Jag ska byta eluttag till lampor i taket i mitt hus då de idag har vanliga eluttag och ej "lamputtag".

I samband med detta ska jag även koppla in trådlös brytare (Julas "ANSLUT") bakom uttaget vilket gör att det är viktigt att fas är fas och nolla är nolla så den bryter fasen..

Då jag ej har jordade uttag kan jag ej mäta mellan jord och fas osv.

När jag hade skruvat ur säkringen för rummet och sedan skruvat ur uttaget ser jag att färgvalen på de två kablarna är "brunsvart" och gul. Huset i frågan är byggt 1963.

Den brunsvarta skickas även vidare i väggen (till ett annat takuttag tippar jag på då en knapp kontrollerar två uttag) men inte den gula kabeln.

Nu till huvudfrågan:
Vilken testmejsel rekommenderas? Kjell har LÄNK, finns även en på ÖB som klarar mellan 100v och 500v.

Eller rekommenderar ni kanske istället en spänningsmätare?

Tack på förhand.

Redigerat:
Vilken sådan testpenna som helst duger nog för att kolla vilken som är fas.

Tänk på att med anslut-fjärrströmbrytarmottagarna verkar du inte kunna använda dina vanliga lampknappar längre.

Om du lyxar till det med Nexas mottagare och monterar den bakom ordinarie strömbrytare så kan du även använda dem:
http://www.jula.se/infalld-mottagare-408045

Kostar 199:- istället för anslut för 79/99:-, fast då slipper du köpa en väggmonterad sändare istället för strömbrytarna du har nu.

Om du istället ändå inte tänkt använda nuvarande strömbrytare så kan du väl lika gärna sätta stickproppanslutna mottagare?

yxis skrev:
Tänk på att med anslut-fjärrströmbrytarmottagarna verkar du inte kunna använda dina vanliga lampknappar längre.

Om du lyxar till det med Nexas mottagare och monterar den bakom ordinarie strömbrytare så kan du även använda dem:
[länk]

Kostar 199:- istället för anslut för 79/99:-, fast då slipper du köpa en väggmonterad sändare istället för strömbrytarna du har nu.

Om du istället ändå inte tänkt använda nuvarande strömbrytare så kan du väl lika gärna sätta stickproppanslutna mottagare?
Mycket bra tanke! Huvudproblemet och anledningen till att jag behövde köra trådlöst var p.g.a att det är 4 lamputtag i rummet men enbart 2 strömbrytare (en knapp tänder två uttag). Jag vill kunna kontrollera alla fyra separat.

Så som jag gjort det är att sätta in en infälld mottagare i varje uttag och koppla ur strömbrytaren så tändtrådarna alltid är på. Har även köpt två trådlösa kronbrytare och en dubbel ram som kommer sitta vid samma ställe och täcka hålet där tidigare brytare satt.

Hade det varit en snygg original strömbrytare hade jag kört på din idé helt klart :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.