2 536 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Livslängd lågenergilampor (lysrörslampa)
Sida 1 av 2
Jag kunde inte hitta någon tråd om detta...
Jag bytte en av mina utelampor häromdagen. Räknade lite på livslängden då jag spontant tyckte den var kort. Nu vet jag inte riktigt när den inhandlades, gissningsvis 3,5-4 år sedan. Det var en med inbyggd ljussensor. 4 år, 12/dag ger 17520h, dvs ganska nära 20000h som det ofta talas om, men inte över. Om det var tre år sedan så har den lyst ca 13000h, dvs inte godkänt.
Min andra utelampa bytte jag i våras, den hade bara lyst i tre år och var dessutom ingen budgetlampa.
Min uppfattning är spontant att livslängderna är överdrivna. Någon som har samma uppfattning? Spontant känns det som att vanliga glödlampor klarade att brinna längre än de angivna livsländerna?
Vad som var mer roligt att räkna på var att jag utan tvekan sparade in lampans kostnad med hjälp av en lägre elförbrukning, jämfört med en 60w lampa. Varje år.
Jag bytte en av mina utelampor häromdagen. Räknade lite på livslängden då jag spontant tyckte den var kort. Nu vet jag inte riktigt när den inhandlades, gissningsvis 3,5-4 år sedan. Det var en med inbyggd ljussensor. 4 år, 12/dag ger 17520h, dvs ganska nära 20000h som det ofta talas om, men inte över. Om det var tre år sedan så har den lyst ca 13000h, dvs inte godkänt.
Min andra utelampa bytte jag i våras, den hade bara lyst i tre år och var dessutom ingen budgetlampa.
Min uppfattning är spontant att livslängderna är överdrivna. Någon som har samma uppfattning? Spontant känns det som att vanliga glödlampor klarade att brinna längre än de angivna livsländerna?
Vad som var mer roligt att räkna på var att jag utan tvekan sparade in lampans kostnad med hjälp av en lägre elförbrukning, jämfört med en 60w lampa. Varje år.
Det trodde jag med, köpte därför Osram lågenergi till all ytterbelysning. Första bytte jag efter 1,5 år och den som höll längst hade jag i 2 år.elmont skrev:
Sen köpte jag ett par 3-pack lågenergi på Jula för ca 50kr, de har nu alla lyst varje natt i 4 år.
Osram tände mycket snabbare och ljuset från dem var mycket trevligare, men det kvittar för min del så länge det är utomhus de sitter...
Är jag ensam om detta eller har fler upplevt samma sak?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det varierar! Min erfarenhet är att de som inte håller måttet dör ganska raskt, medan andra fungerar problemfritt i flera år.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det är nog som det mesta som har en normalfördelad kvalité. Oftast har de dyrare en större mängd exemplar som håller sig inom det som utlovas, dvs mindre varians, och de billigare har större spridning. Om man som småförbrukare köper enstaka exemplar så kan det givetvis att man får ett exemplar långt ut på normalfördelningen även om man köpt en dyr lampa. Sannolikheten är dock större att ett enskilt exemplar håller som utlovat om man köper en bra (dyr) lampa.
Jag har en envis långlysare från Clas Ohlson som sitter på friggeboden. Den har nog överlevt två byten av övriga lampor. Ibland har man tur!
Jag har en envis långlysare från Clas Ohlson som sitter på friggeboden. Den har nog överlevt två byten av övriga lampor. Ibland har man tur!
Vem talar om 20000 h? Normalt brukar man räkna 6000-8000 h livslängd för lågenergilampor. Osram har "upp till" 10000 h som riktvärde för sina standardlampor numera.Iloper skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Själv har jag börjat skriva datum på sockeln när jag sätter i den för att kunna hålla koll. Men jag har tyvärr inte hunnit byta någon med skriven sockel på än. Mitt problem är snarast det motsatta. Jag byter armaturer oftare än lampor. Har en hög med "ännu inte slutkörda lågenergilampor" liggande ihop med de nya...
Jag skriver också datum på sockeln, vilket även mitt hus förra ägare också gjorde. Jag bytte en Philips lågenergilampa i höstas som förra ägaren hade skrivit 2000-11-01 på så den höll 11 år. Den satt i en utelampa som tänds i skymningen och släcks i gryningen med ljussensor.lars_stefan_axelsson skrev:Själv har jag börjat skriva datum på sockeln när jag sätter i den för att kunna hålla koll. Men jag har tyvärr inte hunnit byta någon med skriven sockel på än. Mitt problem är snarast det motsatta. Jag byter armaturer oftare än lampor. Har en hög med "ännu inte slutkörda lågenergilampor" liggande ihop med de nya...![]()
I somras bytte jag några andra av förra ägaren isatta Philipslampor från början av 2000-talet i andra utelampor.
Jag upplever att många lågenergilampor verkligen inte håller måttet (livslängdsmässigt).
Jag tycker jag snor runt och byter dom nästan lika ofta som de gamla glödtrådstyperna.
Och då provar jag både dyra och kända fabrikat likväl som billiga noname.
Men förra året så började jag också skriva datum på sockeln när jag sätter in en ny, så nu ska jag snart veta lite mer och gå mindre på känsla.
Jag tycker jag snor runt och byter dom nästan lika ofta som de gamla glödtrådstyperna.
Och då provar jag både dyra och kända fabrikat likväl som billiga noname.
Men förra året så började jag också skriva datum på sockeln när jag sätter in en ny, så nu ska jag snart veta lite mer och gå mindre på känsla.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag bytte en låg energi lampa som lyst i 5,5 år oavbrytet dvs 47 000 timmar minns inte märket på rak arm nu.
Nu lös den väl inte så bra på slutet utan lös mer som en 40 wattare jämfört med 60 watt när den var ny.
I en utomhus armatur med skymnings relä har 2 av 3 osram lampor gått sönder efter 2 år så dom har väl klarat runt 5000 timmar.
I 2 andra armatuter har jag 2 jula lampor med inbygt skymnings relä som är inne på sitt 3:e år nu.
Av dom Biltema lampor jag köpt har ingen ens kommit i närheten av 8000 timmar utan samtliga har get upp redan första året.
Nu lös den väl inte så bra på slutet utan lös mer som en 40 wattare jämfört med 60 watt när den var ny.
I en utomhus armatur med skymnings relä har 2 av 3 osram lampor gått sönder efter 2 år så dom har väl klarat runt 5000 timmar.
I 2 andra armatuter har jag 2 jula lampor med inbygt skymnings relä som är inne på sitt 3:e år nu.
Av dom Biltema lampor jag köpt har ingen ens kommit i närheten av 8000 timmar utan samtliga har get upp redan första året.
Bonusfråga på det här:
Hur stor skillnad är det i livslängd mellan lösa lysrör och armaturer av olika fabrikat?
(Jag har hittils aldrig köpt vanliga lysrör eller armaturer nya, har fortfarande några få 36W-rör och ett par armaturer kvar i samlingen som kommer från en butiksverksamhet som lades ner för ca 20 år sen
).
Rent subjektivt så känns det som att ifall man vill ha driftekonomiskaste utebelysningen så borde man använda vanliga lysrör (och om man är totalt dundersnål så kan man ju alltid koppla förbi reaktorn i armaturen och montera den inomhus där man har glädje av värmen - så snål är inte ens jag
)
Hur stor skillnad är det i livslängd mellan lösa lysrör och armaturer av olika fabrikat?
(Jag har hittils aldrig köpt vanliga lysrör eller armaturer nya, har fortfarande några få 36W-rör och ett par armaturer kvar i samlingen som kommer från en butiksverksamhet som lades ner för ca 20 år sen
Rent subjektivt så känns det som att ifall man vill ha driftekonomiskaste utebelysningen så borde man använda vanliga lysrör (och om man är totalt dundersnål så kan man ju alltid koppla förbi reaktorn i armaturen och montera den inomhus där man har glädje av värmen - så snål är inte ens jag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jo, men de blir så svåra att få in i min ljusstolpe som står på uppfarten. Även om jag nog tekniskt skulle kunna få till det så vet jag att min fru inte kommer att godkänna det estetiskt.yxis skrev:
Nu beror det ju på hur stark belysning man vill ha, men jag kör på LED vid mitt garage. 2 * 4W (vill jag minnas). Det räcker fint för att lysa upp garageuppfarten.
När jag köpte ljuskällorna stod det att den uppskattade livslängden var 30 000h och eftersom de placerats utomhus och därmed får en bra kylning gissar jag att chanserna till att komponenterna skall hålla så länge är ganska goda.
Armaturen dimmar även ner ljuset till 25% av full styrka när ingen är i närheten. Då ger de bara "positionljus", men duger ända ganska bra och ger trots allt en del ljus till bilen och området närmast garaget.
Återigen... har man en stor gårdsplan ute på landet hade det nog inte varit tillräckligt. Men på en normalstor garageuppfart i ett villaomåde med gatubelysning duger det perfekt. Driftkostnaden blir näst intill försumbar.
Mitt tips är alltså att titta på LED, eftersom livslängden är bättre på dessa.
När jag köpte ljuskällorna stod det att den uppskattade livslängden var 30 000h och eftersom de placerats utomhus och därmed får en bra kylning gissar jag att chanserna till att komponenterna skall hålla så länge är ganska goda.
Armaturen dimmar även ner ljuset till 25% av full styrka när ingen är i närheten. Då ger de bara "positionljus", men duger ända ganska bra och ger trots allt en del ljus till bilen och området närmast garaget.
Återigen... har man en stor gårdsplan ute på landet hade det nog inte varit tillräckligt. Men på en normalstor garageuppfart i ett villaomåde med gatubelysning duger det perfekt. Driftkostnaden blir näst intill försumbar.
Mitt tips är alltså att titta på LED, eftersom livslängden är bättre på dessa.