En kompis klagade på att diskmaskinen hade lagt av och att det inte fanns någon spänning i uttaget trots att alla säkringar var till synes hela. Så här såg det ut vid närmare undersökning. Nolledaren gick av vid beröring och fasledaren satt fastsmält mot keramiken. Uttaget sitter ju minst sagt illa till längst ner i skåpet. Vad gör man åt detta? En tanke som dök upp var att koppla en EKK i dosan och sätta ett doslock med kabeluttag och sedan ett utanpåliggande uttag på korrekt höjd. Men dosan kommer ju vara lika utsatt för ev. läckande vatten och annat gegg som förekommer där man har soppåsen. En annan tanke var om det går att dra i en EKK hela vägen från centralen och sedan ut genom ett likadant doslock och upp till nytt uttag.
Hur hade ni elektriker här gjort?
 
  • uttag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uttag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uttag3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser rent o fint ut på bilden. Har man gegg under diskbänken behöver man nog åtgärda det.
Så ett uttag på lite mer vänlig höjd låter bra tycker jag, 300 mm är standardhöjden.

KAn du se var värmeutvecklingen skett? Är det i kontaktblecken?
 
Ett nytt uttag på samma plats funkar vell. Det är ju en bit från golvet och sopskåpet är ett torrt utrymme.
 
Nu är det rent och fint, men det kan ju förekomma lite allt möjligt:) Svårt att säga om det är blecket eller skruvanslutningen. Troligen har det väl blivit lite dålig kontakt/oxidering, blivit varmt, oxiderat ännu mer, blivit ännu varmare osv..
Hade fått för mig att uttag till diskmaskin ska sitta en halvmeter upp..?
 
Jo, 500 mm är ett mått som förekommit. Jag tror det är gammalt.
 
Så att det förekommer vatten och avlopp och risken för en ev. läcka är alltså inte något som är relevant ur elsäkerhetssynpunkt om jag förstår det hela rätt.
 
Man utgår från normala förhållanden, och normalt är det inte blött under diskbänken. Man behöver alltså inte ta hänsyn till att saker går sönder eller att en vandal högtryckstvättar elcentralen etc.
 
Även om nu man inte behöver flytta uttaget på grund av elsäkerhet skulle nog jag sätta lock med näsa och dra upp det mer lämpligt för att kunna snygga till kanterna på det där hålet med ett avskruvbart lock.
 
näslock lite ekk o dra upp uttaget lite mera service vänligt eller vad man ska säga:P
 
OBS, sätt näsan nedåt och gör en u-böj på EKK'n, så kommer "sagg" inte rinna in längs kabeln via näsan!

Med tanke på den försumbara prisskillnaden så är det lika bra att ta ett IP44-uttag eller bättre klass.


Nu ser det väl ut som om felet beror på dålig kontakt beroende på dåligt dragen skruv till nollan, men det känns ändå lite som "vad var det jag sa" när jag i annan tråd tyckte det verkade dumt att ha eluttaget just i detta utrymmet...
 
EKK, näslock och IP44-uttag får det bli:)
Tack för alla svar!
 
Visst, kör med kabel och sätt ett utanpåliggande uttag, men skit i IP44. Bara onödigt dyrt.

//Patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.