Hej

Läste en annan tråd här och blev påmind om den gamla och lite mer brutala sättet att dämpa ljuset i ett rum.

> Japp...det har troligen varit en kronbrytare från början (två knappar)
> som sen blivit utbytt mot dimmer. Förr så hade exempelvis takkronor
> två tändningar (innan dimmerns tid).
>

Dvs man har en 2 eller 3 polig strömbrytare vid dörren och så bestämmer man hur många lampor som ska vara tända. Dvs 1,2 eller 3 lampor.

Denna metod borde fungerar mycket bättre med billiga lysrörslampor (samt de flesta led lampor), än om man jämför med en dimmer.
Som en liten extra bonus slipper man risken att få en "brummande" dimmer, som jag själv stör mig något fruktansvärt på.

Själva strömbrytaren på väggen är inga problem, men finns det någon form av uttag i taket (till en taklampa) som kan stödja detta?

Vanliga lamputtag för taklampor har bara fas,nolla och skyddjord!

Finns lamputtag med flera piggar för nolla och två tändtrådar med.

Moderna jordade kronuttag klarar som sagt inte detta. Jag hade anslutit med en plint av något slag eller toppklämmor.

A
Det finns kronuttag och stickproppar att köpa. Dessa uttag är ojordade vilket betyder att du måste ha ojordat i resten av rummet då också. Nästan alla nyare armaturer har ju dessutom bara en fas, vilket skulle betyda att du antingen måste ha en gammal armatur eller bygga om en nyare. Dimmer känns plötsligt lättare va?

Det finns dubbla lamputtag. Alltså plats för två stickkontakter i bredd.

Emil_K skrev:
Det finns kronuttag och stickproppar att köpa. Dessa uttag är ojordade vilket betyder att du måste ha ojordat i resten av rummet då också. Nästan alla nyare armaturer har ju dessutom bara en fas, vilket skulle betyda att du antingen måste ha en gammal armatur eller bygga om en nyare. Dimmer känns plötsligt lättare va?
Då låser man in sig i att köpa dyrare lampor, och så är det svårt att hitta en dimmer som inte brummar.

Nästan alla jag har snubblar över brukar brummar när dom står på ca 50%,
och då föredrar jag en lösning som innebär en omkoppling av en lampa istället för att lyssna på "50Hz brum" i 10-20år.

Redigerat:
A
Vilka fabrikat har du 'snubblat över'? Av alla dimmrar jag monterat så har jag fått klagomål om brum på 2st. Dessa byttes ut mot exakt samma fabrikat och modell på reklamation och har så vitt jag vet inte brummat sen de byttes.

En liten varning här...

Jag skulle också köpa lock med 2 uttag, den första jag hittade där var båda parallellkopplade
dvs. inte 2 tändtrådar... Vet inte hur tillverkarna tänker. :S

Emil_K skrev:
Vilka fabrikat har du 'snubblat över'? Av alla dimmrar jag monterat så har jag fått klagomål om brum på 2st. Dessa byttes ut mot exakt samma fabrikat och modell på reklamation och har så vitt jag vet inte brummat sen de byttes.
Vet inte, förmodligen det billigaste som byggjättarna fått tag på.
Finns t.ex. en dröse på jobb som brummar rätt mycket.

Sen krävs det att man har hyfsat bra hörseln också,
för min fru brukar aldrig lägga märke till denna typ av ljud och se mest förvånad ut när jag påtalar det.

Så min gissning är att de flesta inte tycker att det är jobbigt nog för att klaga, själv går jag alltid sätter alla dimmers jag ser på 100% eller 0% för då brummar dom inte.

----

Men kort vad mitt problem med dimmers är:

Vad sägs om detta ex-jobb från chalmers om nätströrningar:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...9CkvPfBJDSRM1ywKg&sig2=Fuu06tq_0Yg35eFWZh3Mwg

5.1.1
Synkroniserade störningar
Synkroniserade störningar är störningar som är synkroniserade med elnätsfrekvensen. Störande
apparatur är till exempel dimmer eller kopieringsapparater dessa skapar övertoner på den dubbla
elnätsfrekvensen 100 Hz[16]. Störningarna från till exempel en dimmer kommer från styrningen som
reglerar vid varje nollgenomgång det vill säga dubbla grundfrekvensen se Figur 13, vilket ger upphov
till en grundton (100 Hz) och ganska stora övertoner[16]. Eftersom signalen bryts direkt ger detta
störningar i såväl höga som låga frekvenser.

----

Så dessvärre ligger det lite mer bakom, däremot verkar bara jag störa mig på detta ljud.

Därför saknar jag dom gamla kopplingarna.

Redigerat:
Krillew skrev:
En liten varning här...

Jag skulle också köpa lock med 2 uttag, den första jag hittade där var båda parallellkopplade
dvs. inte 2 tändtrådar... Vet inte hur tillverkarna tänker. :S
Upps :rolleyes:

Alternativet är en vridtransformator, det använder jag för att dimma lampan över grammofonen. Gissa om det fräste när jag provade med en tyristordimmer en decimeter från pickupen...

Fotografen skrev:
Alternativet är en vridtransformator, det använder jag för att dimma lampan över grammofonen. Gissa om det fräste när jag provade med en tyristordimmer en decimeter från pickupen...
Vridtransformator :cool:
Går det att göra en snygg installation med en vridtransformator?

Sist jag såg en var det i en stor svart låda med ett plastvred som dessutom verkade hur dyr som helst.

Vart har du hittat trepolbrytare? Jag har bara hittat till svagström. Har samma tanke med att ha 0 - ledljus - fullt byggalegoljus, samt 0 - aut - på till ytterbelysning.

Servomotor för vridtrafon, och ställa trafon i källaren? ;)
En annan variant är att växla mellan serie/paralellkoppling av lampor, fast det kräver en tvåpolig omkopplare. För husbruk skulle man kanske kunna ta en dubbeltrapp och en enpolig brytare och flytta locket från den enpoliga till dubbeltrappen för att få en tvåpolig brytare. Komplettera sedan med en vanlig brytare för on/off, eller nåt sånt. Det blir också en spännande övning i regeltolkning med avseende på att ena halvan av lampan växlar man mellan att matas mellan fas och "mitt emellan" i ena läget och fas och nolla i andra läget, d.v.s. man bryter nollan med ljusstyrkeomkopplaren. Man är dessutom tillbaka till problemet med att få tag på en lampkontakt med tillräckligt många pinnar, här behövs dessutom ytterligare en pinne, d.v.s. fyra exkl jord och fem med jord.

Jag lovar att jsiei97 inte är ensam om att störas av ljudet, däremot är det nog så att de som störs har gett upp eftersom ifall de klagar på surrande så får de bara höra att "det ska vara så" och blir möjligen erbjudna pengarna tillbaka om de är envisa, och så betraktas de som folk som skulle köpa en "HF-avledare", vattenvirvlare eller annat :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.