2 401 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Intressant koppling till lampa
Var och tittade på installationen in svågerns nyinköpta hus idag. Säljaren har redan tidigare erkänt att det inte är någon "riktig elektriker" som varit inblandat vilket föranledde denna lilla "besiktning".
Kopplingen i fråga är till en belysningsarmatur. Armaturen har två FK kopplade till fas-stiftet i plinten vilket tilldrog sig vår uppmärksamhet. De två ledarna visade sig gå till var sin strömbrytare och sedan vidare till centralen där de var anslutna till samma säkring. Alltså, samma grupp delas upp i två "vägar" fram till armaturen. Funktionen blev som ni förstår att vilken som helst av de båda brytarna gick att använda för att tända lampan, men båda måste vara avstängda för att släcka. Ett misslyckat försök till trappkoppling kan man tänka.
Frågan är om det är farligt på något sätt eller om det rent av är en regelmässig inkoppling?
En annan fråga är om det är okej att köra FK från skåpet i ett VP-rör som mynnar ut i en ytterbelysningsarmatur. Jag har tidigare bara sett EKK i rör till ytterbelysningar. Så är det nämligen till samtliga ytterbelysningar samt till ett uttag utomhus.
Kopplingen i fråga är till en belysningsarmatur. Armaturen har två FK kopplade till fas-stiftet i plinten vilket tilldrog sig vår uppmärksamhet. De två ledarna visade sig gå till var sin strömbrytare och sedan vidare till centralen där de var anslutna till samma säkring. Alltså, samma grupp delas upp i två "vägar" fram till armaturen. Funktionen blev som ni förstår att vilken som helst av de båda brytarna gick att använda för att tända lampan, men båda måste vara avstängda för att släcka. Ett misslyckat försök till trappkoppling kan man tänka.
Frågan är om det är farligt på något sätt eller om det rent av är en regelmässig inkoppling?
En annan fråga är om det är okej att köra FK från skåpet i ett VP-rör som mynnar ut i en ytterbelysningsarmatur. Jag har tidigare bara sett EKK i rör till ytterbelysningar. Så är det nämligen till samtliga ytterbelysningar samt till ett uttag utomhus.
Faktum är att det mesta ser riktigt bra ut. Troligen har tidigare ägare gjort allt själv, han ville skriva sig fri och tog därför upp det vid försäljningen. Det kommer säkert att bli en besiktning av en fackman också.
Vi gick igenom en hel del idag, rent utseendemässigt ser det otroligt bra ut. Inte för att jag är något proffs men en del har man ju sett genom åren. Avsikten med dagens aktivitet var att kolla så att det inte var livsfarligt. Vi gjorde några isolationsmätningar samt kontrollerade att jord var ansluten överallt. Kollade också vilka grupper som gick genom JFB.
Jag blev nyfiken på nämnda koppling eftersom jag egentligen inte kan se varför det borde vara otillåtet. Det faktum att jag aldrig har sett det innan är ju en extremt tydlig indikation på att det är regelvidrigt eller åtminstone inte praxis, men var i ligger risken? Funktionsmässigt är det ju givetvis kass, men bortsett från det.
En annan sak var att två grupper gick i samma VP (separat PE och neutral). Det trodde jag var otillåtet men det är tydligen helt ok fick jag lära mig för ett tag sedan (här på forumet).
Vi gick igenom en hel del idag, rent utseendemässigt ser det otroligt bra ut. Inte för att jag är något proffs men en del har man ju sett genom åren. Avsikten med dagens aktivitet var att kolla så att det inte var livsfarligt. Vi gjorde några isolationsmätningar samt kontrollerade att jord var ansluten överallt. Kollade också vilka grupper som gick genom JFB.
Jag blev nyfiken på nämnda koppling eftersom jag egentligen inte kan se varför det borde vara otillåtet. Det faktum att jag aldrig har sett det innan är ju en extremt tydlig indikation på att det är regelvidrigt eller åtminstone inte praxis, men var i ligger risken? Funktionsmässigt är det ju givetvis kass, men bortsett från det.
En annan sak var att två grupper gick i samma VP (separat PE och neutral). Det trodde jag var otillåtet men det är tydligen helt ok fick jag lära mig för ett tag sedan (här på forumet).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag kan inte se att det finns någon regel emot denna parallella "trappkoppling" annat än rent allmänna regler om överskådlighet etc. Denna koppling är ju ingenting man förväntar sig.
Sedan är det inte alls säkert att två grupper i samma rör är ok. Rent allmänt så är det tillåtet (även om det bör undvikas), men då ska man dimensionera efter 4 belastade ledare också. Är röret infällt, grupperna har arean 1.5 mm² och skyddas av en 10 A diazed så går det inte! En 10A dvärg är dock enligt reglerna.
Sedan är det inte alls säkert att två grupper i samma rör är ok. Rent allmänt så är det tillåtet (även om det bör undvikas), men då ska man dimensionera efter 4 belastade ledare också. Är röret infällt, grupperna har arean 1.5 mm² och skyddas av en 10 A diazed så går det inte! En 10A dvärg är dock enligt reglerna.
Alla obrutna faser är svarta i anläggningen utom det till elementen (2-fas) där brun, svart och grå har använts för L1-L3. Det kanske är okej, men det normala är väl att brun används till enfas grupper? Det skall tilläggas att det är relativt nydraget, kåken renoverades 03 så jag antar att elen gjordes samtidigt.
Rätt trångt med sex FK i ett 16mm också. I detta fall är det en dvärg så det bör vara okej "by design" utan att räkna vidare på det. Men borde han inte kostat på sig att ha olika färger på fasledarna? Eller gör man inte så? Det hade ju iof också varit lite konstigt eftersom det är två enfas grupper och inte en tvåfas-grupp. Hur brukar man göra?
Rätt trångt med sex FK i ett 16mm också. I detta fall är det en dvärg så det bör vara okej "by design" utan att räkna vidare på det. Men borde han inte kostat på sig att ha olika färger på fasledarna? Eller gör man inte så? Det hade ju iof också varit lite konstigt eftersom det är två enfas grupper och inte en tvåfas-grupp. Hur brukar man göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Många har nog fortfarande ett stort lager svart FK liggande...
Vad man brukar göra är att göra en tvåfasgrupp. Då blir det bara 4 ledare i röret, och dessutom bara 3 belastade ledare vilket tillåter 10 A diazed.
Vad man brukar göra är att göra en tvåfasgrupp. Då blir det bara 4 ledare i röret, och dessutom bara 3 belastade ledare vilket tillåter 10 A diazed.
Jag har plöjt din utmärka utredning på Fluxio Bo:
http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
Som amatör har jag ändå lite svårt att ta till mig det helt och hållet. Är det rent resistiva laster är det enkelt att förstå varför nollan tål detta. Men när det handlar om uttag (som hos svågern) så känns det lite riskabelt att anta att det är resistivt.
Jag har själv en lite jobbig upplevelse från en installation i mitt förra hus. Det var en tvåfasgrupp som matade TT och TM. Vid ett tillfälle blev nollan så varm i en dosa så att den brann av. Det blev en gedigen rökutveckling kan jag säga. Nu kan jag ju omöjligt säga om det handlade om en dåligt dragen koppling, oxid eller liknande som skapade en övergångsresistans (kanske troligt) eller om impedansen från maskinerna gav en last med stor reaktiv del som ledde till överlast.
http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
Som amatör har jag ändå lite svårt att ta till mig det helt och hållet. Är det rent resistiva laster är det enkelt att förstå varför nollan tål detta. Men när det handlar om uttag (som hos svågern) så känns det lite riskabelt att anta att det är resistivt.
Jag har själv en lite jobbig upplevelse från en installation i mitt förra hus. Det var en tvåfasgrupp som matade TT och TM. Vid ett tillfälle blev nollan så varm i en dosa så att den brann av. Det blev en gedigen rökutveckling kan jag säga. Nu kan jag ju omöjligt säga om det handlade om en dåligt dragen koppling, oxid eller liknande som skapade en övergångsresistans (kanske troligt) eller om impedansen från maskinerna gav en last med stor reaktiv del som ledde till överlast.
En TT och en TM på två olika faser och gemensam nolla ger ALDRIG så höga strömmar i nollan så att det ska orsaka några problem. Dom laster som finns i TT o TM är till allra största delen resistiva, dvs värmeelementen i resp maskin. Det övriga lasterna är bara marginella.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Att nollan brann av just i en dosa tyder ju på dålig kontakt snarare än överbelastning av nollan. Det är en av nackdelarna med trefasgrupper - det kräver lite extra omsorg i utförandet då brott på just nollan kan ge bortemot huvudspänning över någon apparat.
Det kan säkert ha blivit en övergångsresistans i dosan på grund av dåligt dragen nolla (skruvplint). Det var lite svårt att avgöra i efterhand
Den gången var det dock ingen hemmapulare som varit framme, så mycket kan jag säga. Jag hade betalat bra för den installationen.
Om jag fattar detta med att omvandla två 1-fas grupper till en 2-fas grupp: Om de båda 1-fas grupperna matas från olika faser så kan det väl aldrig bli varmare i röret än vad det hade blivit med en 2-fas grupp? Skillnaden blir ju i så fall bara att man har en nolla extra vilket knappast kan ha några andra nackdelar än att det blir lite mycket ledningar i röret.
Om jag fattar detta med att omvandla två 1-fas grupper till en 2-fas grupp: Om de båda 1-fas grupperna matas från olika faser så kan det väl aldrig bli varmare i röret än vad det hade blivit med en 2-fas grupp? Skillnaden blir ju i så fall bara att man har en nolla extra vilket knappast kan ha några andra nackdelar än att det blir lite mycket ledningar i röret.
Det flyter mer ström i två enfasgrupper än i en tvåfasgrupp, strömmen i enfasgrupper är lika stor i fas som nolla (strömm i 4 ledare), i en tvåfasgrupp blir strömmen i nollan mindre än strömmen i bägge faserna (ström i 3 ledare men mindre i nollan)
Ja, jag tänkte fel. Nollorna går ju inte till samma last, då hade det ju varit en 2-fasgrupp med överdimensionerad jord och nolla och inte två 1-fasgrupper. Så länge det blir någon fasförskjutning ö h t (och är det rent resistivt blir det ju 120°) så kommer det ju alltid att bli lägre ström i en gemensam nolla än i två separata.
I specialfallet 3-fasgrupp med samma lastförhållanden mellan alla faser blir det ju ingen ström alls i nollan.
I specialfallet 3-fasgrupp med samma lastförhållanden mellan alla faser blir det ju ingen ström alls i nollan.
I fallet med den avbrunna nollan i en dosa så skulle jag nog snarast säga att om det var en utanpåliggande dosa så med typ "kulo-skruvplint" så lär nog plinten snarast ha utgjort lite extra kylning än ha gett lokal överhettning.
Jag har kanske dragit anekdoten förut men för 20+ år sen så gjorde jag en fulinstallation i en släpkärra. Efter att ha bytt gamla bakljus/positionsljus med trasiga glas o.s.v. så monterade jag upp de gamla utan glas inne i skåpet och monterade en vanlig utanpåliggande väggströmbrytare (egentligen för 230V AC). För att kunna köra belysningen i skåpet utan att ha parkeringsljus påslaget på inkopplad dragbil, men också kunna köra från bil som inte har "konstant 12V" anslutet, så satte jag två dioder för att strömmen skulle kunna gå både från "bakljus"-matningen och "konstant 12V"-matningen. Jag tänkte inte på att vanliga 1N4007 bara är specade till 1A vilket var för klent när jag körde fyra lampor (minns inte vilken effekt som kördes, kanske 2*5W + 2*21W, kanske 2*10W + 2*21W eller nåt sånt). Dioderna skruvades i en klassisk porslins-kulo-dosa och det verkar som om plintarna i dosan ihop med porslinets värmeledningsförmåga såg till att kyla dioderna såpass att de överlevde
Jag har kanske dragit anekdoten förut men för 20+ år sen så gjorde jag en fulinstallation i en släpkärra. Efter att ha bytt gamla bakljus/positionsljus med trasiga glas o.s.v. så monterade jag upp de gamla utan glas inne i skåpet och monterade en vanlig utanpåliggande väggströmbrytare (egentligen för 230V AC). För att kunna köra belysningen i skåpet utan att ha parkeringsljus påslaget på inkopplad dragbil, men också kunna köra från bil som inte har "konstant 12V" anslutet, så satte jag två dioder för att strömmen skulle kunna gå både från "bakljus"-matningen och "konstant 12V"-matningen. Jag tänkte inte på att vanliga 1N4007 bara är specade till 1A vilket var för klent när jag körde fyra lampor (minns inte vilken effekt som kördes, kanske 2*5W + 2*21W, kanske 2*10W + 2*21W eller nåt sånt). Dioderna skruvades i en klassisk porslins-kulo-dosa och det verkar som om plintarna i dosan ihop med porslinets värmeledningsförmåga såg till att kyla dioderna såpass att de överlevde
Klicka här för att svara
