Hej,
Jag vill fjärrstyra min värme i stugan som går på 380 volt.
Men de fjärrstyrningsswitchar jag hittar, typ Nexa, tål bara 220.Någon som har en bra lösning?

Rune

Nexa har såvitt jag vet bara prylar som kan styra max 1000W dessutom, du vill kanske styra mer än en radiator?

Du får ordna en koppling med en kontaktor för 3 fas som du styr med ex. en Nexa enhet. En lokal elektriker kan säkert hjälpa dig.

Tack.
2300 har Nexa enheter som tar och utomhus för 3500. Så en 3-4 radiatorer kan man säkert lägga på.
Tack för tipset. Skall höra med en elektriker.

Tänk på att effekten på dom flesta nexa-mottagarna är angiven för glödljus. Om du nu skulle få för dig att styra 1-fas radiatorer så läs på om effekten i produktbladet.

Men för övrigt håller jag med hemmapularen, låt nexa-mottagaren dra en 3-fas kontaktor. Välj då en inbyggnads-mottagare. Då det inte är lämpligt att kombinera en fast ansluten kontaktor med en stickpropp-ansluten mottagare.

Och vid användning av en kontaktor spelar effekten ingen roll på mottagaren, då den endast drar spolen i kontaktorn. Utan kontaktorn, ledningar och säkringar ska vara dimensionerade efter förbrukning på den aktuella lasten

Exempel på kontaktor:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161194313

"Ljudlös manöverspole" är ett klart +++ i bostad!

Effekten på mottagaren spelar iofs viss roll, den måste fungera med så LITE effekt som kontaktorns spole drar. Givetvis så får det inte vara en dimmerutgång.

Jag tror att alla Nexa med reläutgång borde fungera, åtminstone om de har uttag som man måste ansluta nollan till.

ok, fattar.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.