15 337 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Elcentral, var går kablarna?
Har en elcentral/proppskåp på väggen vid klädhängarna i hallen. Nu hade jag tänkt sätta upp två stycken väggskåp så att det ena täcker över elcentralen då den är ganska ful. Men man kommer utan problem kunna komma åt och fixa med elen om så behövs.
För nåt år sedan hade jag en elektriker här som fixade lite andra grejer och jag frågade då var sladdarna går i väggen ut från elcentralen så att jag inte skulle råka borra när jag satte upp skåpen. Jag var inte hemma men han markerade med tejp att sladdarna gick från de övre hörnen rätt upp i väggen.
Nu när jag ska sätta upp skåpet så ser jag att ett av hålen kommer komma ca 4 cm till höger om elcentralen lite snett ovanför. Nu undrar jag om kablar som går från en elcentral håller sig inom elcentralens bredd, eller kan det vara så att även om de går rakt upp från centralen så går de utanför centralens bredd?
Det är IKEA skåp som ska upp så jag kanske skulle kunna flytta ner det ena fästet till nedre hörnet istället för det övre. Det borde ju inte påverka skåpets stabilitet så mycket. Det är ju inte så att man ska hänga i det.
För nåt år sedan hade jag en elektriker här som fixade lite andra grejer och jag frågade då var sladdarna går i väggen ut från elcentralen så att jag inte skulle råka borra när jag satte upp skåpen. Jag var inte hemma men han markerade med tejp att sladdarna gick från de övre hörnen rätt upp i väggen.
Nu när jag ska sätta upp skåpet så ser jag att ett av hålen kommer komma ca 4 cm till höger om elcentralen lite snett ovanför. Nu undrar jag om kablar som går från en elcentral håller sig inom elcentralens bredd, eller kan det vara så att även om de går rakt upp från centralen så går de utanför centralens bredd?
Det är IKEA skåp som ska upp så jag kanske skulle kunna flytta ner det ena fästet till nedre hörnet istället för det övre. Det borde ju inte påverka skåpets stabilitet så mycket. Det är ju inte så att man ska hänga i det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det går inte att säga säkert. Det kan gå kablar rakt ned till höger om centralen som sedan svänger in i sidan på centralen. Så det beror på hur exakt du kan lita på elektrikerns markeringar. Annars går det att lyfta på locket till centralen och se vart kablarna tar vägen. Det är väldigt tråkigt att borra i en kabel inne i en vägg så ta det säkra före det osäkra 
Vad är det för dimension på väggskåpet? 60 bredd och 60 djup tycker jag ger tveksamt betjäningsutrymme, men "vägg" betyder nog något mindre djupt va?
Vad är det för dimension på väggskåpet? 60 bredd och 60 djup tycker jag ger tveksamt betjäningsutrymme, men "vägg" betyder nog något mindre djupt va?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad är det för vägg? Är det en brädvägg med 22 mm tjocka brädor så behöver du ju inte ta så lång skruv att den passerar. Är det gips så kan du ju plugga först och sen välja en skruv som bara precis spränger pluggen
Det är betongvägg i en lägenhet.
Bör jag stänga av huvudbrytaren om jag ska lyfta på locket? Elektrikerns markeringar var väldigt klart från de övre hörnen och rätt upp. Men det som skulle kunna vara lite oklart är om rören går lite utanför bredden av centralen, eller om de håller sig innanför. Jag har 6 säkringar i skåpet så jag gissar att det då är 3 rör i varje hörn?
Det är IKEA fläktskåp, 60 breda och är väl 35 djup har jag för mig. I värsta fall går det ju att plocka ner skåpet om en elektriker ska göra arbete och dom tycker det är ivägen. Men hur ofta gör man såna jobb?
Bör jag stänga av huvudbrytaren om jag ska lyfta på locket? Elektrikerns markeringar var väldigt klart från de övre hörnen och rätt upp. Men det som skulle kunna vara lite oklart är om rören går lite utanför bredden av centralen, eller om de håller sig innanför. Jag har 6 säkringar i skåpet så jag gissar att det då är 3 rör i varje hörn?
Det är IKEA fläktskåp, 60 breda och är väl 35 djup har jag för mig. I värsta fall går det ju att plocka ner skåpet om en elektriker ska göra arbete och dom tycker det är ivägen. Men hur ofta gör man såna jobb?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du kan lita på elektrikern, åtminstone till 98%
Rakt upp från centralen, och inom dess bredd är en normal förläggning. Men det är inte säkert han kollade ifall nån kabel gjorde en 90-graderssväng till höger lite ovanför centralen...
För att undanröja dom två sista pocenten kan du bryta strömmen och lossa på locket. Men är det betongvägg är det inte säkert att det går att se vart rören tar vägen. Då kan man trycka i en dragfjäder och känna/lyssna hur rören böjer sig.
För att undanröja dom två sista pocenten kan du bryta strömmen och lossa på locket. Men är det betongvägg är det inte säkert att det går att se vart rören tar vägen. Då kan man trycka i en dragfjäder och känna/lyssna hur rören böjer sig.
Skulle kunna ta kortare skruvar. Men då måste jag krångla lite med fästet. IKEA fästen har bara ett stort hål i mitten. Kanske enklast och säkrast är att jag sätter det aktuella fästet i nedre högra hörnet istället. Snett nedanför elcentralen borde det ju iaf inte gå några kablar och det kommer ju inte vara nån större vikt på skåpet än sin egen vikt och lite smågrejer i som proppar och sånt. Gör det mest för att dölja den fula elcentralen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ett annat alternativ som är aningen dyrare är att helt sonika byta centralen till en ny, snyggare och mer användarvänlig central med dörr.
//Patrik
//Patrik
Ja om man nu kunde göra det själv. Men personligen så har jag fått nog av elektriker så det räcker för ett bra tag. Så den lösningen får nog vänta =)Patrik_Hed skrev:
Som en uppföljningsfråga: Hur långt in i betongväggen är det safe att borra? Jag bor i ett hyfsat modernt hyreshus, 8 våningar, byggt på 80-talet.
Hmmm....det kan vara väldigt olika och tänk också på att om du inte bor på översta våningen så kan en kabelstam gå brevid din central som försörjer lägenheterna ovanför också, så det är inte bara ditt eget du ska atka dig för.
Jag borrade 2-3 cm in strax under proppskåpet. Skulle bara sätta upp ett litet nyckelskåp.
Produkter som diskuteras: "nyckelskåp"
Nyckelskåp
Nyckelskåp är perfekta för att organisera och säkra alla dina nycklar på en central plats. Dessa skåp kommer i en mängd olika storlekar och stilar, och de kan rymma allt från ett fåtal nycklar till flera hundra.
Läs mer
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Går det inte att sätta upp skåpet med monteringslim så slipper man borra alls?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Jag funderade på det, men har inte någon erfarenhet av det. Hur är det när man ska ta bort skåpet vid flytt, t.ex.? För borrhål så har jag planen att lägga i sån "byggfix" och bara måla över så gott det går. Men med monteringslim så kanske man "förstör" en större yta?Asgarvad skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden