9 837 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Löda FK?
Sida 1 av 4
Är det ok eller har det varit ok att löda fk för att göra en förgrening?
Hittade en grej som jag tycker ser skum ut när jag rev ut ett rum som ska renoveras, allt ser lika gammalt ut så jag tror att allt är sen huset byggdes 1965, det var draget ett par varv eltejp runt skarven.
Dosornas fastsättning kunde varit bättre, det har varit ett elutg till hö o det har alltid suttit lite löst, nu vet jag varför

Hittade en grej som jag tycker ser skum ut när jag rev ut ett rum som ska renoveras, allt ser lika gammalt ut så jag tror att allt är sen huset byggdes 1965, det var draget ett par varv eltejp runt skarven.
Dosornas fastsättning kunde varit bättre, det har varit ett elutg till hö o det har alltid suttit lite löst, nu vet jag varför

Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Textilkablarna som var FK:ns föregångare löddes i skarvarna så det var nog någon konservativ installatör som kopplade ihop det där, FK har vad jag vet alltid skarvats med klämmor av olika slag.
Om det är eller har varit tillåtet/förbjudet att löda FK vet jag däremot inte.
Om det är eller har varit tillåtet/förbjudet att löda FK vet jag däremot inte.
I övriga huset har jag bara stött på torix för övrigt, kan ju kanske vara att elektrikern tyckte att det blev för trångt med en torix i dosan?
Eller fan vet, det kan faktiskt vara så att de kom på att de ville ha ett elutg där efter fk var dragen, så istället för att dra i en ny längre fk så valde de att skarva o löda?
Den vita nollan passerade ju dosan obruten tidigare på väg upp till takdosan o det fanns nog inte kabel nog att få till en torixskarv.
Eller fan vet, det kan faktiskt vara så att de kom på att de ville ha ett elutg där efter fk var dragen, så istället för att dra i en ny längre fk så valde de att skarva o löda?
Den vita nollan passerade ju dosan obruten tidigare på väg upp till takdosan o det fanns nog inte kabel nog att få till en torixskarv.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vi har ett fritidshus med elinstallationer från 1955. Det är FK med lödda kopplingar, och riktigt konstnärligt lindade med eltejp (textilvarianten).
Var nog OK med spikade dosor förr. Mina föräldrar köpte 1971 ett nybyggt radhus och där så alla dosor ut sådär, men när de byggde till 1975 var det inte OK att spika i dosorna.
När jag tänker efter så måste det nog varit okej med tanke på att det inte verkar finnas nåt annat sätt att fästa dosorna (förutom att de bara kan sitta "i kläm" mellan vad som är bakom dem och väggskivan).
Aha, intressant. 1955 verkar vara precis i skarven mellan FK och de äldre textilkablarna, som jag aldrig sett annan än lödda.hempularen skrev:
Ett rikigt pionjärfritidshus!
Spara utrymme, och om en kabel som passerar en dosa är "för kort" så kan man iofs skala bort isoleringen utan att kapa kabeln och på så vis ansluta ytterligare en ledare utan att ledningen blir kortare. Krystat...
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Dagens "trådlösa" lödkolvar blir varma på några 10-tal sekunder så vad skulle det spela för roll? Min butandrivna pennlödkolv blir lödvarm på ca 30 sekunder, min batteridrivna lödpenna blir varm inom 10 sekunder.spik99 skrev:
