Det är dags att bestämma placering för uttag och brytare i utbyggnaden. I resten av huset sitter uttag och brytare på 300 resp 1200 mm (från 1968).
Modern standard är väl 200 resp 1000 mm.
Finns det några argument jag inte har tänkt på för att endera köra vidare på samma eller byta till moderna mått?

Med vänlig hälsning,
Magnus

Svårt att veta vad du tänkt på?

Det enda jag kan komma på med lägre placering av brytare är att barn lättare kan tända och släcka.

Om ni skall ha "öppet" mellan den gamla och nya delen hade jag satt enligt gamla standarden så man inte ser att brytare sitter på olika höjd. Men är det stängt mellan delarna hade jag kört på nya höjden då den är lite mer ergonomisk i mitt tycke.

Vi har inte byggt till men dragit ny el i hela huset.
Eftersom vi inte ville flytta alla gamla dosor i dom väggar vi behöll och numer har öppen planlösning så behöll vi det gamla måttet där man kan se både ny och gammal installation annars hade det sett underligt ut. Men i t.ex toalett där man bara ser installationen i det rummet satte vi med den nya standarden så barn lätt når brytaren.

I takt med att jag renoverar så låter jag också byta till nya standardhöjder, men det har nackdelar - den "gamla" höjden sitter i ryggmärgen (och än så länge i de flesta rummen), så man famlar ofta med handen på fel höjd. På så sätt är det bättre med en enhetlig höjd i huset.

ullberg
Jag gillar inte den nya standarden med uttag på 200, jag har kraftiga socklar, 21x120 och då blir det nästan som sockeluttag. Därför satte jag uttagen enligt gammal standard. Om jag valde att vara konsekvent eller om jag körde ny standard på brytarna minns jag inte, jag har hur som helst väldigt få klassiska brytare då jag kör KNX (så fick man det sagt också ;) )

/U

Jag lutar åt att behålla gamla standarden även i nya delen just för att få det enhetligt. Man kommer visserligen inte att se uttag och brytare mellan husets delar, men den gamla höjden lär ju ha fastnat i ryggmärgen. Jag tycker dessutom att 1000mm känns alldelens för lågt, men det är förståss en vanesak.

Att barnen får svårare att nå 1200 mm är ett argument mot, men innan de når upp är det kanske ingen större fördel förknippat med att de fritt kan tända och släcka heller...

Om brytarna får sitta kvar får nog uttagen det också, i ett försök att vara konsekvent.

Moderna brytare med sina stora vippor är också lättare att slå av/på än de äldre små, så även om brytarna sitter för högt för barnen så kan barnen lättare hoppa för att peta till brytaren på en modern brytare än en gammal brytare ;)

Jag tycker 250mm på uttag är lagom. Brytarna ser jag mer som tycke och smak, men i vanliga fall följer jag befintliga höjder.

Vad som kan vara värt å tänka på för ergonomins skull är att under brytaren sätta ett enkelt uttag för dammsugaren, så slipper man böja sig ner, alla blir vi ju gamla...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.