Hej!
Bygger i egen regi och har tidigare varit ganska säker på placeringen av normcentralen till elen, men börjar nu tycka att jag får för mycket saker i väggarna vid teknikutrymmet. I teknikutrymmet i tvättstugan kommer det att finnas värmepump, ack tank, golvvärmefördelare, inkommande vatten, inkommande fiber, Multimediacentral. Till detta kommer dessutom ventilationen och en avloppsstam+ vatten till ovanvåningen.
Kan det vara en lämplig placering att fälla in normcentralen i väggen under trappan (rött kryss), mellan garderoberna? (trappan är alltså stängd så vi får förvaring inunder.) Tanken är att sätta det yttre elskåpet inne i carporten som är strax utanför ytterdörren så denna lösning ger kortare väg och mer centrerat i huset.
Bygger i egen regi och har tidigare varit ganska säker på placeringen av normcentralen till elen, men börjar nu tycka att jag får för mycket saker i väggarna vid teknikutrymmet. I teknikutrymmet i tvättstugan kommer det att finnas värmepump, ack tank, golvvärmefördelare, inkommande vatten, inkommande fiber, Multimediacentral. Till detta kommer dessutom ventilationen och en avloppsstam+ vatten till ovanvåningen.
Kan det vara en lämplig placering att fälla in normcentralen i väggen under trappan (rött kryss), mellan garderoberna? (trappan är alltså stängd så vi får förvaring inunder.) Tanken är att sätta det yttre elskåpet inne i carporten som är strax utanför ytterdörren så denna lösning ger kortare väg och mer centrerat i huset.
Du kan ju sätta centralen precis var du vill så länge det håller rätt IP-klass. Sen är ju vissa ställen lämpligare än andra med tanke på lättåtkommlighet men jag föreslår att du tar ett snack med din elektriker så har h*n säkert någon bra idé.
Multimediacentralen är kanske också lämpligt att placera där du får kortast ledningar.
Det kan kanske vara värt att fundera på om det finns nån teoretisk möjlighet att carporten byggs om till ett garage/förråd nån gång i framtiden, och vad elleverantören tycker om att mätarskåpet då blir inbyggt.
Det kan kanske vara värt att fundera på om det finns nån teoretisk möjlighet att carporten byggs om till ett garage/förråd nån gång i framtiden, och vad elleverantören tycker om att mätarskåpet då blir inbyggt.
Fast en vägg mellan tvättstuga och WC/Dusch låter å andra sidan som en vägg man river ut ifall man vill ha ett tokstort badrum och flyttar tvätteriet till annan plats, och/eller har tvätteriet inne i det större badrummet. Eller?
Sorry att jag hittar fel i alla resonemang hela tiden, även fel som inte finns på riktigt
Sorry att jag hittar fel i alla resonemang hela tiden, även fel som inte finns på riktigt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ett tips är att försöka att inte placera den så att det finns risk att det kommer staplas en massa grejer framför den.
Ska man hårddra det så ska det egentligen vara 80 cm fritt utrymme framför centralen.
Och sedan så bör du hitta en placering så att du kan ha både el- och mediacentral på samma ställe.
//Patrik
Ska man hårddra det så ska det egentligen vara 80 cm fritt utrymme framför centralen.
Och sedan så bör du hitta en placering så att du kan ha både el- och mediacentral på samma ställe.
//Patrik
Vad är den stora fördelen med att ha dessa på samma ställe? Riskerar det att bli kors å tvärskänsla annars, det kan jag förstå. Multimediacentralen i teknikdelen möjliggör placering av server och fiberanslutningen gemensamt.
Jag misstänkte att det fanns någon regel på åtkomst, men djupet är inget problem under trappan. Får centralen långt ut mot dörren så ska den inte bli blockerad.
Jag misstänkte att det fanns någon regel på åtkomst, men djupet är inget problem under trappan. Får centralen långt ut mot dörren så ska den inte bli blockerad.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Varför skulle man behöva ha de bredvid varandra? De har ju ingenting gemensamt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Att ha allt elektriskt samlat på ett ställe är tjusigt. 
Men visst, har man ett eget teknikrum så kanske den är mer lämpad där.
Men visst, har man ett eget teknikrum så kanske den är mer lämpad där.
