är snabbt gjort och så blir skenorna separerade. Har man otur är det verkligen en och samma skena. Då måste en ny monteras. Om det då redan är trångt i centralen kan man råka ut för att det helt enkelt inte får plats. Då "går" det inte och man tvingas byta till en helt ny central.

Andra saker som kan göra att man måste byta till en ny central är om man vill ha flera jordfelsbrytare eller har en komplicerad central. Man behöver nämligen separata noll- och fasskenor efter alla jordfelsbrytare och det kan lätt bli trångt.

Förutom problem i själva centralen kan dåliga ledningar behöva bytas vilket ger merarbete utanför själva centralen. Skadade kabler eller dåliga anslutningar kan göra att lite ström "läcker" till jord, via vattenrör eller bara omvandlas till värme.

O
Glömde säga det att när man väl separerat skenorna så kan man antingen sätta en liten kapsling utanför den gamla centralen kant i kant och montera sina jordfelsbrytare där, eller så sätter man dem direkt i den gamla om det finns plats.

http://www.byggahus.se/forum/el/179019-nytt-proppskap.html

Samma frågeställning, med massa bra svar.

I övrigt så håller jag med om att den där centralen bör du byta så fort som möjligt (så att du kan montera JFB).

Blir lite dyrare dock eftersom du dessutom måste köpa en mätartavla eller flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp.

Redigerat:
Ta det lungt med ev byte, kompl med JFB så länge.....när du väl ska bygga om så kanske den nya centralen kan sitta på ett annat ställe och på det viset kan man göra den nya installationen samtidigt som den bef fungerar.

Jag ser tre tänkbara faror med den elanläggningen.

Om du har barn eller liknande som inte vet vad man inte bör pilla på så finns en viss fara i att ledningarna är synliga till/från apparaterna på den vänstra "tavlan".

Huvuströmbrytaren kanske inte är jättebra efter alla år. Nån annan som har bättre koll får gärna fylla i med nåt vettigt här. Den kanske är bra?

Ledningarna kan vara gamla "mossiga" som inte är plastisolerade. Så länge man inte rör något så är de inte särskilt farliga men om man börjar röra installationen så kan isoleringen smulas bort.

Här har du en kanske dold kostnad vid byte av central - ledningarna från centralen till olika delar av huset kanske är "antika" och börjar rasa sönder så fort man rör centralen. Då blir det i princip byte av hela elsystemet i absolut värsta fall.

Centralen uppe till höger kan du ha i hur många år som helst, den sitter nog högt nog för att barn inte ska pilla på den och den är i stort sett outslitbar...

yxis skrev:
Jag ser tre tänkbara faror med den elanläggningen.
viss fara i att ledningarna är synliga till/från apparaterna på den vänstra "tavlan".

Ledningarna kan vara gamla "mossiga" som inte är plastisolerade. Så länge man inte rör något så är de inte särskilt farliga men om man börjar röra installationen så kan isoleringen smulas bort.
QUOTE]

När vi besiktigade huset observerade jag också faran med ej isolerade ledningar. Måste se till att centralen får en kåpa tills den eventuellt ska bytas.

Elledningarna är till viss del utbytta för vi kunde se att det gick plastade kablar till lamputtagen.

Tror att jag kontaktar elektriker tämligen omgående och får offerter.

Kontakta snickaren för att få en offert på att bygga in centralen i ett barnsäkert skåp istället ;)

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.