22 452 läst ·
12 svar
22k läst
12 svar
Skarva elkabel i vägg,
Hej!
Finns det något lagligt sätt att skarva en kabel utan att behöva ha ett synligt doslock?
Mitt problem är att jag har bytt bastuaggregat till ett med inbyggd kontrollpanel, och nu vill jag skarva elkabeln där den gamla kontrollpanelen satt. (mitt på väggen där jag inte vill ha ett doslock)
Om man nu inte får göra detta, hur löser jag det då? Från centralen går ett vprör som kommer upp i golvet, på samma ställe kommer röret från bastuaggregatet upp. Det fanns ingen kopplingsdosa där de båda rören gick in i kontrollpanelen. Hur skarvar jag de två VP-rören så att jag får igenom en ny kabel? Det blir ju en 180-graders som nya trådar måste igenom.
I Sämsta fall föslänger jag VP-rör upp till taket där jag sätter en kopplingsdosa, men helst vill jag inte ha några dosor.
Väggen är riven så jag kan hitta på vad som helst, jag har 15 cm spalt mellan reglarna där rören finns.
Finns det något lagligt sätt att skarva en kabel utan att behöva ha ett synligt doslock?
Mitt problem är att jag har bytt bastuaggregat till ett med inbyggd kontrollpanel, och nu vill jag skarva elkabeln där den gamla kontrollpanelen satt. (mitt på väggen där jag inte vill ha ett doslock)
Om man nu inte får göra detta, hur löser jag det då? Från centralen går ett vprör som kommer upp i golvet, på samma ställe kommer röret från bastuaggregatet upp. Det fanns ingen kopplingsdosa där de båda rören gick in i kontrollpanelen. Hur skarvar jag de två VP-rören så att jag får igenom en ny kabel? Det blir ju en 180-graders som nya trådar måste igenom.
I Sämsta fall föslänger jag VP-rör upp till taket där jag sätter en kopplingsdosa, men helst vill jag inte ha några dosor.
Väggen är riven så jag kan hitta på vad som helst, jag har 15 cm spalt mellan reglarna där rören finns.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du kan ju prova att få igenom en dragfjäder med en U-skarv på röret - är det inte alltför långt kan det gå, eller så kanske det går att sätta en hjälpdosa på ett annat ställe som tillåter denna U-muff.
Annars får du försöka dölja doslocket.
Annars får du försöka dölja doslocket.
Om det främst är det lagliga så antar jag att du kan göra skarven med vanliga VP-skarvar/flexislang och tråda om. Däremot så är det inte säkert att det blir omtrådningsbart med en sådan skarp böj efter att du satt igen väggen, men det är väl snarare opraktiskt, inte olagligt?
Hm, okej...
Kanske detta citat hjälper dig på vägen:
Skarva elkabel i flexislang
Kanske detta citat hjälper dig på vägen:
som är hämtat från en snarlik tråd:SS4241438 Kabelförläggning i byggnader
5.19
Skarvning av installationskabel får endast utföras med kopplingsdosa eller kopplingslåda, som är anpassad till kabeltyp och omgivningsförhållanden
SS4364000 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapsla de skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärme element eller golvvärmesystem.
Skarva elkabel i flexislang
Frågan i första inlägget var ju:fresve skrev:
fresve skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det går inte att trolla. Ska du behålla trådarna så måste det bli en dosa. Ska du skarva röret och byta trådarna så kan du bygga in det.
Men jag tycker att det låter som att du har väggar öppna? Då behöver det väl inte bli någon snäv böj? Då kan du ju kapa röret längre ner och skarva på slang så det går rakt direkt.
//Patrik
Men jag tycker att det låter som att du har väggar öppna? Då behöver det väl inte bli någon snäv böj? Då kan du ju kapa röret längre ner och skarva på slang så det går rakt direkt.
//Patrik
Det här låter som ett läge där man faktiskt vill välja rör istället för slang, eller? Med rör så är risken för strul vid omtrådning antagligen lite lägre än med slang. Eller är det bara jag som är bakåtsträvare?
Om det är snålhet som gör att du vill slippa byta ledningar till centralen så kan du alltid glädjas åt att du får över en trave fin-fin FK du kan snål-återanvända på andra ställen
Ni som har bra koll på bastuinstallationer har kanske nåt bra att säga om kabeln sista biten till aggregatet, får man ha vanlig FK till anslutningsdosa bakom bastuaggregatet eller behöver övergången mellan särskilt värmetålig kabel och vanlig kabel ligga utanför bastun?
Om det är snålhet som gör att du vill slippa byta ledningar till centralen så kan du alltid glädjas åt att du får över en trave fin-fin FK du kan snål-återanvända på andra ställen
Ni som har bra koll på bastuinstallationer har kanske nåt bra att säga om kabeln sista biten till aggregatet, får man ha vanlig FK till anslutningsdosa bakom bastuaggregatet eller behöver övergången mellan särskilt värmetålig kabel och vanlig kabel ligga utanför bastun?
Klicka här för att svara